Devoris causa

Nous formats | Circ

informació obra



Companyia:
Escarlata Circus
Direcció:
Jordi Aspa
Intèrprets:
Jordi Aspa, Bet Miralta
Il·luminació:
Jep Vergés
Escenografia:
Diego Polognioli
Vestuari:
Lluc Castells
Producció:
Temporada Alta, Festival PNRM, Festival Excentrique, Les Tombées de la Nuit, Circa Circuits, L'Usine
Sinopsi:

Espectacle servit en la intimitat d’un espai circular en el qual la poesia del moviment de dos personatges se’ns presenta a través de la manipulació d’elements tan quotidians com les verdures.  Amb fruites i tubercles els dos protagonistes ens ofereixen un festí que explica una història cruel i quotidiana que no deixa indiferent ningú per la quantitat de lectures que té. Benvinguts a un ritual caníbal verdulaire, una matança de Texas vegetariana.

Jordi Aspa i Bet Miralta tenen la rara habilitat de saber crear moments de densa intimitat a partir de situacions inicialment quotidianes que, passades pel sedàs de la seva alquímia escènica, esdevenen territoris desconeguts i sorprenents. Des que es van constituir com a companyia fa més de 20 anys, Aspa i Miralta aboquen una mirada amorosament irònica cap el circ.

Crítica: Devoris causa

08/12/2021

L'odissea dels aliments que ens mengem...

per Josep Maria Viaplana

Vist el divendres, 3 de desembre de 2021 al Teatre de Lloret de Mar.

Tinc el costum de llegir poc el que la companyia diu a les sinopsis i dossiers dels espectacles fins que no els he vist, i gens, ni que en tingui ganes, de llegir les crítiques i comentaris que se n'hagin fet, si no és que m'hi entrebanco sense voler. Contaminar-se, sigui en positiu o en negatiu, és molt fàcil.

Ara, llegint la sinopsi entenc millor el que vaig veure i viure dins la carpa de l'Escarlata Circus durant poc més d'una hora. Però sense aquesta informació, diria que són una parella ben singular, en un espai molt acotat (i ben treballat estèticament, per a donar a entendre una cabana tronada de fusta, on hi ha un obrador de menjar) que ens serveixen un refrigeri, que resulta ser una mena de wok (per fer servir una paraula actual) de verdures. Molt saludable. La resta del temps, assistim al dia a dia d'aquesta particular parella: ell gran en tots els sentits, i una mica deixat, ella petita i bellugadissa, donant-nos l'entrada, tenint cura de que seiem i mostrant-nos el seu petit món, amb la particularitat que de vegades sembla que siguem testimonis invisibles de la seva 'intimitat' al treballar, i d'altres que clarament fan el que fan de cara a un públic. És difícil traçar un fil argumental, però tot agafa sentit, una estona després, quan amb un seguit de verdures que trien i tallen, construeixen... (aquí no faig spoiler), que centrarà la major part del que resta d'espectacle. 

Un espectacle on sembla no passar gaire res, on tot té una dimensió petita i intimista (no oblidem que tampoc poden explicar res, gairebé no hi ha text) sense grans exhibicions, tret de l'ús dels ganivets de cuiner... potser per això es fa per a pocs espectadors en un espai tan diminut com una petita carpa.

Però és aquí on entraria llegir la sinopsi que fa la mateixa companyia, i contrastar-ho amb la sensació que un té sense saber-ne res i simplement mirar 'a veure què ens fan'. L'espectacle no està malament, tot el moviment i l'estètica estan ben cuidats (porten moltes funcions en varis anys) però un no li acaba de veure gaire cosa més que un relat pausat que tampoc envia gaires missatges rellevants, i quan ho fa, i a risc de quedar com un ignorant, observaria una vistosa contradicció entre els bons desigs sobre l'alimentació i el tracte que es dóna als vegetals en escena, o potser el 'canibalisme vegetal' seria això. I també comprovar com ha estat el procés del menjar que ens han ofert...

En tot cas, el que sí que vaig poder comprovar va ser el bon impacte en el públic, i molt especialment dels infants assistents. Potser caldrà posar-se de nou les ulleres d'infant per a veure el món i els espectacles amb els seus ulls.