After All Springville

Teatre | Nous formats

informació obra



Sinopsi:

Torna al Lliure des de Bèlgica Miet Warlop, una de les creadores més avantguardistes del moment en les arts en viu. I ho fa amb un espectacle que fa explotar l’imaginari d’un altre espectacle seu, Springville. A l’escenari, una casa treu fumerades de colors. Un home de color verd surt portant una bossa d’escombraries i la deixa fora. La casa és un llit elàstic, un trampolí per a la imaginació. Estem preparats per al salt a allò desconegut?

Warlop va estrenar Springville el 2009 (millor espectacle del Theaterfestival belga de 2010). Un joc de caos i sorpreses en què l’escenografia, el vestuari, els objectes i els personatges interactuen i es fusionen. Un parc d’atraccions del desastre que ara ha recuperat com qui torna a una vella i estimada cançó amb músics nous. Al món imaginari de Warlop, tot es troba en constant moviment, tot és simbiosi i metamorfosi, tot adquireix vida pròpia, fins i tot els objectes inanimats. Un ball d’imatges al·lucinades i humorístiques –com un slapstick mut– que no només busquen l’impacte visual i la rialla, també desperten preguntes.

After All Springville es trobem una casa viva i criatures mig humanes-mig coses per qüestionar-nos l’espai que ocupem, físic i mental; quin efecte tenen els nostres gestos; com ens relacionem amb els altres, com ens suportem mútuament en espais petits, com podem formar comunitats si pràcticament mai ens veiem. Qüestions que podrien ser tràgiques si no fossin també molt divertides. I en aquesta escletxa es troba la sorprenent proposta de Warlop per a tots els públics.

Crítica: After All Springville

05/05/2022

Explosión de surrealismo

per Imma Fernández

 

Una casa de cartón y adosada en el lateral de una pared una caja con piernas –luego se verá que es un contador eléctrico lleno de fusibles-. Al poco, de una ventana sale disparado y aterriza en el suelo un joven con una bolsa de basura. Es sesión escolar en el Lliure de Gràcia y los primeros ¡ohhhhh! de sorpresa e hilaridad asoman entre la joven grada. Vendrán muchos más. La compañía de Miet Warlop, artista visual belga que ya presentó en este mismo espacio ‘Mistery Magnet’, se mete al público en el bolsillo revisando su icónico espectáculo ‘Springville’ (2009). Un recital de explosivo y poético surrealismo, con algún toque de ‘slapstick’ a lo Buster Keaton, que retrata de manera muy peculiar el caos, los desastres y las difíciles relaciones de una comunidad formada por extrañas criaturas, algunas mitad humanas, mitad objetos. Un imaginario cautivador e hilarante con el que Warlop nos habla de esta deshumanizada sociedad de difícil convivencia.

Vemos una simpática caja de cartón con una nariz telescópica que va curioseando de un lado a otro, buscando relacionarse sin éxito. El solitario habitante de la casa no quiere a nadie hurgando por allá. Irrumpen una mesa con elegantes y temblorosas piernas vestidas con medias y tacones, y un desternillante joven que gasta altura de pívot gigantesco. Este –son dos artistas, uno a hombros del otro- empieza a hacer ejercicios e intenta conversar y llamar la atención de los objetos humanizados articulando extrañas palabras, expresiones y gritos en un divertido juego de ventriloquía. Habla el porteador pero no se le ve escondido bajo el vestuario del deportista, que es quien mueve la boca. El efecto dispara las risas en la platea, a quien le espera un delirante final de caos, destrucción y muerte. Van cayendo las criaturas, empezando por el contador eléctrico, que explota en un impactante estallido de chispas. La caja de cartón fenece tras su breve cometido vital –después de extraer las copas y el champán que contenía-, y del gigante se encarga el antisocial y violento habitante de la casa. Queda la catástrofe final. Una explosión de traca: larguísimos hinchables de colores en forma de tuberías inundan todo el escenario e incluso lo traspasan. Apoteósico.