Andrea Pixelada

informació obra



Intèrprets:
Borja Espinosa , Àssun Planas , Mima Riera, Roser Vilajosana, Ester Cort , Júlia Genís
Escenografia:
Paula Bosch
Il·luminació:
Guillem Gelabert
Vestuari:
Berta Riera
Caracterització:
Coral Peña
Composició musical:
Clara Aguilar, Roser Vilajosana (lletres), Vicka Duran (lletres)
Ajudantia de direcció:
Vicka Duran
Sinopsi:

L’Andrea té tan sols 18 anys i 300.000 seguidors al seu canal de Youtube “Andrea Pixelada”, en el que es dedica a parlar de llibres. Malgrat la seva joventut, l’Andrea té clar com hauria de ser la ficció perquè el món fos millor. Però tot el seu món tremola i els seus ideals es posen en dubte el dia que descobreix una novel·la que explica la seva pròpia vida.

Cristina Clemente, autora del text, es va proclamar guanyadora de la vuitena edició del Torneig de Dramatúgia del festival Temporada Alta el passat 10 de desembre.

Crítica: Andrea Pixelada

06/04/2019

Un trepidant calidoscopi de ficcions

per Iolanda G. Madariaga

A ritme trepidant, la directora uruguaiana Marianella Morena porta a l’escena el text de Cristina Clemente en una coproducció a tres bandes: Sala Beckett, El Pavón Teatro Kamikaze i Teatre Principal de Palma. Morena que habitualment signa els textos o la dramatúrgia d’allò que dirigeix, assumeix el repte d’aixecar l’obra de Clemente dins el cicle Res no és mentida. La directora de reconegut prestigi internacional, ha trobat el pols d’aquesta Andrea Pixelada en una posada en escena tendent a la hipèrbole i tanmateix mesurada. Cristina Clemente signa un text que barreja tres relats ficticis on es planteja el grau de veracitat en la ficció literària i en l’univers youtuber i la necessitat de la ficció com a instrument per a pensar-nos com a individus. Andrea és el personatge central, la resta són comparses que ens permeten mostrar els diferents rostres de l’Andrea. Coneixem a l’Andrea com a booktuber d’èxit: una noia jove que recomana llibres. El seu canal de youtube compta amb 300.000 seguidors. És indubtable que Andrea crea un personatge per presentar-se al seu canal: Andrea Pixelada. Quan posem la lupa -virtual- sobre aquest personatge, la imatge ens mostra altres personatges al seu voltant. D’una banda, la seva família i, de l’altre, dos alumnes del seu curs d’escriptura per a adults. En to de comèdia, però allunyant-se de la “comèdia de situació” que explorava a Lapònia (Club Capitol, febrer 2018), Clemente trena amb habilitat les tres ficcions per desembocar en una revelació final amb la que tanca el cercle del joc ficció/realitat. L’obra, escrita en una mena de present continuo, subverteix en certa mesura el temps teatral presentant-nos accions que llegim com a simultànies i de les que, volgudament, no sabrem quin grau de “representació” posseeixen. Roser Vilajosana encarna una jove hiperactiva amb un marcat punt de supèrbia. Una arrogància tan pròpia de la excessiva de confiança en un mateix, com de l’idealisme juvenil i magnificada per una societat on la vàlua es compte per nombre de seguidors. La seva Andrea ens fa saltar de ficció en ficció, al ritme del trap que entona afinadament i enèrgica. Molt ben secundada per Mima Riera, Borja Espinosa i Assun Planes -amb dos personatges per cadascun-, ens mostren una realitat teatral calidoscòpica i, en certa forma, també hipnòtica. Quedem atrapats en una espècie de metaficció on, fent honor al títol del cicle, res no és mentida. El conjunt resulta tan desconcertant com estimulant. Cristina Clemente està d’enhorabona, a més d’Andrea Pixelada, la Beckett programa Les Click -espectacle finalista dels Premis de la Crítica en la modalitat de Familiar 2018- del qual signa el text i sembla que al maig Lapònia tornarà als escenaris barcelonins.