La companyia resident d’aquesta temporada és la formació Atresbandes (La guerra dels mons), nascuda de la trobada artística i personal de Mònica Almirall, Miquel Segovia i Albert Pérez Hidalgo. El seu projecte tractarà de l'inconscient.
Hi havia molta gent. Una massa de persones que es movien d'un lloc a l'altre. I hi havia molta necessitat de ser escoltat. La gent pagava per ser escoltada. Ser escoltada per una altra persona que es dedicava exclusivament a això, a escoltar. O també ser escoltada per una espècie de ser superior, una idea de Déu. I per ser escoltat per aquest Déu t'havies d'aïllar i d'aquí sorgí el desert. Com un lloc sense soroll, l'únic lloc on trobar el silenci. El silenci que facilita aquesta escolta. Un lloc sense distraccions, però amb altres reptes. Amb tempestes de sorra, amb miratges i amb autèntics oasis, llocs privilegiats que, enmig del buit, ens permetien prendre aquesta mena de melmelada de records, pors i fantasies que portem dins. Ens dedicàvem a buscar aquest lloc, com uns espeleòlegs que indaguen a l'interior de la humanitat.
La paraula desert amaga tot un imaginari al darrere. És un mot fonamental de molts textos religiosos i filosòfics. Per a Hannah Arendt, és una metàfora per entendre el lloc de l'ésser humà al món ('el món és sempre un desert'). A la Bíblia, representa el lloc on es posa a prova la fe en Déu, i l'islam és una religió nascuda de les travessies del desert a la recerca de la presència divina. És, en definitiva, una paraula molt carregada de significats: és quasi bé un símbol. Però un símbol que conté una gran paradoxa: ens n'allunyem perquè representa un espai buit de vida i, al mateix temps, busquem la seva buidor per arribar a distingir els senyals que la vida no ens deixa veure.
Aquesta barreja de psicologia, filosofia i misticisme és el punt de partida d'aquesta peça que presenta a quatre personatges que es dediquen a escoltar el món.
A l’entorn de formació de l’Institut del Teatre de Barcelona, els membres de la companyia van decidir començar un projecte comú. Des del 2011, el grup es caracteritza per fer un teatre laboratori en què és fonamental el procés de creació. Posant en qüestió tot el que els envolta, són autors de La guerra dels mons (2021), It don’t worry me (2020, amb Bertrand Lesca i Nasi Voutsas), Ultima Thule (2019, amb Hotel - Col·lectiu Escènic), Coda (2019), All in (2017), Locus Amoenus (2014) i Solfatara (2012).
La residència d’Atresbandes compta amb la mentoria del director d’escena suec Markus Öhrn. Aquest suport s’emmarca dins el programa de mentories internacional de l’Institut Ramon Llull.
Els Ajuts a la creació Carlota Soldevila són possibles gràcies a la col·laboració entre el Teatre i la Fundació Banc Sabadell.
«Cop, cop, cop de destral, / des del matí fins al final. / Fort, fort, cop de destral, / la fusta vella tallar-la cal». Això és el que cantava Lluís Llach quan encara era un pipioli, en els seus inicis, als anys seixanta del segle passat. I això és el que podrien cantar els intèrprets d'aquest enigmàtic «Desert» de la companyia resident del Teatre Lliure, Atresbandes, quan, amb la destral al coll, com un forçut llenyataire, un aizkolari basc o, si ho voleu més romàntic, com un dels set nans de la Blancaneu, esberla una part de l'escenari del teatre fent-hi tot un senyor esvoranc que, enriute'n tu de l'esvoranc de Pedralbes per un inesperat “jet d'eau” de les canonades d'Agbar.
La companyia Atresbandes, que en aquesta residència ha presentat tres experiments escènics: «La guerra dels mons», en versió radiofònica i sonora; i els muntatges «Aspecte global d'una qüestió» (que es reposa també al Lliure de Gràcia) i l'actual «Desert», una reflexió sobre el poder d'escoltar i, en conseqüència, l'oblit d'escoltar.
Els personatges de «Desert» són quatre. I la seva aparició, un a un, en un espai despullat, ja aporta un plus d'enigma perquè fa la impressió que apareguin del no res i que facin cap a un altre no res. Un porta una motxilla i la destral i una torreta amb una planta en creixement; un altre, un quadre paisatgístic; un altre, una caixa de so amb bafle incorporat, i un altre, un grapat de cables de so per connectar. ¿I l'endoll elèctric...? Cap problema. El desert mou miratges i tot és possible.
Amb aquest equipament tot fa pensar que els quatre intèrprets són una patrulla d'avançament d'una futura “rave” o uns exploradors de mons desconeguts que no tenen pinta de ser espeleòlegs però que ho podrien ser.
Però potser tot és més senzill i, en realitat, es tracta d'uns saurins que busquen al subsol allò que no troben de peus a terra. I d'aquí ve la destral, i els cops de destral, i l'esvoranc i el micro amb cable que, com faria un saurí en un terreny de secà, busca fons endins allò que s'hi amaga.
I tractant-se de la companyia Atresbandes, el que s'hi amaga, esclar, és el regne dels sons: des de xiscles a fragments de peces musicals, grinyols, esgarips, remor de veus, remor de riu, remor de vent, remor de mar... fins i tot una veu d'àvia que explica un conte sobre un rem de navegant que, si no fos perquè la narradora no fa servir el salat, es podria creure que, salvant-ne les distàncies de la trama, està inspirat en «El rem de trenta-quatre» de Joaquim Ruyra.
El títol pot ser «Desert», però l'espectacle no és un desert com podria semblar perquè no hi ha paraules, només hi ha sons, només hi ha moviment, només hi ha mirades de sorpresa entre els quatre exploradors, només hi ha matisos d'il·luminació dominada per les vint barres de fluorescents o per la vermellor de l'infern, només hi ha l'esvoranc i el misteri del més enllà, i una història que es va coent, i l'advertència que, malgrat el silenci, no estem sols perquè hi pot haver algú en un altre submon, un altre subsol, algú que també tingui una destral i que torni a picar a ritme de cop, cop, cop de destral, fins a fer un altre esvoranc i fer també, amb un micro espieta, de saurí dels sons del més enllà. (...)