Tenebrae responsoria

El Festival Perelada acollirà l’estrena absoluta i encàrrec del Festival Tenebrae Responsoria (Feria sexta in Parasceve) de Joan Magrané. Ja fa uns anys que al compositor reusenc li rondava pel cap posar música als responsoris de dijous, divendres i dissabte sants, “o de fer-ho només amb algun dels tres dies (o nits, per ser més exactes)” tal com ha explicat ell mateix en roda de premsa. Gràcies a l’intercanvi d’idees entre Francesc Prat i Pau Codina, l’obra aconsegueix unes dimensions prou àmplies com per poder convertir-se en una sola experiència de concert i que fusiona la música vocal i la música instrumental, “un camí pel qual ja fa temps que intento avançar”, afegeix Magrané. Una idea a la qual es van sumar ràpidament Maria Hinojosa i la GIO Symphonia i que dona com a resultat una obra en què els solistes (vocals o instrumentals), com la resta d’intèrprets, participen en el fet de posar música, amb paraules o sense, a alguns dels textos de les Lliçons de tenebres de Divendres Sant. Les influències en aquesta estrena absoluta hi seran evidents: Couperin per les dues veus solistes (dues sopranos, convertides aquí en una soprano i un violoncel) i Gesualdo per la tria dels textos. La instrumentació de l’obra inclou flauta, oboè, clarinet, dues trompes, trombó, violí, viola, violoncel i contrabaix. Joan Magrané —guardonat amb diversos premis, entre els quals destaca el XXXI Premi Reina Sofia de Composició Musical, Fundació de Música Ferrer-Salat— torna al Festival amb una nova estrena de nova creació, després que l’any 2019 hi estrenés l’aplaudida òpera contemporània Diàlegs de Tirant e Carmesina.

Crítica: Tenebrae responsoria

08/04/2024

Estrenar una obra religiosa en pleno siglo XXI

Aunque sabemos que el catolicismo es una religión que tiene menos adeptos que hace algunos años, su fuerza económica y como imaginario social es indiscutible. Es por ello que, teniendo más de mil millones de católicos en el mundo, se puede justificar fácilmente la creación de una nueva obra religiosa en nuestros días. Lo que quizá nos hizo falta fue entender la concepción religiosa moderna que haría de esta obra una aportación a al tradición de los Tenebrae.

Tenebrae, (del latín tinieblas) se refiere a los maitines y Laudes del jueves y viernes santo, así como el sábado de gloria. Recibe este nombra porque se apaga una vela después de cada salmo, cuya sección final tiene lugar en la oscuridad y se refiere a las lamentaciones de los últimos momentos de la vida de Cristo.

Existen varios Tenebrae, o también conocido como oficio de tinieblas, tanto en la literatura como en la música y algunos (como el de Alejo Carpentier) son de muy reciente manufactura.

Aunque la información previa de la obra hablaba de la polifonía y la tradición musical más antigua, la obra de Joan Magrané no tenía huellas de ellas. Se trata de una obra para soprano, violoncello y diez instrumentos, con momentos de texturas interesantes, estaba formado por tres partes principales que estaban divididas, a su vez, en cuatro movimientos cada una, dando en total doce partes de las que se destacaron las lamentaciones y el miserere. Tanto el violoncello como la voz humana fueron solistas de una instrumentación muy minimalista y que en muy pocas ocasiones usó a la agrupación instrumentación al completo pero que siempre contó con músicos muy precisos en su ejecución.

Una obra que encontró en el público catalán un gran entusiasmo y que rescata una tradición de música religiosa muy difícil de compartir para los no creyentes.