A Bach, una aproximació al Clavecí ben temperat de J.S. Bach, María Muñoz treballa en la transmissió i reinterpretació del seu solo, que ha ballat arreu del món des de la seva creació al 2004, amb la intèrpret i creadora italiana Federica Porello.
Espectacle de dansa finalista al Premi de la Crítica 2017
Un plaer per als ulls, l’oïda, i de retruc per a tots els sentits, Bach és una invitació a la contemplació, amb un ventall de registes amplíssim; des de la introspecció emocional, l’abstracció, la literalitat i la comèdia gestual o la poesia lumínica. María Muñoz (Mal Pelo) ha treballat en la reinterpretació del solo, que va crear i estrenar ella mateixa el 2004 a l’Espai Lliure, amb la ballarina italiana Federica Porello, qui s’ha endinsat en el laberint musical de les peces seleccionades de El Clavecí ben temperat de J.S. Bach interpretades pel llegendari Glenn Gould. El 21 de febrer de 2016 es va estrenar la nova versió amb Porello al Mercat de les Flors, i ara després d’haver passat pel Sismògraf ha aterrat a la Sala Hiroshima.
Flotar i mantenir-se arrelat com si la música sostingués el cos en l’espai. En suspensió, gairebé sense salts evidents, i l’impuls constant a través de l’espai tot dibuixant infinitat de traços efímers és –des del meu punt de vista– un dels segells de l’art de María Muñoz. Hi ha ballarins a qui se’ls reconeix el traç de la seva qualitat de moviment en l’espai –com si fossin pinzellades en un llenç–, aquest és el cas de Muñoz. Sense imitar-la, Porella desprèn aquesta mateixa relació misteriosa amb el terra, com si haguéssin negociat un pacte secret amb la gravetat. Deixant de banda la meva fascinació per l’ús de la suspensió i l’impuls d’aquestes dues intèrprets, Bach és una audició corporal que explora diferents lectures en cada peça musical interpretada per Gould. Des d’una fuga ballada en silenci, arrencar la música amb un una bufetada, sembla que del mateix cos de Porello brollin les notes i la cantarella enregistrada de Glenn Gould –que no podria evitar tararejar quan tocava.
Porello llisca per tots els senders invisibles que desplega la música de Bach: diagonals dibuixades amb saltirons, cercles pintats amb els braços que es difuminen en l’aire, espirals infinits o descarràgues “semi-discotequeres” d’adrenalina. Al llarg de Bach, veiem el cos de la ballarina fusionar-se amb la música, però, de tant en tant sorgeix el personatge: Porello transforma la seva cara en un paisatge de situacions per deixifrar. Sense abandonar del tot el registre poètic, la ballarina fa clucades d’ull “chaplinesques”. La il·luminació a càrrec de Juan Boné és la intèrpret sense cos d’aquest espectacle; la llum ens proporciona espais de diferents formes que dialoguen tant amb el moviment com amb la música. Ens embolcalla en un univers flotant, en el que la música es veu, el moviment que desapareix roman i la llum balla.
Sí, el compositor alemany és molt anterior a Bach. Però Muñoz i Porello han teixit una coreografia tan plena de detalls sensorials i coreogràfics en relació a la composició, que em pregunto, irracionalment, si va ser abans Bach o Bach.