Begin the beguine

informació obra



Intèrprets:
Inge Van Bruystegem, Gonzalo Cunill, Romy Louise Lauwers, Juan Navarro
Traducció:
Dominique Hollier, Antonio Fernández Lera
Il·luminació:
Jan Lauwers
So:
Jan Lauwers
Ajudantia de direcció:
Elke Janssens
Autoria:
Agatha Christie
Producció:
Ethika Global Entertainment
Sinopsi:

Versió teatral del guió de cinema escrit per Cassavetes per a Peter Falk Ben Gazzara, poc abans de morir. L'eros i el tànatos, sota la mirada intensa de Jan Lauwers. Un projecte gestat al Burgtheater i remuntat a l'Humain trop humain de Montpeller. La vida, l'excés.

Crítica: Begin the beguine

24/01/2018

Lauwers crea una potent simbiosi amb el món creatiu de Cassavettes, i ens fica en un cau ple de sexe, amistat i desesperació

per Ramon Oliver

Fixeu-vos en la fotografia  amb la qual Jan lauwers finalitza el seu muntatge d’una obra teatral ( la tercera i última escrita per John Cassavetes) que ni ell mateix sap si és pot considerar una obra acabada: per no saber - segons afirma  en l’entrevista que li ha fet Justo Barranco,  publicada a “La Vanguardia”del 24 de gener -Lauwers ni sap si l’obra li agrada, encara que sí sàpiga que la troba tant desconcertant com decididament fosca .

La fotografia va ser utilitzada com imatge promocíonal de l’esplèndida  pel·lícula “Husbands”, que Cassavetes va estrenar el 1970. I ens mostra al seu creador al costat de Peter Falk i Ben Gazzara, precisament els mateixos actors , grans amics personals, i còmplices en nombroses aventures artístiques  pels quals va escriure aquest darrer text que , finalment, no van arribar a interpretar mai a un escenari. I que , de fet, no havia estat mai representat fins que la fundació Cassavetes, coneixedora de l’admiració que ha sentit sempre per l’obra d’un cineasta al qual es pot considerar en molts sentits gairebé com “el pare” del cinema independent nord-americà , es va posar en contacte amb Lauwers per tal que convertís en realitat teatral aquell projecte guardat en un calaix.

El cas és que acabant el seu potentíssim espectacle amb l’esmentada imatge, Lauwers remarca encara més el vincle que existeix entre aquella pel·lícula i aquest text, encara que es tracti de dues obres del tot independents. A “Husbands” , Cassavetes i els seus companys interpretaven tres grans amics de tota la vida,  tots ells més o menys a punt d’entrar en la quarta dècada de la seva existència , tan casats com indica el títol , i ben  acomodats a una vida d’èxit professional amb bonica residència a una zona suburbana de Nova York inclosa. Això, fins que la sobtada mort d’un quart membre del grup els porta a emprendre una escapada que inclou també l’aventura sexual, i  que en té molt de desesperat intent de recuperació d’una joventut que , malgrat el miratge de la fugida , resulta ja irrecuperable.

El cas és que, gairebé dues dècades després d’escriure aquell guió que el mateix Cassavetes va definir com tremendament personal perquè en ell va voler reflectir la devastació que li havia provocar la mort del seu germà de trenta anys, Cassavetes escriu aquest altre  text pensat pels seus companys de foto. Ell, ja no hi surt a la foto , ja no es reserva aquí cap paper: sap que la cirrosi hepàtica cap a la qual ha derivat el seu intens alcoholisme , està a punt de matar-lo. I cedeix tot el protagonisme a aquests dos personatges que responen al nom de Gito Spaiano i Morris Wine. A ells, i a les successives  noies de companyia que els hi subministra el cap d’una agència de scorts ben atent a poder fer realitat totes les seves fantasies eròtiques, sentimentals i/o sexuals. Ells,  pel que sembla, ja no estan en disposició de sortir al carrer a buscar-les. Tota la seva existència passa ara pel servei a domicili, perquè es troben tancats en una mena d’apartament situat al costat del mar però sense cap mena de vistes al mar del qual no surten per a res. I no deixa de ser curiós que, veient l’espectacle , em vingués al cap la mateixa referència que esmenta Barranco dins la seva entrevista: aquests dos amics tancats en un cau clautrofòbic i lliurats a quelcom que en té molt d’exercici autodestructiu disfressat de festa sexual en sessió continua, s’assemblen força a aquells altres quatre amics amb els quals tan escàndol va crear Marco Ferreri allà cap el 1973: els quatre protagonistes de “La grande bouffe”, disposats a suïcidar-se a cops d’una  bacanal gastronòmica darrera d’una altra, amb el no menys claustrofòbic tot i que sí més glamurós escenari d’una luxosa vila com a rerafons.

