Diàlegs de Tirant e Carmesina

informació obra



Sinopsi:

A mode de tema amb variacions, la nova òpera de cambra de Joan Magrané amb llibret de Marc Rosich s’apropa als amors entre Tirant i Carmesina. Els protagonistes de la novel·la Tirant lo Blanc de Joanot Martorell són els integrants de la proposta, als quals s’afegeix una tercera cantant, desdoblada en dos personatges: Plaerdemavida i la Vídua Reposada.

Rosich —adaptador de la novel·la medieval per al muntatge teatral de Calixto Bieito— i Magrané —premi Reina Sofía de Composició— parteixen de la seducció com a engranatge dramàtic de la proposta. I ho fan amb la presència de tres cantants i d’una formació instrumental reduïda, ubicada al mateix escenari. Tant el tractament de la veu com el conjunt d’instruments parteixen d’un concepte modern i teatral, de ressonàncies expressives, sense oblidar la tradició madrigalista tardomedieval.

Crítica: Diàlegs de Tirant e Carmesina

20/07/2019

Blanc i subtilment roig

per Núria Sàbat

Un blanc impol·lut ferit pel roig encès d’una franja vertical vesteix el jove Tirant. Dos colors presents en el vestuari dissenyat per Joana Martí –que, com tot el muntatge, juga amb la barreja medieval i actual– carregat d’un fort contingut simbòlic i premonitori d’acord amb l’obra original, ara convertida en una delicada òpera de cambra de Joan Magrané que es va presentar en estrena absoluta al claustre del Carme, l’espai habitualment destinat a les noves propostes, tan arriscades com necessàries, que el Festival de Peralada no només acull sinó que sobretot fomenta i produeix –en aquest cas conjuntament amb el Gran Teatre del Liceu i Òpera de Butxaca i Nova Creació.

La trajectòria ascendent i de projecció internacional del compositor nascut a Reus fa 31 anys mostra la influència de la tradició cultural, que inclou l’art i la poesia, i, especialment, el diàleg refinat entre la música clàssica i la contemporània. I és així que en la composició estrenada a l’Empordà –que pròximament també arribarà al Liceu– ambdues sonoritats també hi conflueixen i hi ressonen gràcies a l’acurada direcció musical de Francesc Prat al capdavant d’una petita gran ensemble formada per un quintet de corda –Joel Bardolet i Antonio Viñuales (violí), Adam Newman (viola) i David Eggert (violoncel), Esther Pinyol (arpa)– i flauta (Neus Puig).

Sobre la base de la coneguda novel·la medieval de Joanot Martorell, el llibret de Marc Rosich –que ja havia treballat el Tirant en un aclamat muntatge de Calixto Bieto– se centra exclusivament en les trobades entre els dos protagonistes –i que donen lloc a les quatre parts de l’òpera– gairebé sempre acompanyades de la presència de la donzella Plaerdemavida o de la Viuda Reposada, dida de la princesa. Òbviant molt encertadament gestes i conteses, Rosich posa l’èmfasi en el joc amorós entre la parella d’amants interpretats, amb més sensualitat que carnalitat, pel baríton Josep-Ramon Olivé, tercera cita a Peralada, i la soprano Isabella Gaudí, que hi aporta dolçor i lirisme. La sensacional mezzosoprano Anna Alàs i Jové esdevé el pebre i la sal del muntatge. De veu versàtil i gest poderós, la cantant terrassenca sap copsar i expressar deliciosament el seu doble paper com a pèrfida Viuda Reposada i una picardiosa Plaerdemavida, amb diferents matisos de veu i d’expressió sempre revestits d’un necessari i evident erotisme que hauria d’haver aflorat en tot el muntatge.

Com a “teló”, una estructura a base de neons – que, com no podia ser d’una altra manera tractant-se d’una obra de l’artista Jaume Plensa, va més enllà de la funció purament escenogràfica– mostra 6 panells amb un codi de set bits cadascun que s’encenen o s’apaguen aleatòriament seguint, però, un patró o pulsació temporal i una progressió lumínica i semàntica fins a configurar la paraula que, en clau conceptual, tanca la representació.