Arriba del Teatro de La Abadía un èxit extraordinari: una peça d'autoficció d'Andrea Jiménez a partir del Lear de Shakespeare, improvisada cada nit amb un actor diferent. Paternitat, amor, escolta i perdó.
El meu pare és el Lear, però no ha entrat mai en un teatre. Jo soc la Cordèlia i soc directora de teatre. Com ella, buscaré el Lear, m'atreviré a mirar-me'l i intentaré perdonar-lo. I ho faré des d'un escenari. Cada nit, un actor diferent serà Lear, serà el meu pare, serà un pare possible, un que sí que vulgui seure en un teatre i parlar.
Aquesta versió-simulacre d'El rei Lear aspira a ser una porta oberta a pensar com ens relacionem amb els nostres pares, els biològics però també els metafòrics, començant per William Shakespeare. És una autoficció a partir d'un clàssic o un clàssic autoficcionat, i tant de bo que no sigui cap de les dues coses. És una peça sobre l'origen, sobre com ens empaita tot allò que va passar abans nostre, encara que vulguem ignorar-ho. Sobre com ens construeixen els qui ens precedeixen. Sobre com inventar una vida que et pertanyi sense oblidar el passat. Sobre com imaginar altres finals possibles. És també una audició, o un assaig, allò que passa abans que passi tot, el lloc just abans que alguna cosa prengui la seva forma exacta. El moment exacte en què encara tot és possible.
Andrea Jiménez deu tenir fòbia al tenis, a la competició. El seu teatre és de trinxera, de braç a braç amb els actors i el públic. De compartir una ficció per explicar-nos millor quines són les relacions (tòxiques, o no) entre els pares i els fills. Obsessionada pel teatre, tria l'exemple d'El rei Lear, un pare que, ja a les acaballes de la vida, decideix repartir el seu regne en funció de l'amor que li professen les seves tres filles. Cordèlia no cedeix al xantatge adulador i és repudiada. Aquesta és la trama que és més propícia a la dramaturga i directora (que, ara fa d'actriu) per al seu victimisme, tot i que, efectivament, Shakespeare es lamentarà més del dissortat Lear que de la benintencionada i generosa Cordèlia (o és que pretén recuperar el regnat amb el contraatac a les seves germanes per protegir el pare, enfollit?) Jiménez, davant del res absolut que li entrega el seu pare, opta per l'amor (a la seva manera). El perdó arribarà quan l'altre li vulgui demanar.
Càsting Lear és un tour de force compartit a la sala d'assaig. L'actor que farà de Shakespeare sempre canvia i només arriba amb la predisposició de jugar i de seguir, fil per randa, allò que li demanin des de l'auricular. És un truc descobert a la concurrència que, alhora, juga a veure com un intèrpret és capaç de donar cos a unes ordres que li xiuxiuegen per l'oïda. El joc és deliciós i, en els aparts de Jiménez, hi ha la reflexió sobre el text de Shakespeare i, sobretot, l'emmirallament amb el seu cas personal (que sigui real o no, tot dependrà del que vulgui creure l'espectador, en aquest joc ambigu del teatre). Sigui com sigui, el públic viu íntimament la relació paternofilial amb una intensitat inusual.
El joc de donar les ordres per un auricular recorda a l'experiència Terra baixa de Roger Bernat, en què també els actors variaven de funció a funció per anar ben desorientats. En aquella ocasió, el joc no rodava perquè no hi havia ningú que dialogués amb les cartes a les mans, que ordenés i donés sentit l'escena. Ara, l'equilibri actoral és més just respecte al de The second woman en què l'actriu María Hervás compartia un centenar de cops amb 100 voluntaris una escena de 8 minuts. Ella controlava el quadre fins al punt de jugar sempre a partir de l'actitud de l'altre. El domini del medi compensava el quadre, aparentment denigrant per al personatge femení, que es revoltava.
Jiménez opta pel format de càsting. Busca el seu pare. Però si el troba, el rebutjarà la següent funció, amb l'entrada d'un nou candidat. És com una maledicció de Prometeu Cada matí tindrà un pare i una mala bèstia li robarà al cap de poques hores. Juan Carlos Martel va tancar la seva trilogia sobre el teatre comunitari convocant àvies al Casting Giulietta. Buscava la fragilitat i un amor etern al que, Andrea Jiménez aspira, però el menysté durant parts de l'obra, per un sentiment utilitarista (tant m'estimes, tant vals; tant vals, tant t'estimo, li ve a dir el seu pare). Al tenis, la competició obliga a pressionar sempre l'adversari. Jiménez, en realitat, resol la seva particular partida amb l'amor. Això commou i porta l'audiència a una catarsi íntima i compartida. S'ha d'anar a viure l'experiència de Casting Lear i, si hi ha ocasió, repetir l'oportunitat amb actors diferents perquè ja es veu que l'experiència pot canviar subtilment en cada situació (ahir Pep Cruz que havia fet d'actor en el primer passi al Lliure, ja hi va anar d'espectador). Mai el teatre és igual; mai l'amor es viu amb la mateixa intensitat.