Burnt Toast

Teatre | Nous formats

informació obra



Companyia:
Susie Wang
Sinopsi:

Burnt Toast (2020) és la tercera peça de la trilogia sobre la natura humana formada per The Hum (2017) i Mummy Brown (2018) de la companyia de teatre noruega Susie Wang. Una comèdia de cambra rigorosament precisa i humida que passa al vestíbul d'un hotel sinistre.

El Danny acaba d'arribar a l'hotel i s'hi ha registrat. De seguida coneixerà la Violet, una mare que està cuidant el seu nadó. En el joc impredictible i indesxifrable que seguirà, es desenvoluparà una historia d'amor i canibalisme en un anglès, entre mundà i escandalós, que els tres actors principals parlen en un accent exageradament del sud.

"Puc assegurar que no he vist mai res com Burnt Toast, una inquietant però tendra història que barreja la comèdia sardònica i l'horror splatter (...)".

_A. J. Goldman, The New York Times

La companyia Susie Wang va ser formada el 2017 per l'escriptora i directora Trine Falch, el compositor i dissenyador de so Martin Langlie, l'actriu Mona Solhaug i l'escenògraf Bo Krister Wallström.

Havent treballat en un camp conceptual de les arts escèniques durant molts anys, abraçant l'autenticitat i la realitat, van anar tenint cada vegada més curiositat envers el teatre no real i en com Susie Wang fa ara el teatre amb personatges i trames.

O com se solen presentar: Susie Wang va créixer amb una visió del món destrossada i, en lloc de continuar reflectint el món en fragments, hem començat a recollir les peces i a posar-les juntes com a històries dramàtiques.

Crítica: Burnt Toast

18/01/2024

Sang, fetge, humor, amor i katharsis

per Ramon Oliver

No hi ha cap dubte: l’hotel en el qual té lloc l’espectacle més agosaradament i divertidament gore que ha passat mai pel cicle Katharsis ha estat decorat per un interiorista que és “fan” declarat del cinema de David Lynch. Ja fa molts anys que , quan et trobes una habitació o un vestíbul amb aquests vermells inconfusibles i capaç de transmetre’t l’irreal sensació de trobar-te en un pla més enllà de la realitat, intueixes que l’ombra d’un Lynch sempre disposat a fer-te entrar a la dimensió desconeguda , s’ha deixat caure damunt qui ha decorat aquest espai. Esclar que el parell d’ascensors impossibles que connecten  amb allò que s’ha quedat al carrer (el de l’esquerra de l’escenari)  , o amb allò altre que es troba a unes habitacions situades en els nivells subterranis de l’edifici (cap allà va el que es troba a la dreta), també et poden fer pensar una mica en aquell altre terrorífic ascensor de l’hotel sense clients d’ “El resplendor” , del qual podia sortir en el moment menys pensat una veritable inundació de sang.

Però sembla evident que la companyia Susie Wang (que malgrat tenir aquest nom amb ressons orientals i parlar tota l’estona en anglès, és una formació noruega que s’ha guanyat el seu bon prestigi en el camp de l’escena avantguardista) es troba més a prop de les mòrbides i malaltisses fantasies de David Cronenberg , que de l’obsessiu univers de Stanley Kubrick. D’això en donen bona constància les petites (cada cop més petites)  monstruositats permanentment embarassades amb les qual la troupe construeix un final tan delirant que ni el mateix Cronenberg hagués tingut mai la gosadia d’incloure’l en un dels seus ben agosarats films. I malgrat els consagrats noms de sèrie A i  plens de prestigi  que et van venint al cap a mesura que et fiques en l’atmosfera d’aquest hotel , i malgrat que pel seu Hall s’hi passeja també una mena de vampir amb l’ànima en pena que no es pot separar mai del seu maletí per raons sagnantment edípiques (molt sagnants, molt edípiques, i molt nutritives) , i que aquest personatge no faria tampoc  mal paper entre els vampirs reunits per Jim Jarmusch a “Solo los amantes sobrevivent” , cal dir que aquí tot té alhora un característic aire a peli de sèrie B.

Això sí : encara que la sang corri per l’escenari sense complexes , i que aquí una ferida oberta sense cicatritzar en tingui quelcom de porta oberta a un gran banquet, l’amor, la tendresa i els més purs sentiments maternals i paternals, també hi tenen cabuda en aquest establiment hoteler . Un establiment que pot presumir de tenir també la més servicial de les recepcionistes, en el més ampli sentit de la paraula. Només cal veure les dràstiques opcions que pren a l’hora de recuperar el maletí d’un client: costi el que costi , no es pot tolerar que el client quedi insatisfet. També aquesta recepcionista que demostra ser alhora una contundent massatgista, hi juga un paper fonamental , en aquest terrorífic divertiment al llarg del qual ens quedarà molt clar com de devorador pot resultar l’amor d’una mare. El cas és que, fent ús d’una mil·limetrada logística plena d’imaginatius recursos escènics, i demostrant alhora uns sensacionals recursos interpretatius, Susie Wang ens presenta un espectacle capaç de seduir per igual el públic kathartic famèlic de radicalitat escènica, o el públic del Festival de Sitges que acaba de sortir d’una sessió golfa ben salvatge, i encara no n’ha tingut prou amb el que ha vist a la pantalla. Amb Susie Wang estan garantits  per igual els calfreds neguitosos originats per l’eclosió ben administrada de sang i fetge,  les rialles provocades per tan terrorífic disbarat, i fins i tot , el romanticisme més desfermat.