άκρη (ákri) és una paraula grega que es tradueix com llindar o límit. Conforma la primera part de la paraula composta ακροβασία (acrobàcia). Aquesta pot ser traduïda com “passejar pel límit” o “caminar pel llindar”.
Ákri és un solo de circ d’un acròbata i una escala que explora el concepte de “llindar”. L’escala, que és aparell de circ i escenografia a la vegada, representa una zona de pas entre dos espais a l’hora que simbolitza un ofici i un mode de vida.
Com vivim el temps que passa entre dos moments? Com habitem aquests no-llocs que, com una escala, no estan pensats per ser habitats? Com passegem pel llindar?
La singularitat de projecte rau en la barreja de disciplines: teatre, manipulació d’objectes, moviment acrobàtic i clown. Sempre a la recerca de la ironia i la senzillesa, Manel Rosés, és una acròbata nascut a Barcelona.
És cofundador de la Soon Circus Company i ha treballat en companyies com eia, Cirque du Soleil o Escarlata Circus.
Manel Rosés no és un nouvingut en el món del circ. El seu pare és Joan Rosés, que va actuar amb Tortell Poltrona en els seus inicis, i la seva parella és l'artista Maria Palma, premi Zirkòlika 2023 a l'artista emergent. La trajectòria de Manel Rosés arrenca amb Balagans, companyia que va crear amb tres companys més just després de graduar-se de l'escola de circ d'Estocolm (DOCH) ara fa quasi 15 anys. De seguida, amb més de 20 anys, va arribar a dalt de tot i va aconseguir una medalla d'Or al prestigiós festival de circ de Demain, a París, amb un número de bàscula imponent. Durant els anys següents va participar en l'espectacle InTarsi, de la companyia de circ eia, i va crear Soon Company amb Nilas Kronlid. Amb l'artista suec ha recorregut 15 països i fet 150 funcions d'un espectacle sublim, divertit i original: Gregaris.
Ara estrena Ákri, el seu primer espectacle en solitari, que arriba quan Rosés està a prop d'arribar als 40 anys. Això li dona peu a preguntar-se moltes coses sobre el seu ofici d'acròbata. Però les seves preguntes, amb un to natural i col·loquial, ens interpel·len a tots. Algunes de les preguntes que llença a l'aire són: Què podem considerar dins i què fora? Quan incloem algú, estem excloent ? Parlar una llengua exclou l’altra? Quina és la nostra zona de confort? Hem de dir que entrem o bé que sortim a l'escenari?
Rosés busca respostes lògiques a preguntes absurdes. O fa preguntes lògiques per trobar respostes absurdes. Depèn de com es miri. En aquest joc de lògica i absurditat hi ha una de les gràcies de l'espectacle. L'altra és l'aparell, una escala de 20 esglaons, metàfora d'un lloc de pas que vol representar el trànsit d'un jove artista de circ a l'edat adulta.
A banda de ser un bon equilibrista, Rosés domina la comunicació verbal com pocs artistes de circ. I tot això al costat d’una ingent originalitat fan d’ell un dels artistes més interessants del panorama circense actual a Catalunya. Ákri, paraula que ve del grec i significa límit, és un espectacle divertit, altament filosòfic i ple de sorprenents i excel·lents equilibris, desequilibris i cascades o caigudes. Això sí, es fa estranyament curt.
Fer acrobàcies té data de caducitat, però Manel Rosés demostra en aquesta creació les seves habilitats intactes i que està físicament molt fresc. A més, exhibeix una comicitat que li dona corda per molt de temps i per quan se li acabi la força.