Acis i Galatea va ser l'obra dramàtica més popular en vida de Händel, considerada musicalment un dels majors exemples d'òpera anglesa, seguint l’estela de Dido & Aeneas, de Purcell i Venus & Adonis, de Blow. Composada a partir del llibret de John Gay basat en l'episodi de la Metamorfosi d'Ovidi, aquesta òpera pastoral està composada de manera que la naturalesa té una presència destacada tant en el transcurs de la trama, com en el tractament musical de l'orquestra i les veus. Un tractament que a Peralada anirà a càrrec de l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí sota la direcció de Fausto Nardi, i que comptarà amb les veus de Roger Padullés, Lucía Martín-Cartón, Víctor Sordo, Hugo Bolívar i Josep-Ramón Olivé. Sota la direcció escènica del jove Rafael R. Villalobos, aquesta nova producció del Festival de Peralada, trasllada la pròpia naturalesa del Claustre del Carme del Castell de Peralada a la posada en escena, i mira de copsar la seva essència així com ressaltar el caràcter anglosaxó d'aquesta obra, considerada òpera nacional, en el tractament dels personatges i de l'estètica general de l'espectacle. La història reduïda al triangle amorós entre Galatea, el seu amant Acis, i el titànic i impositiu Polifemo, transcorre en un espai asèptic amb un llit com a únic element en la posada en escena. Villalobos presenta una versió atemporal i molt estilitzada pel debut d'aquest jove valor de l'escena operística espanyola en terres empordaneses
Amb el gratíssim record del Combattimento que s’hi celebrà la temporada passada, a Peralada va tenir lloc l’esperat retrobament amb Fausto Nardi al capdavant d’aquest magnífic ensemble que és Vespres d’Arnadí. I, en aquest sentit, les expectatives es van acomplir, perquè malgrat la intensa xafogor que inundava el claustre del Carme, la sàvia mà del director florentí va fer aflorar el virtuosisme i la sensibilitat habituals de l’orquestra barroca –aquí en formació de cambra– i fer-nos arribar les brillants notes d’una de les òperes dramàtiques més populars de Georg Friedrich Händel: Acis & Galatea.
Nascut a Alemanya el 1685, Händel va començar a formar-s’hi com a músic sense aconseguir-ne cap reconeixement, de manera que marxà cap a Itàlia. Allà hi va conèixer l’èxit i l’ambaixador britànic, qui va animar-lo a viatjar a Londres, on s’instal·larà fins a la seva mort, el 1759, hi ocuparà càrrecs importants i hi desenvoluparà els seus anys més fructífers com a compositor.
Basada en les Metamorfosis d’Ovidi, i inscrita dins el gènere pastoral, l’argument gira entorn de l’amor apassionat entre Acis i Galatea, estroncat tràgicament per la gelosia del cíclop Polifem. Un mite que l’art en general ha recreat en les seves diverses formes: la pintura (Charles de la Fosse, Gustave Moreau...), l’escultura (Auguste Rodin, A. Ottin...), la literatura (Fábula de Polifemo y Galatea de Luis de Góngora) i, per descomptat, la música. En aquest camp, el mateix Händel, va tractar-lo anteriorment a la cantata Acis, Galatea i Polifem.
En aquesta darrera producció del Festival Castell de Peralada, l’encarregat de portar-la a escena ha estat Rafael R. Villalobos (Sevilla, 1987). Considerat com un dels directors més interessants de la seva generació, Villalobos ha optat per una posada en escena actualitzada que dilueix el caràcter pastoral de l’òpera, només insinuat a través de les teles escampades damunt el llit que presideix la passarel·la que travessa diagonalment el pati del claustre i simula la cambra de Galatea, on el director sevillà ha traslladat l’acció. Ni l’espai ni el vestuari deixaran veure pastors, natura desfermada ni prats anglesos, perquè la idea es només la de remembrar “l’estil” britànic, aconseguit en una difícil compaginació entre l’aire més actual i trencador del vestuari masculí i l’elegant senzillesa del suggeridor vestit femení.
Anant en compte de no entortolligar-se amb les teles i movent-se per gairebé tot l’espai escènic, Lucía Martín-Carton, soprano de preciosa veu convertida en una nimfa delicada i sensual, Roger Padullés (Acis), Josep-Ramon Olivé (Polifem), Victor Sordo (Damon) i Hugo Bolívar (Coridon) van fer-nos gaudir d’aquesta peça deliciosa, oferint moments corals harmonitzats i solos esplèndids.
L’expressivitat emocional, però, no sempre va confluir en la gestual ni en la troballa d’unes accions més acurades, de manera que s’establí una estranya relació entre el to col·loquial mostrat a través del gest i el moviment i la solemnitat vocal dels intèrprets. Tot i amb això, el que sí mereix una reconsideració és no haver tingut prou en compte que, malgrat la dificultat, limitació i condicionant de l’espai escènic, el públic seia a tres bandes.