Isabel Castro, una perruquera d’origen murcià, en jubilar-se queda vídua i cau en una depressió. Per
distreure’s, comença a treballar com a perruquera voluntària en casals d’avis i hospitals, on coneix la
mítica i alhora oblidada actriu Pepi Fornells, qui li descobreix la poesia i la declamació. La Isabel
recorre llavors casals d’avis recitant poemes i descobreix, a més, que perruqueria i poesia van de
bracet perquè, com ella assegura -i demostra amb versos- “la poesia frena la caiguda del cabell”.
Aviat però, mor donya Pepi i van desapareixent totes les companyes del “Quadre Artístic Pepita
Fornells”. La Isabel esdevé “l’última declamadora”. Però ja ningú no vol escoltar els seus poemes. Al
final, només la poesia la salvarà. Isabel ens explica la seva vida mentre recita les perles del vell
repertori d’envelat amb un estil grotesc i entranyable, i la veterana artista no en té prou recitant:
balla, canta, pentina al personal i ens explica la seva particular visió de què és la poesia.
Absolutament brillant Com nos tornem, la proposta de Bubulina Teatre. Amb una senzilla i eficaç posada en escena, una experruquera fa un assaig davant el públic del que serà la seva actuació al Gran Teatre del Liceu. Un espectacle que fa morir de riure, farcit de tendresa i també dels poemes més carrinclons de la poesia catalana de tots els temps, aquells que, volent-ho o no, formen part de la memòria col·lectiva. Verdaguer, Apel·les Mestres, Baudelaire, Lorca, Neruda, Maragall, Pere Quart...
La interpretació eficaç de Gisela Figueres se suma a un text molt ben teixit per Jordi Lara, que no decau en cap moment. Sense aclaparar, d'una manera simpàtica, l'actriu interactua amb el públic, que se sent partícip del suposat assaig, es commou i sobretot riu a cor què vols. I és que és molt sa riure'ns de nosaltres mateixos i de les nostres patums encara més.
No sabria triar fragments destacables, perquè l'espectacle és un no parar. Memorables la recitació de "La vaca cega" i de la llegenda macarrònica "Il castello perduto".
Malgrat la ironia i l'humor de vegades subtil i a cops estripat, sempre intel·ligent, en el fons de Com nos tornem el que hi ha és un amor profund per la poesia (que, a part de tot, frena la caiguda dels cabells, com defensa la protagonista). El mateix argument de l'espectacle ens ve a dir que la poesia ha "salvat" la protagonista perquè li ha retornat el sentit de la vida. Una de les creacions més ben trobades de la Fira d'Espectacles Teatrals Litterarum 2017, que ha tingut lloc del 26 al 28 de maig a Móra d'Ebre. Molt recomanable tant per a públic jove com adult, perquè és una manera molt original de transmetre el patrimoni cultural. On hi ha talent, hi ha talent.
https://www.bubulinateatre.com