RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


31/10/2024

10 anys d’IF Barcelona

per Núria Cañamares

El festival de teatre visual, titelles i objectes IF Barcelona celebra la desena edició en un moment dolç de balanç i projecció. Amb el lema ‘Dramatúrgies de la imatge’, del 2 al 30 de novembre desplegarà més d’una trentena de propostes nacionals i internacionals en tretze espais, majoritàriament de Barcelona, però també de Sabadell, Palau-solità i Plegamans, i El Prat i L’Hospitalet de Llobregat. La programació combina una àmplia varietat d’espectacles amb activitats divulgatives com tallers, conferències i projeccions audiovisuals.

“L’IF s’ha anat fent gran amb molt d’esforç i estima. Ha crescut en públic, espais col·laboradors i, espero, també en contingut”, afirma la seva directora, Sara Serrano. El festival, nascut a Santa Mònica el 2015 de la mà de l’Associació Interseccions, va concebre’s com una plataforma de suport i visibilització del teatre visual i d’objectes. Inicialment de caràcter biennal, alternant l’any de simposi amb el d’exhibició, s’ha consolidat com un esdeveniment anual que aposta alhora per la creació, la investigació i l’exhibició. La bona sintonia amb els diferents espais ha estat clau per a la propagació del festival que, en deu anys, ha acollit més de 130 activitats i, a partir d’aquesta edició, s’estirarà al llarg de l’any amb les iniciatives ‘Objectes perduts’ –en aliança amb el Centre de les Arts Lliures de Barcelona-Fundació Joan Brossa– i ‘Teixidores’, una trobada professional de pensament de vocació internacional enfocada al treball en xarxa dins del sector que es desenvoluparà durant dos dies intensius a La Model.

Serrano valora molt positivament el diàleg establert amb les diferents seus del certamen: “La cultura funciona gràcies a les col·laboracions. Els espais col·laboradors no són només continents. Parlem i arribem a una idea conjunta” i destaca que l’IF s’ha fet “el seu espai” gràcies a una línia de programació clara que encaixa amb cadascun d’ells. “El programa té una coherència. Va de la tradició (no en el sentit de clàssic, sinó d’origen) fins a la contemporaneïtat. Ho emmarca tot i té a veure amb projectes que estan als marges”. Així, a socis embrionaris com Santa Mònica i l’Institut del Teatre, s’han anat sumant aliats com L’Estruch de Sabadell i el Mercat de les Flors o la Fundació Joan Brossa, La Model, La Caldera i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), que s’incorporen enguany. “Es produeix de manera bastant orgànica. A l’IF hi arriben molts projectes i el match amb aquests espais té tot el sentit”.

El Mercat de les Flors serà, per tercera vegada, un dels escenaris principals de l’IF, acollint més d’una desena de propostes. Per Serrano aquesta col·laboració és “fonamental”, tant per la infraestructura en si com per l’afinitat en la programació; fins i tot en comparteixen curadoria.

Entre el cartell de l’IF al Mercat –amb una oferta especialment dedicada al cos i al teatre visual–, Serrano destaca War Maker, de Dafa Puppet Theatre, que trasllada la història real de l’artista palestí Karim Shaheen a un documental de live cinema amb objectes i titelles. El 16 de novembre hi haurà l’espectacle i, l’endemà, una doble proposta de la mà del creador de Dafa Puppet, Husam Abed: d’una banda, un taller adreçat a artistes que vulguin treballar amb materials biogràfics i, d’una altra, una xerrada sobre la resistència cultural a Palestina.

També vinculada al poble palestí, Serrano posa el focus en l’estrena de Vicini, el 22 de novembre, de la ja habitual a l’IF Federica Porello, que a través de gestos, paraules i objectes tractarà sobre el paral·lelisme i la connexió entre dins-fora i la poètica d’un cos-singular/multitud.

La visual Donde empieza el bosque acaba el pueblo, de Montse Isla, el 15 de novembre; la sorprenent Hospital de campo, de Societat Doctor Alonso, produïda en el marc d’una residència al festival, el 16 de novembre; el poema escènic Thauma, de Magda Puig Torres i Andreu Martínez i el tancament de la trilogia sobre il·lusionisme COSA. Intervenir un cuerpo, de Macarena Recuerda Shepherd, el 24 de novembre, són altres dels imperdibles juntament amb Cramps. Laboratori de rampes sòniques, el 17 de novembre, un interessant taller de Nilo Gallego i Frankuu Carrascosa per a persones sordes (i obert a qualsevol capacitat auditiva).