À un endroit du debut

informació obra



Sinopsi:

Li diuen, i no perquè si, la “mare de la dansa contemporània africana”, i no hi ha dubte que aquesta artista senegalesa és un dels noms imprescindibles si parlem de les arts del moviment al continent. Però Germaine Acogny és moltes més coses: és una ment lliure, més encara, una ment que balla i és capaç d’expressar les seves reflexions en el llenguatge del moviment. És dona amb consciència de ser-ho, és mare, és una narradora d’històries i és la neta d’una sacerdotessa ioruba, però també és la creadora d’un dels centres de dansa més prestigiosos d’Àfrica i d’una companyia que porta la dansa africana per tot el planeta. Senegalesa i francesa, ja era un nom conegut arreu del món quan va tornar al Senegal, on està instal·lada des del 1995. Sí, la història de Germaine Acogny i els seus és un material prou potent per crear un espectacle que, a més de la dansa, involucri elements teatrals i audiovisuals. Per això, la creadora es va posar en contacte amb el dramaturg i director Mikaël Serre, que ens proposa un muntatge en el qual se senten fragments de la Medea d’Eurípides, en un intent de fer dialogar Àfrica amb la cultura clàssica occidental. Tot plegat és un relat de l’Àfrica actual que fusiona el moviment, el teatre, el vídeo i la poesia amb la tragèdia. S’encarrega del vídeo Sébastien Dupouey, que ja havia posat aquesta disciplina al servei d’espectacles teatrals en moltes ocasions, incloses col·laboracions amb el director Mikaël Serre. Assistirem, així, a un diàleg dur i intransigent expressat en dansa, en paraules i en respiracions. Potser encara és possible arribar al lloc on tot comença...

Senegalesa i francesa, Germaine Acogny està considerada “la mare de la dansa africana contemporània” a tot el món. Ha estat directora artística de Mudra Afrique, creada a Dakar pel coreògraf Maurice Béjart i el polític i poeta Léopold Sédar Senghor, aleshores president del Senegal. Amb el seu marit, Helmut Vogt, va crear l’any 2004 l’École des Sables, centre internacional de danses tradicionals i contemporànies, un espai d’intercanvi i de formació professional per a ballarins africans i d’arreu del món. Des del 1998, Germaine Acogny crea regularment els seus propis solos de dansa i, des del 2004, coreografies per a la seva companyia JANT-BI que es representen amb èxit per tot el món. L’any 2007 va rebre un Bessie Award a Nova York per la coreografia Fagaala, de la companyia JANT-BI. Aquest any 2021, ha obtingut un Lleó d’Or de la Biennal de Venècia pel conjunt de la seva obra.

Crítica: À un endroit du debut

27/08/2021

Mite grec, història africana

per Manuel Pérez i Muñoz

Un fermall més que apropiat per al Grec dedicat a l’Àfrica: l’inexplicable per tardà debut d’una figura crucial per entendre el desenvolupament de la dansa africana contemporània. Amb 77 anys, Germaine Acogny continua marcant presència en escena. El seu cos dibuixa amb precisió aquest mètode característic que ha transmès a milers d’alumnes en les seves dues acadèmies senegaleses, projecte pedagògic que va iniciar als anys 70 amb el recolzament de Maurice Béjart. ‘À un endroit du début’ burxa en la seva biografia per estirar la tensió entre allò tradicional i allò forà, oposició que li ha marcat la carrera.

LLEGEIX LA CRÍTICA SENCERA LA MITJÀ