L'Aurèlia, una mestra amb molts anys d'experiència a l'esquena, està a punt de jubilar-se. Però justament quan arriba el moment en què podrà descansar i deixar de treballar, s'ha d'enfrontar a una situació força habitual en les nostres aules: una nena assetja una altra alumna i, per tal de protegir la més dèbil, la mestra acabarà pegant l'assetjadora. Sí, ella creu que ha fet el que havia de fer però, a la vegada, és plenament conscient que res no justifica la violència contra els infants. Ha fet el que és correcte o no? El dubte l'obsessiona i fa que es qüestioni els valors i principis que han regit la seva vida i la pràctica de la seva professió. D'entrada, l'escola l'ha fet fora. I ara que és a casa seva i que una malaltia degenerativa li està robant la visió, es veu envoltada per la foscor, física i moral. Només una monitora jove que la visita i la seva neboda la connectaran amb una realitat que cada cop li resulta més aliena.
És un nou text de Victoria Szpunberg, una dramaturga i directora que ha estudiat a l’Institut del Teatre de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona i que fa de professora al mateix Institut del Teatre i a l’Obrador de la Sala Beckett, entre altres centres teatrals. Autora de muntatges com Esthetic Paradise (Grec 2004), Boys don't cry (Grec 2012), L’onzena plaga (2015) o Balena blava (2018), entre d'altres. Szpunberg fa un teatre connectat al món contemporani on es planteja dilemes polítics i socials i explica el desarrelament i la desorientació fent ús del sentit de l’humor i aplicant als personatges i situacions una perspectiva crítica però no exempta de poesia.
L’Aurèlia, n’ha fet una de molt grossa. Resulta gairebé inversemblant que una dona que ha dedicat tota la seva vida a l’ensenyament, que mai no ha oblidat l’ètica del seu ofici, i que a més a més es troba a un pas de la jubilació ( i també de la ceguesa, per cert) , reaccioni amb la violència amb la qual ha reaccionat davant l’enèsima provocació d’una alumna problemàtica. Què diria d’ella Rosa Sensat – aquesta Rosa Sensat els principis educatius de la qual li han servit sempre com a guia- si aixequés el cap?
L’Aurèlia –encarnada per Marta Angelat amb l’autoritat interpretativa que la caracteritza- és la protagonista de la nova obra de Victoria Szpunberg. Una obra el títol de la qual – tal i com assenyala la mateixa autora- s’inspira en el concepte sobre “ l’amor mundi “ d’aquella gran coneixedora de la banalitat del mal que va ser Hanna Arendt. Deia Arendt (Szpunberg recull les seves paraules textuals al programa de mà de l’espectacle) que això d’estimar el món de veritat era quelcom que li havia arribat molt tard , que li havia costat molts anys assolir de debò. I per cert que Arendt es deixa veure també en forma d’entrevista enregistrada al llarg de la representació, encara que les paraules de l’entrevista no estiguin directament vinculades amb el concepte que li dona títol a aquest text. El cas és que si Arendt va trigar tota una vida per arribar fins a “l’amor mundi”, l’Aurèlia potser ha trigat també tota una vida per arribar a la conclusió que no tots els alumnes es mereixen ni l’amor ni el respecte incondicional: potser alguns es mereixen per contra que algú altre els hi planti cara, humiliant-los si cal de la mateixa forma que ells humilien. Quelcom que, d’altra banda, potser impliqui el reconeixement del propi fracàs i/o el qüestionament d’un model d’educació que potser no funciona, o que potser senzillament ha deixat de funcionar perquè no ha sabut seguir-li el ritme a tot el que ha canviat al seu voltant. Com la metàfora resulta molt evident, es diria que a mesura que la nostra professora en crisis es va endinsant pels camins de la ceguesa, va veient també cada cop amb més claredat els punts cecs d’un sistema educatiu i un sistema de valors que a força de voler protegir pot acabar desprotegint , i a força de voler ser just per a tothom, pot acabar donant-li carta blanca a actuacions del tot injustes. És clar que també pot ser que l’Aurèlia intenti defensar amb força a aquests arguments per tal de defugir la tremenda irresponsabilitat en la qual ha caigut ella mateixa actuant com actua. Això, sense oblidar la paradoxa que es produeix sovint quan la suposada víctima d’una agressió en l’àmbit escolar es converteix en la gran aliada de la persona que agredeix. Potser – passa també sovint- perquè ocupar el lloc de víctima implica assumir uns intolerables índexs de marginació que poden arribar a semblar més dolorosos que la mateixa agressió. O potser, perquè de vegades sorgeixen entre els alumnes complicitats que depassen la capacitat comprensiva del sistema.
El cas és que bona part dels conflictes susceptibles d’intens debat que plantegen aquestes temes i aquestes preguntes, es troben ja formulats al primer monòleg que l’Aurèlia ens adreça tot just començar l’espectacle , aparentment molt convençuda que encara que es mogui per l’escenari ajudant-se d’un bastó cec, no ha pres les decisions que ha pres donant pals de cec. Però el cert és que a mesura que avança l’obra, es diria que per contra no es fa visible que res avanci realment ni a través del text, ni en la posició de la seva protagonista ; una mica com si en la seva exposició inicial tant l’un com l’altra ja haguessin dit tot el que tenien que dir, i com si els seus arguments no es prestessin a major argumentació. Una sensació que la presència dels altres dos personatges de l’obra ( la neboda de l’Aurèlia i la monitora que va ser testimoni d’allò que va passar al pati de l’escola) no fa altra cosa que reforçar. Szpunberg utilitza l’arribada d’aquesta neboda per introduir uns apunts sobre la història familiar de l’Aurèlia que resulten totalment accessoris, no pas pel seu caràcter críptic, sinó perquè a la llarga es revelen com a totalment superficials i no aporten res a l’estructura dramàtica de l’obra. I se’n acaba servint de la molt peculiar monitora per ficar també amb calçador una referència als models de família alternatius que aquí resulta notablement forçada . Aquestes dues dones que acompanyen a l’Aurèlia estan dibuixades amb un paper massa fi, mancades de veritable densitat. Els intents de donar-li al drama una pinzellada d’humor resulten infructuosos. I els afegits videogràfics ( amb referència musical a Rosalia inclosa) no passen de l’apunt anecdòtic que no li fa cap aportació real a la dramatúrgia de la proposta . Una proposta que parteix d’un tema veritablement estimulant. Però les mancances de la qual impedeixen abordar en tota la seva dimensió.