Acampada

informació obra



Companyia:
El pont flotant
Autoria:
El Pont Flotant
Intèrprets:
Àlex Cantó, Jesús Muñoz, Benito Valverde, Leyre Subijana, Alberto Romera, Itziar Manero, Mónica Lamberti, Isabel Gómez, Carmen Golfe
Escenografia:
Joan Collado
Il·luminació:
Marc Gonzalo
Composició musical:
Pedro Aznar
So:
Josep Ferrer
Il·lustració:
Raúl Aguirre
Sinopsi:

Sis amics amb cultures i capacitats físiques i psicològiques diverses decideixen passar un cap de setmana junts en la natura. Com afectarà l’entorn a les seves capacitats? Seran capaços de superar o d’assumir les seves pròpies incapacitats? I les dels altres? Seran capaços de despertar la seva capacitat d’adaptació, de llegir el món segons els llenguatges dels altres? I els espectadors? Seran capaços d’escoltar més enllà del soroll, de comprendre més enllà de les paraules, d’imaginar allò al que no arriba la vista? Seran capaços de conviure en un pati de butaques amb capacitats i necessitats diverses?

Crítica: Acampada

21/02/2024

Acampada lliure al TNC

per Ana Prieto Nadal

L'espectacle Acampada, de la companyia valenciana Pont Flotant, és un cant a la diversitat i a la convivència 

Pont Flotant és una de les companyies més emblemàtiques i unànimement aclamades de l'escena teatral valenciana. Per això, és molt d'agrair que el Teatre Nacional de Catalunya programi Acampada, un espectacle que es va començar a gestar el 2018 al Laboratori Escènic Altres InCapacitats, dins el 36è Festival de Otoño de Madrid, i que dos anys més tard obtindria el Premi de les Arts Escèniques Valencianes al millor espectacle de la temporada. La proposta, que va passar pel FITT-Noves Dramatúrgies de Tarragona el 2021, es pot veure ara al TNC tant en sessions matinals ‒adreçades preferentment a instituts‒ com vespertines.  

Aquesta creació col·lectiva sobre diversitat funcional, sorgida de la voluntat de la companyia Pont Flotant ‒Àlex Cantó, Joan Collado, Jesús Muñoz i Pau Pons‒ de bastir un espectacle sobre capacitats i incapacitats per a un públic divers en sentit ampli, parteix d'un simulacre d'acampada com a marc possible de convivència. Es tracta d'una mena d'assaig o camp de proves que es planteja com una experiència a sis, però que acaba implicant més persones en escena, a banda d'interpel·lar directament la platea.

En primer terme d'un escenari cobert de fullaraca, Jesús Muñoz pregunta als espectadors sobre els impediments que poden dificultar-los la recepció de l'espectacle: problemes de visió o d'oïda, claustrofòbia, impaciència, etc. Aquesta manera de barrejar (in)capacitats tan diferents i poc comparables ‒com la por escènica, la desafinació o els accessos de somnolència‒ ens situa en un lloc de distensió que predisposa a l'empatia. Per fer front als reptes de la diversitat, la companyia ha previst un suport d'audiodescripció i la presència en escena d'una intèrpret de llengua de signes, Carmen Golfe, que, a més de reproduir els diàlegs entre els personatges, descriu els sons derivats de determinades accions que resten ocultes rere el teló. Acompanyen visualment la peripècia uns expressius i inspirats dibuixos de Raúl Aguirre.

Comença la faula pròpiament dita: sis amics ‒Àlex Cantó, Mónica LambertiItziar ManeroJesús Muñoz, Alberto Romera i Benito Valverde‒ passen un cap de setmana a l'aire lliure. El relat, que abasta des del moment d'arribada i muntatge de les tendes fins al desenllaç de l'aventura, inclou excursions, bivac i petites confidències. Si bé la introducció de Muñoz posa l'èmfasi en les capacitats dels espectadors presents a la sala, les persones que van d'acampada no són descrites en aquests termes: en cap moment s'explicita on rau la seva diversitat, més enllà d'alguns atributs molt evidents. Fins i tot, hi ha determinades anècdotes o peculiaritats que la veu d'Isabel Gómez, camuflada entre el públic, enuncia sense atribuir-les a cap dels sis en concret.

Captiva l'espai dissenyat per Joan Collado, amb arbres suspesos, matolls corredissos i tendes de campanya que apareixen i desapareixen. L'eficaç treball lumínic de Marc Gonzalo divideix els dies en franges horàries i subratlla alguns dels conflictes en què s'enreden els personatges. L'espai sonor de Josep Ferrer completa l'estampa campestre, mentre que la música creada ad hoc per Pedro Aznar i els temes Todo para todos d’Enric Montefusco i Pass This On de The Knife contribueixen decisivament a la dramatúrgia. Ara bé, el més distintiu de la proposta és el dispositiu metateatral, caracteritzat per una varietat de canals i codis que asseguren una recepció simultània i en igualtat de condicions.

Lluny d'improvisar-se, la convivència ‒tematitzada aquí a partir de petites rutines i sorpreses relacionals‒ requereix organització, previsió i cures. I és que una bona relació de grup no flueix per art de màgia, sinó que demana temps i paciència, així com una atenció amatent a les diverses vulnerabilitats i fortaleses. La idea és que cadascuna de les persones del públic aprompti la seva disposició tant a admetre les pròpies limitacions com a llegir la fragilitat aliena. Des del primer moment, la companyia incideix en la necessitat de mirar-nos, reconèixer-nos i arribar a acords. Aquest caminar conjunt vers l'entesa es revela, ni més ni menys, conseqüència orgànica de la manera ‒tendra, lúdica i propensa al didactisme‒ que té Pont Flotant d'entendre el teatre. 


Crítica publicada a El Nacional.cat el 21 de febrer de 2024