Fregoli, Méliès i Houdin, aquests són els referents de Hausson que en aquest nou espectacle desdobla fins i tot el mateix teatre. I així, dins d’un teatre en fa aparèixer dos amb dos espectacles diferents que es donen l’esquena l’un a l’altre i que, alhora, configuren l’univers de Hausson i Brossa. La depuració poètica de l’il·lusionisme i la rauxa del cabaret.
Un espectacle en dues parts: Duet i The magic of the sixties.
Primera part: Duet. Amb números de la Gran sessió de màgia en dues parts, de Poemància i d’accions del Teatre Irregular de Joan Brossa.
Segona part: The magic of the sixties. Números inèdits en el repertori de Hausson, números visuals i números que requereixen la complicitat del públic. Tot un embolcall que rememora la posada en escena dels números de màgia del cabaret dels anys seixanta.
Brossa, Hausson i Bonnín han entès la màgia com un element indestriable del fet teatral i han treballat a fons per l’evolució d’aquesta art escènica. Brossa va descobrir un Hausson capaç d’assumir a fons la poesia de l’espectacle màgic, i el gentleman de l’il·lusionisme va dimensionar amb segell personal l’aparent nuesa dels guions brossians. D’aquella complicitat van néixer, entre d’altres xous i accions, Espectacle Hausson-Brossa, gran sessió de màgia en dues parts (Romea, 1987), Homenatge a Joan Miró (Fundació Miró, 1993) i Poemància (Teatre Malic, 1996).
Tot i les saludables ressonàncies brossianes que han quedat en el Hausson post-Brossa, el gentleman de l’il·lusionisme català ha continuat amb el seu segell personal i ha aconseguit un llenguatge escènic tan exclusiu com eficaç. Així ho demostren, entre d’altres èxits, El combat de les sorpreses, El criptograma vermell, Praeludium de màgia, Style Galant o Piso de charol (dirigits per Hermann Bonnín), i Tempesta a les mans (dirigit per Jordi Coca).
Ara, el tàndem Hausson-Bonnín (amb la col·laboració de la fidel ajudanta Vanessa Torres) presenta a La Seca aquest Carnaval de màgia en dues parts, de Brossa a Hausson. Entenc la referència a Carnaval per la idea de dualitat, de canvi de personalitat, i dues parts perquè, a més de representar-se en dos escenaris diferents, són, també –i essencialment–, dues parts diferenciades pel que fa a criteri, tònica i tractament escènic. Quant als escenaris, destacar-ne l’autoria dels decorats, dues peces històriques que es poden admirar en una ocasió potser única: el de la primera part és un esbós original d’Adrià Gual; el de la segona és una recreació de Montmartre feta per l’escenògraf tarragoní Francesc Nel·lo i Ventosa (pare del Francesc Nel·lo director del resistents grups teatrals L’Òliba i GTI, que tants espectadors van formar en dècades passades).
La primera part de l’espectacle (Duet) recupera alguns números de Poemància i Espectacle Hausson-Brossa, gran sessió de màgia en dues parts, als quals s’hi afegeixen un número de ballet i un altre d’striptease, també de Brossa. Tot i que no comparteixo alguns criteris de la posada en escena (la il·luminació i el tractament del personatge de l’Ajudanta, per exemple), em semblen els minuts conceptualment i artísticament més interessants de l’espectacle, amb situacions compactes i un Hausson de gestualitat mesurada i elegant.
La segona part (The màgic of the sixties) vol ser una remembrança dels espectacles de màgia dels anys 60. Pel que fa a l’execució dels números, la perfecció continua sent l’habitual. Ara bé: pel meu gust, aquí Hausson força un personatge que s’allunya de la seva personalitat i, per la seva banda, Vanessa Torres (de presència, caràcter i eficàcia sobradament demostrats en espectacles anteriors), fa un paper també forçat, a mig camí de la Vanessa de la Lloll i aquella Mary Sue que fa anys acompanyava el Mag Lari. Hi ha, encara, un doble aspecte que em sembla determinant: el text és un gran enemic, tant de la poesia de la màgia com de la credibilitat i solidesa del personatge de Hausson (ho demostren també els títols citats més amunt).
Dubto que Brossa hagués estat gaire d’acord amb aquest The màgic of the sixties; més aviat me l’imagino suggerint camins pròxims als de l’actual Magie Nouvelle francesa. Però, un cop dit això, jo seré sempre partidari dels equips artístics que s’arrisquen: aquest experiment s’havia d’intentar, i ja sabem que l’encert no està mai garantit.