Del 8 al 10 de novembre, el Mercat de les Flors presenta Slenka Melta, una obra que fusiona l circ contemporani amb la tècnica del vidre bufat. En aquesta proposta, quatre artistes—un acròbata aeri, un malabarista, una ballarina i un manipulador d'objectes—interactuen en un paisatge de vidre, utilitzant una estructura flotant que sosté llums i altres elements. Vivian Friedrich és investigadora de circ performatiu i aborda temes clau com la relació entre el cos i l'espai, el tacte i les sensacions, així com els contrastos entre allò rígid i allò fluid, la gravetat i l’equilibri. Segons l’artista, aquesta dualitat és fonamental per expressar la diversitat de l'experiència humana.
Slenka Melta és una evolució de Kristall Bohème, un projecte que combinava música, òpera i l’art del vidre. En aquesta nova obra, Friedrich explora la seva connexió amb la indústria cristallera de Bohèmia, tancada el 1990. El seu treball amb el vidre bufat ha involucrat artesans com Ferran Collado i Sara Sorribes.
El muntatge s’organitza en “cèl·lules” de moviment que evolucionen mitjançant la interacció amb els objectes de vidre. La recerca d’una connexió entre allò orgànic i allò material és clau. S'explora l'equilibri mitjançant tubs de vidre que es manipulen i s’equilibren sobre el cos, i s'empra un ritme basat en el batec del cor humà per ajustar el tempo dels moviments. Les vibracions sonores, inspirades en sons naturals com el del mar o el brunzit d’un forn, es perceben en els intèrprets com una fisicalitat tangible, utilitzant freqüències de 432 Hz, conegudes pel seu efecte relaxant.
La manipulació d’esferes de vidre, anomenades “la bola perfecta”, és un component clau, on els artistes fan girar les esferes per crear una instal·lació visual. A més, Slenka Melta explora la textura del vidre líquid calent, conegut com “Fluid Glass”. El concepte de Vèrtebra es presenta com una combinació de rigidesa i fluïdesa, utilitzant el vidre com una extensió simbòlica del cos.
L’espectacle es desenvolupa en un espai minimalista, on una estructura flotant permet que els cossos pengin en certs moments, difuminant les fronteres entre allò material i allò corporal. Les peces de vidre bufat, creades en col·laboració amb Ula Goldasz i Ferran Collado, s’inspiren en l’anatomia humana, especialment en la forma de la vèrtebra.
La creació de Slenka Melta ha estat un procés multifàsic. Friedrich va desenvolupar material basat en “circografies” i va realitzar una convocatòria pública per seleccionar els quatre artistes que participen a l'obra. L’equip artístic, liderat per Vivian Friedrich, inclou Clara Cortés, Sonia Prado, Agus Margarit Solé i Jorge Castro. Ula Goldasz contribueix amb el disseny de vestuari i escenografia, mentre que Ferran Collado s’encarrega de l’escenografia. Elena Zanzu aporta reflexions dramatúrgiques, i Maider Lassa és responsable de l’espai sonor.
La coreografia compta amb el suport de Virgínia Gimeno Folgado, mentre que Sara Serrano aporta la seva experiència com a mirada externa, i Conchita Pons s’encarrega del disseny d'il·luminació. Amb Slenka Melta, el Mercat de les Flors presenta l'evolució de l’univers creatiu de Vivian Friedrich, contextualitzant la seva trajectòria i donant a conèixer una artista amb un enfocament innovador en el circ contemporani. Friedrich afirma: “Crec que és important que els contrastos puguin conviure per crear una diversitat en allò humà, el col·lectiu i l’ambient que ens envolta”. A través de la seva obra, Friedrich convida a la reflexió sobre l’experiència humana i col·lectiva, en un món marcat per la complexitat de les interaccions físiques i emocionals.
Irene García