Con versos

informació obra



Sinopsi:

La formació El arabesco proposa un recorregut per a només 6 espectadors a les catacombes de Montjuïc. Seguiran el fil d'una llarga història explicada a distància curta.


Ens fa l'efecte que al públic de teatre no li agradarà gaire aquest espectacle; hi ha massa referències històriques i, a estones, sembla una classe d’institut.

Irònicament, als apassionats de la història tampoc els interessarà gaire una obra, poc acadèmica, que no només omet noms i dates rellevants sinó que, a més, és explicada amb objectes, fent una mica de teatre.

Com si això no fos prou, l’obra dura dues hores i, tot i que al principi et faci gràcia, ja veuràs com, al final, se’t farà una muntanya.

El arabesco

Què ens defineix? Aquesta és la pregunta que centra l’edició de Katharsis 2022, que va lligada a l’origen d’aquest programa especial en el qual ens qüestionem constantment què és teatre. Els projectes programats aquest gener intenten respondre al concepte d’identitat: què és i com influeixen en aquesta idea abstracta la nostra història personal i col·lectiva, el nostre cos, les nostres arrels i nacionalitats, la nostra classe social, el nostre gènere, els nostres desitjos i pors, i l’espai i temps que compartim amb els altres.

Espectacle dividit en 2 parts. Possibilitat d’adquirir entrades només per una part: Durada: 120 min cada part (Part 1 de 17h a 19h; Part 2 de 20h a 22h


Crítica: Con versos

05/10/2022

D'arabescos i conversos

per Ana Prieto Nadal

Con versos és una heterodoxa lliçó d'història de la mà d'un enigmàtic personatge que es presenta com El Arabesco ‒el creador ha volgut que el seu nom real resti ocult‒, hàbil narrador i manipulador d'objectes que se'ns emporta en un suggeridor recorregut històric i geogràfic. A la primera part del projecte, que va ser programada pel Teatre Lliure dins el cicle Katharsis i ha passat també per Terrassa, traça un mapa per abraçar la idea i l'abast de Sepharad.

A la segona part, que es va poder veure al Magatzem Corcoy de Terrassa ‒en el marc del TNT‒, un grup reduït de persones s'asseia al voltant de diferents taules plenes de miniatures per assistir còmplice a un viatge guiat a través de l'herència d'al-Àndalus. Un conferenciant poc convencional, amb un cert aspecte o aureola d'eremita il·lustrat, interacciona amb el dispositiu artesanal ‒tot està minuciosament preparat i interconnectat‒ i fa d'amable amfitrió en el que ha de ser un itinerari guiat pel passat andalusí de la península ibèrica, on s'aborden diferents connexions amb la cultura àrab i temes tan intemporals com la identitat i les fronteres.

Al llarg de l'aventura, l'orador va establint fantasioses relacions entre conceptes, objectes i paraules, amb un mètode gens acadèmic però sí molt documentat, que prenya els esdeveniments històrics de qüestionaments vinculats a l'actualitat, aventura hipòtesis provocadores i estimula la imaginació creadora. Així, en virtut de la lliure associació d'idees, el maduixot de Huelva ens fa viatjar fins al planeta vermell i una caravel·la acaba convertint-se en un coet. Hi té cabuda, fins i tot, una interpretació dels signes de l'alifat en clau somàtica o postural. Els traços d'aquest arabesc es prometen infinits.