Lauwers , fent-li justícia al títol de l’obra que té entre mans, inicia la seva proposta amb el fantàstic “Begin the Beguine” de Cole Porter, ballat i saltat a pèl pels quatre protagonistes amb aquella mena d’esclat d’alegria exultant que , de tan evident, no pot amagar altra cosa que l’amargura. I si Cassavetes li va posar a la seva obra aquest títol, no va ser solament perquè sempre havia admirat el tema de Porter. Segur que va ser també pel fet que aquesta melodia amb elements de rumba que de tan escoltar-la ens pot semblar ara convencional, però que al seu moment va trencar experimentalment moltes normes de la música popular ,amaga darrera la seva aparent lleugeresa una gran dificultat , està associada al ball íntim en parella, i en té quelcom de partitura sense fi que podria anar-se repetint indefinidament. Com podrien anar-se repetint indefinidament aquestes trobades entre el Gito i el Morris amb les seves fantasies:  l’un, renegant sempre del miratge de l’amor; l’altre , buscant la teatralització d’aquest miratge en qualsevol relació de pagament; tots dos, desmentint sovint amb les seves reaccions el seu teòric punt de partida. Sempre, mantenint uns diàlegs que a l’escenari agafen  un to estudiadament improvisat que connecta de forma notable amb aquelles improvisacions davant la càmera que formen part de les ruptures formals envers la narrativa cinematogràfica de Hollywood practicades per  Cassavetes al seu cinema. I de fet, també la forma com Lauwers introdueix a l’espectacle  la imatge enregistrada en directe mitjançant una càmera que sovint s’enganxa al cos (nu o vestit) de l’intèrpret i sembla voler travessar el seu rostre, ens remet en cert sentit a l’univers fílmic del director de “Faces”. Pocs cineastes, han sabut despullar tant l’anima dels seus personatges, seguint-los de vegades amb la càmera oculta pels paisatges urbans més poblats, o apropant l’objectiu sense cap compassió fins més enllà de la pell de l’actor o l’actriu. I per comprovar-ho , recupereu com sigui –per posar dos exemples magistrals- “A Woman Under the Influence “ i la molt teatral “Opening Night”, protagonitzades totes dues de forma prodigiosa per la gran  Gena Rowlands, la dona amb que Cassavetes va compartir la seva vida ; hi ha qui diu que, en el fons, “Begin the Beguine” és un gran homenatge a ella.

Lauwers, ficat en aquest purgatori existencial gens adient per a  integristes de la correcció política ( la posició que ocupen les dones d’aquesta proposta pot no sentar massa bé en segons quins àmbits; jo els hi demanaria que es relaxessin, i tinguessin en compte com va canviant la dimensió dels personatges femenins a mesura que avança la proposta) , es mostra més visualment sobri que en altres ocasions. Però ,alhora, sense deixar que oblidem que som  davant el creador de l’extraordinària “Isabella’s Room”. I aconseguint -en companya d’aquest quartet d’intèrprets disposats també a tot - que la seva personalitat convisqui de forma notable amb  l’estil inconfusible amb el qual filmava Cassavetes. Potser a Lauwers , se li escapa una mica el tempo de l’espectacle. Les seves dues hores, poden semblar una durada excessiva. Tot i que, en realitat, les seves repeticions que no ho són en absolut i els seus lleugers punt morts, venen a formar part del mateix purgatori amb quelcom de bucle  en el qual viuen instal·lats els dos amics . Un purgatori sense sortida en què conviuen les paraules i la por a la comunicació, la festa i el fàstic, la desesperació latent i l’espera de quelcom que encara sigui capaç de crear emocions, encara que sigui amb l’ajut del teu proxeneta preferit.