The funamviolistas

informació obra



Intèrprets:
Ana Hernández (violí), Mayte Olmedilla (viola), Lila Horovitz (contrabaix), Alejandra Jiménez-Cascón
Autoria:
Alejandra Jiménez-Cascón
Sinopsi:

The Funamviolistas és la història que floreix com a resultat de la trobada de tres dones singulars. Una història que comença amb tres soledats i que, a partir de la unió, la perseverança i l'amistat, arribarà a la realització d'un somni comú. Com la vida mateixa!

Crítica: The funamviolistas

19/09/2016

Original concert escenificat

per Núria Cañamares

Quan tres instrumentistes de corda es queden sense feina i, en comptes de fer-la sonar, es troben fent-hi equilibris es converteixen en funamviolistes. Aquesta inestable situació transitòria plena d’esperances i temors és el fil argumental que lliga –sense reblar– un espectacle musical diferent, original, ja que traspassa els límits del format concert incorporant altres disciplines a l’escena com el cant, la dansa i el teatre d’humor.

Així, lluny d’una audició convencional de violí, viola i contrabaix, l’espectador assisteix a una posada en escena on els personatges expressen els seus sentiments més enllà de les melodies que interpreten, canalitzant-los en el seu propi cos. Hi haurà moments d’incertesa sobre puntes de clàssic, d’alegria amb el vistós can-can, de nostàlgia vocàlica sota la llum de la lluna, de diversió evocant conegudes tonades de la televisió, de complicitat, de desavinença... moments de vida, en definitiva, transmesos amb una molt ben pautada coreografia que gairebé no permet parar quietes les músic-actrius i les fa brillar equitativament, amb solos inclosos.

Poden tocar estirades a terra, assegudes a un banc amb els peus enlaire, d’esquena a l’instrument o tot ballant un tango, que la melodia no se’n ressent. Precisament, la qualitat musical és el pal de paller del muntatge, que troba en l’acoblament de les instrumentistes i els constants arranjaments sonors l’èxit de la proposta. Els signen elles mateixes cosint un repertori de 16 peces que abraça des d’Amadeus Mozart (Symphonie 40), Antonio Vivaldi (Les quatre estacions. Hivern i Estiu) i Georges Bizet (Carmen) a Nino Rota (Viva la Pappa), Gene de Paul-Don Raye (You don’t know what love is) i Henry Mancini (Pink Panter & The Inspector), entre d’altres. Potser l’espectador no sabrà dir amb exactitud tots els títols i els seus compositors (per això existeixen els programes de mà!), però reconeixerà de seguida les cançons ja que totes formen part de l’univers musical global. En aquest sentit, l’espectacle esdevé una bona fórmula per apropar la música a diferents públics.

La dramatúrgia no experimenta la mateixa sort. Malgrat l’argument que explicita com afronten la pèrdua de feina i una escenografia austera però escaient, hi manca una història més sòlida que aporti diferents capes als personatges o, si més no, un relat interessant menys anecdòtic ni lliurat episòdicament a la interpretació personal del pati de butaques. D’altra manera, algunes situacions queden desdibuixades i no s’esprem una imprescindible empatia que podria generar-se fàcilment per la temàtica que s’està tractant, malauradament tan propera als nostres dies. S’ha de dir també que l’absència de paraules dificulta enormement aquesta missió –que li expliquin a la dansa!– i que l’espectacle pot perfectament voler prioritzar el gaudi de la música per sobre del relat al qual estem més habituats.