Andrea Pixelada

informació obra



Intèrprets:
Borja Espinosa , Àssun Planas , Mima Riera, Roser Vilajosana, Ester Cort , Júlia Genís
Escenografia:
Paula Bosch
Il·luminació:
Guillem Gelabert
Vestuari:
Berta Riera
Caracterització:
Coral Peña
Composició musical:
Clara Aguilar, Roser Vilajosana (lletres), Vicka Duran (lletres)
Ajudantia de direcció:
Vicka Duran
Sinopsi:

L’Andrea té tan sols 18 anys i 300.000 seguidors al seu canal de Youtube “Andrea Pixelada”, en el que es dedica a parlar de llibres. Malgrat la seva joventut, l’Andrea té clar com hauria de ser la ficció perquè el món fos millor. Però tot el seu món tremola i els seus ideals es posen en dubte el dia que descobreix una novel·la que explica la seva pròpia vida.

Cristina Clemente, autora del text, es va proclamar guanyadora de la vuitena edició del Torneig de Dramatúgia del festival Temporada Alta el passat 10 de desembre.

Crítica: Andrea Pixelada

27/03/2019

Cristina Clemente pixela l'Andrea, i ens mostra quantes mentides ens expliquem tant al món (i)real com al virtual

per Ramon Oliver

Donem un bon salt generacional en companyia d’una mateixa autora? A “Lapònia”  - si us heu perdut aquesta  bona comèdia rebuda amb notable èxit no us preocupeu perquè el proper mes de maig la tornarem a tenir a la cartellera-  Cristina Clemente ens presenta dues parelles unides per vincles familiars amb un concepte molt diferent sobre com s’ha d’educar els fills . Amb els petits de la casa, s’ha d’anar sempre amb la veritat per davant i no fer que creguin- posem pel cas - en aquell cèlebre personatge barbut resident a Lapònia donat a obsequiar els nens quan arriba el Nadal? Cal per contra  preservar la màgia de la fantasia , encara que el preu sigui el posterior desencís de les criatures  ?  No estarà una mica sobrevalorat això d’anar sempre presumint de tenir la sinceritat com a bandera, quan resulta que després ens passem la vida tolerant-nos i justificant-nos a nosaltres mateixos mil i un enganys?

Els personatges de “Lapònia” podrien ben bé per edat ser els pares de la molt pixelada Andrea d’aquesta altra comèdia de Clemente que la Sala Beckett inclou dins d’un cicle titulat “Res no és mentida. Joves i ficció en temps digital”. I no deixa de ser curiós que la paraula “mentida” que juga un paper tan important a la gèlida Lapònia i que en aquell cas genera acalorades discussions en un grup humà de la generació anterior a la de la Andrea , estigui també present en aquest cas.  L’edat és diferent. Els instruments tecnològics han canviat i els móns aparentment tangibles han donat pas a universos virtuals en els quals les imatges i les paraules pengen d’un núvol. Però una cosa roman immutable: seguim mentint i mentint-nos pels descosits, seguim creant-nos ficcions i autoficcions ( ara, certament, més digitalment sofisticades) darrera de les quals amaguem tant frustracions adolescents com molt adultes sensacions de fracàs.

L’Andrea és allò que se’n diu una “booktuber “ d’aquelles que creen tendència : 300.000 seguidors devoren els seus vídeos presentants  a ritme de hip hop, i segueixen amb devoció de “fan” els seus consells literaris. L’Andrea sap que crea tendència, i presumeix d’això amb aquell punt d’arrogància que et proporciona la fama. Més encara quan la fama t’ha arribat als 18 anys. I quan fins i tot tens un nodrit grup de seguidors força més granadets que tu que, saltant-se les fronteres virtuals, segueixen fil per randa els teus consells sobre com cal escriure un llibre, impartits  a unes reunions més properes a la “master class” per la veneració que despertes, que al simple seminari instructiu.

Però el vídeos triomfals en els quals es rapejen sentencies inqüestionables sobre com cal escriure un llibre i sobre quins llibres val la pena llegir , poden ser també una bona tapadora. I els alumnes avantatjats que besen el terra que trepitges, et poden sorprendre un bon dia presentant-te una ficció massa semblant a la realitat que oculta la teva autoficció. Clemente ens munta a partir d’aquesta premissa una trama que no admet “spoilers” , perquè la capacitat de sorpresa que ofereixen tant el text com el mateix espai escènic en el qual es representa ( i  l’afinada direcció de Marianella Morena sap treure-li un sucós partit a tanta sorpresa) constitueix un dels seus punt forts.  I alhora – i  aquest és l’altre punt fort del text- Clemente utilitza els vincles que es van creant entre les diferents realitats de l’obra i el to de comèdia amb el qual avança l’acció per plantejar amb habilitat quelcom que té també molt a veure amb els xocs generacionals, i amb aquell  ja esmentat punt d’arrogància que amaga molta inseguretat: ni 300.000 seguidors té la poden treure. Quelcom relacionat d’altra banda amb el fet que de vegades ens podem mostrar molt intolerants envers la felicitat que es construeixen com poden les persones que ens envolten, quan no s’ajusta al nostre concepte de felicitat, o pot interferir una mica massa en la nostra zona de confort. L’eixerida interpretació de Roser Espinosa – ben recolzada en tot moment per companys d’escena tan sòlids com ara Mima Riera  (excel·lent ) , Borja Espinosa i Àssun Planas- aconsegueix fer ben visibles tant les febleses com els atacs d’egoisme d’aquesta Andrea un xic petulant que, fent honor al nom del cicle , ens demostra que “res no és mentida”... sempre que acceptem alhora que res no és mai tampoc del tot veritat.