Aspecte global d'una qüestió

informació obra



Companyia:
Atresbandes
Intèrprets:
Mónica Almirall, Mariona Naudín, Nicolás Carbajal, Albert Pérez Hidalgo, Miquel Segovia
Sinopsi:

Quina deu ser la relació entre les coses quotidianes i els grans esdeveniments, entre les coses minúscules i les que són èpiques? Us convida a pensar-hi una companyia que us proposa projectar una mirada nova sobre la realitat.

La vida, ja ho sabeu, no està feta només de grans esdeveniments. De fet, vivim entre les coses quotidianes, les que sembla que no tenen una importància especial ni cap qualitat que mereixi la nostra atenció. Però sobre aquest mapa de situacions quotidianes reconeixibles sobrevolen els grans esdeveniments, de vegades elements tràgics que tenen la llavor o que influeixen i interactuen amb aquesta realitat quotidiana, amb aquells fets que l’escriptor francès Georges Perec descrivia com a “infraordinaris”. Com s’estructura la relació entre aquests grans esdeveniments i els fets més petits i aparentment intranscendents? Ho investiga aquest espectacle, que convida els espectadors i espectadores a aplicar el que anomenen “la paciència del voyeur” per tal de mirar-se des de la butaca un seguit de situacions quotidianes superposades que acabaran revelant el diàleg amb un gran esdeveniment. S’aconsegueix així que el públic projecti una mirada nova, una mirada esteticopolítica sobre el món, descobrint que els esdeveniments i situacions no hi són ni es produeixen perquè sí, sinó que constitueixen material per reflexionar sobre una realitat que cal tornar a aprendre.

Firma l’espectacle la companyia ATRESBANDES, nascuda de la trobada a l’Institut del Teatre de Mònica Almirall, Miquel Segovia i Albert Pérez Hidalgo. Tots tres artistes porten des del 2011 apostant per un teatre que indaga en diferents disciplines i que experimenta en les seves formes per crear peces escèniques de diferents formats i temàtiques. El motor creatiu de la companyia es transforma en cada nou projecte, sent l’intèrpret i la seva capacitat creativa una constant en tots ells. Entre d’altres, han produït espectacles com SolfataraLocus Amoenus o Coda (Grec 2019) i, darrerament, It don’t worry me (Premi de la crítica al Millor espectacle de Noves Tendències 2021) i una peça sonora inspirada lliurement en la novel·la d’H.G. Wells La guerra dels mons (Teatre Lliure, 2021).


Crítica: Aspecte global d'una qüestió

14/06/2023

Nascuts per fer cua

per Ana Prieto Nadal

El diumenge 4 de juny els Atresbandes oferien la darrera funció de Desert al Teatre Lliure de Gràcia, i només tres dies més tard reestrenaven Aspecte global d'una qüestió, que es va poder veure per primera vegada el juliol passat al Festival Grec. La companyia, nascuda de la trobada artística i personal de Mònica Almirall, Albert Pérez Hidalgo i Miquel Segovia, s'està posicionant com una de les formacions de referència de l'escena híbrida i postdramàtica. 

Desolació i cortesia

Molt més entenedora és Aspecte global d'una qüestió, una àcida paròdia de la contemporaneïtat que es pot veure al Lliure de Gràcia fins al 18 de juny. De l'elenc de Desert repeteix Nicolás Carbajal, i l'acompanyen en escena Mariona Naudin i els tres fundadors d'Atresbandes: Mònica Almirall, Albert Pérez Hidalgo i Miquel Segovia. Tots cinc transiten per diferents ‒i efímers‒ personatges aparentment benestants que, anestesiats i submisos, es lliuren als rituals a què sembla condemnar-nos la convivència civilitzada. Atrapats en la simulació constant, constrets per les bones maneres, amb cara de babaus i somriure de circumstàncies, es lliuren a escarafalls pseudofilosòfics i imposten un interès genuí pel món circumdant. Com si fossin màquines de reproduir notícies ‒certes o falses, tant és‒, fan referència a geòlegs, paleontòlegs i tragèdies; parlen de racons inexplorats, pintures rupestres i accidents d'avió. Tot esdevé un intercanvi d'informacions que suposadament prestigien el jo social, reduït a un mer dispensador de dades i clixés. I malgrat això, susciten una certa empatia ‒perquè se’ns assemblen molt, és clar‒ i generen més comicitat que rebuig. Això no impedeix que l’(auto)crítica, implacable, ens arribi de manera diàfana.

L'espai escènic, dissenyat per Pau Masaló Llorà, presenta un cortinatge com a teló de fons i dos plafons ‒l'un, vertical; l'altre, apaïsat‒ que, en superposar-se, deixen ocult un accés per on els actors poden entrar i sortir d'escena. La il·luminació d'Ana Rovira, que mereix tots els premis ‒per aquest i per tants altres projectes‒, arranja un bany aclaparador de grocs i verds fosforescents ‒també hi trobarem immersions més càlides‒ on es retallen diferents figures geomètriques que emmarquen l'acció. En aquest espai abstracte, que tant pot acollir sofisticats balls d'aparellament com sessions de meditació creativa, els personatges intercanvien fórmules de salutació i cortesia; expliquen anècdotes per no frustrar les expectatives d'interacció grupal en festes i vernissatges; posturegen davant la càmera; aprenen idiomes per trampejar la buidor dels dies tediosament arrenglerats; aspiren a surar per sobre dels conflictes, les crisis personals i els asfixiants cercles rutinaris. Quan l'enfilall de tòpics descarrila i, entre tanta asèpsia, s'obre una escletxa que delata alguna cosa massa personal, imprevista i comprometedora, no poden sinó fugir d'estudi o mirar el sostre amb incomoditat. 

El millor de la proposta és la sèrie de cues de gent a llocs. Carregats de peces i penja-robes, els individus formen una fila índia per entrar als emprovadors d'uns grans magatzems; enfundats en banyadors, avancen ordenadament del vestidor a la piscina; equipats amb gàbies i corretges ‒i sense el contingut animal que dona sentit als adminicles de contenció‒, esperen el seu torn a la clínica veterinària. El zoom escènic sobre aquesta gent absorta o alienada es crea per la morositat del moviment corporal. Contemplem així la lenta desfilada d'uns tipus humans que, sotmesos a escrutini, mostren la tristesa del consumidor. Aquest tractament escènic, pel qual els personatges componen una mena de retaule vivent ‒amb un punt epifànic‒ de la condició contemporània, ens planta al davant un mirall poc afavoridor que produeix jocositat i desolació a parts iguals. 


[Podeu llegir l'article sencer a Núvol.]