Tres amics de la infància units per les seves diferències –un és cec, l’altre és sord i el tercer mut–, cansats de tantes dificultats per a trobar l’estabilitat sexo-afectiva, decideixen idear un enginyós pla per a trobar parella: muntar un sistema de cites en el seu bloc de pisos que els permeti amagar les seves limitacions, de tal manera que els altres amics siguin els ulls del cec, les orelles del sord o la llengua del mut... Què pot sortir malament?
I és que, si les tribus dels bonobos, els primats més propers als humans, són capaços de construir unes societats matriarcals, no violentes i on el sexe actua com a factor socialitzador per afavorir la convivència i disminuir les tensions socials, per què no haurien d’aconseguir-ho en una petita comunitat de veïns d’una gran ciutat? O serà que els capfluixos dels éssers humans encara sentim recances a l’hora d’abordar la sexualitat amb persones en situació de discapacitat...?
BONOBOS és una comèdia irreverent i esbojarrada que en certa manera pretén fer-nos menys cecs, menys sords o menys silenciosos en relació al món de la discapacitat. Potser aquesta és la força d´aquesta obra: la d´obrir-nos a la tolerància a través del riure!
Que el món és un món de mones ho sap tothom. Però que una comunitat de veïns s'assembli a una comunitat de bonobos, aquesta espècie de ximpanzés que diu que tenen una gran afinitat amb els humans i que, a més, tenen fama de regir-se per un poder matriarcal, ja és tota una altra cosa.
L'arrencada d'aquesta comèdia de bulevard del francès Laurent Baffie (Montreuil, Seine-Saint-Denis, 1958), autor d'una altra comèdia vista aquí entre els anys 2012 i el 2013, «Toc Toc», adaptada per Jordi Galceran i dirigida per Esteve Ferrer, sobre el Transtorn Obsessiu Compulsiu (TOC), torna a posar sobre l'escenari uns personatges amb discapacitats prou comunes, però poc protagonistes d'històries teatrals.
Tres companys des de petits, un sord, un mut i un cec —i això no és un acudit—, volen acabar amb les dificultats amb què topen, per les seves circumstàncies personals, quan volen intentar trobar parella. I no se'ls acut res més sinó muntar una ronda de cites a cegues —mal m'està el dir-ho!— amb tres veïnes del bloc on viuen, però amagant cadascun d'ells la seva discapacitat. És a dir, que el sord no sembli sord, que el mut no sembli mut i que el cec no sembli cec.
Això sol ja fa endevinar que l'obra promet embolics a manta i un enginyós recurs inventat pels tres protagonistes perquè cadascú actuï com si no fos el que és sense que les convidades a les cites no detectin el, diguem-ne, frau.
La cosa no passaria d'aquí si les tres veïnes convidades, una infermera del Clínic, una dependenta de sabateria —atenció als que calcin un 43!— i una mossa d'esquadra sense gas pebre no amaguessin també alguna patologia que els tres amfitrions no arribaran a detectar i que elles, com si fossin un triangle matriarcal dels bonobos, acabaran dominant i portant, com l'aigua, cap al seu molí.
Comèdia de bulevard amb final feliç, per compensar, esclar, la cruesa i la realitat de les discapacitats exposades i tractades per Laurent Baffie amb un subtil filtre d'humor sempre sa i respectuós que segurament plaurà més aquells espectadors que en pateixen alguna de les tres que no pas els que no saben què és patir-les i que potser consideren que no haurien de ser motiu de comicitat. Aquesta és la clau de l'obra: capgirar la compassió per la desitjada igualtat.
El muntatge «Bonobos» exigeix que els actors interpretin tres papers que no tenen res de senzills. ¿Com pot actuar un cec a qui li donen les instruccions pel botó de l'orella, l'anomenat “pinganillo” en argot? ¿Com pot actuar un sord perquè no mantingui una conversa responent a tres quarts de quinze? ¿Com pot actuar un mut sense que es noti que no té veu?
Diguem que hi ha una obra dins d'una altra obra. És a dir, que a l'exposició humorística de les discapacitats, s'afegeix l'enginy motivat per la supervivència gràcies a la tecnologia, la pantalla, l'streaming, la polsera amb un mínim de frases fetes i, com a base de tot, la lectura tradicional de llavis i gestos.
Tot això fa que una obra que té molt de discursiva, sigui també una obra de gest, de moviment, d'un cert to de clown i d'una constant imitació, a vegades esperpèntica, que els sis intèrprets porten a bon terme, dins les claus del gènere, sobre cadascuna de les discapacitats. Al final, són elles les que desvelen també els seus secrets amagats i aleshores serà quan els espectadors descobriran que aquest món és de debò un món de mones i a vegades és ben cert que sembla que hi hagi més bèsties que persones. (...)