Dins el cor del món

informació obra



Companyia:
Engruna Teatre
Producció:
Engruna Teatre
Sinopsi:

Mentre bussegem entre les tonyines dels oceans i els humans de la terra, descobrirem que és possible trobar un nou pacte amb la realitat, i que l’autenticitat rau en trobar la nostra essència i diferència, i només així, la nostra llibertat.

Sabina Berman, l'autora de la novel·la que ha inspirat aquest espectacle, el primer d'Engruna Teatre adreçat a espectadors i espectadores de més de 10 anys, ens recorda que “les persones amb capacitats diferents són les persones que poden fer diferent el món”. Una d'aquestes persones és la Karen, una nena amb TEA (trastorn de l’espectre autista) que protagonitza aquesta història. La Karen de petita va viure assalvatginada i en plena connexió amb la natura, però a través de la seva tieta Isabelle descobreix que és negada en alguns aspectes però brillant en d’altres, fins al punt de convertir-se en una gran empresària.

La relació entre la humanitat i la natura és, de fet, la protagonista de la novel.la, i el trastorn de l’espectre autista amb el qual conviu la Karen no és sinó una metàfora de l'actitud autista que les persones neurotípiques adopten envers el medi del qual procedeixen. Per acostar al públic a aquesta temàtica i mostrar-li la visió del món de la protagonista, l'espectacle retrata tres plans en els quals transcorre la proposta: la natura, la civilització industrialitzada i el món interior de la protagonista. Per parlar-ne, la companyia fa servir imatges poètiques que remeten al món de la Karen en contraposició amb l’hostilitat del món industrialitzat, així com el treball corporal de les actrius o, fins i tot, la psicologia dels colors com a eina per transmetre emocions i sensacions.

Sabina Berman és una coneguda escriptora, dramaturga, assagista, directora de teatre i directora de cinema mexicana. No només és una dramaturga especialment prolífica, sinó que també té fama de ser una de les més originals i atrevides de la seva generació. Ha estat guanyadora quatre vegades del Premi Nacional de Dramatúrgia a Mèxic i el Premi Juan Ruiz de Alarcón, i ha obtingut en dues ocasions el Premi Nacional de Periodisme (1999 i 2007). Ha ofert la seva complicitat durant el procés de creació a la companyia i a la dramaturga encarregada de convertir la novel·la en teatre: Denis Duncan, una autora barcelonina nascuda a Costa Rica. Ha posat dempeus el projecte Engruna Teatre, una companyia nascuda fa setze anys que busca emocionar i transcendir amb els seus espectacles, parlant de coses petites que converteixen en relats plens de simbologia i contingut.

Una producció d’Engruna Teatre. 

Amb el suport de l'ICEC, Grec Festival de Barcelona, l'Estruch Fàbrica de creació de Sabadell, laSala. Centre de creació d'Arts per a les famílies, l'Ajuntament de Castellar del Vallès i l’Associació Àsperger de Catalunya. 

Espectacle especialment recomanat per a espectadors i espectadores a partir de 10 anys.

Crítica: Dins el cor del món

14/07/2023

Nedant entre tonyines

per Ferran Baile


El darrer espectacle de la sempre interessant companyia sabadellenca Engruna Teatre, s´endinsa dins d´un terreny molt poc tocat a l´escenari. El procés industrial de la matança d´animals per poder satisfer les necessitats alimentaries de la humanitat. En concret ens introdueix al món de les tonyines, animal especialment apreciat per la seva sibarítica carn.

Dins el cor del món, està inspirada en la novel.la La mujer que buceó en el corazón del mundo, de l´escriptora mexicana Sabina Berman. Escrita en primera persona ens introdueix a la visió del món d´una nena autista, Karen Nieto i la seva evolució quan troba l´afecte i la comprensió que li havia mancat fins els 12 anys.

La historia

L´acció s´inicia a México. Isabella, dona de mitja edat, rep inesperadament en herència una importantíssima factoria de pesca, especialitzada en tonyines, Atunes Consuelo. Es trasllada a Mazatlán (estat de Sinaloa), a la riba de l’Oceà Pacífic, al nord de México. Queda sorpresa al comprovar que amb l´herència de la seva germana, no sols hi va la factoria creada per l´avi, si no també una nena adoptada que viu mig abandonada i en estat semisalvatge. La tia intentarà compaginar el fer-se càrrec del negoci amb la comprensió, respecte i educació de la noia.

En el pas del temps,  Karen anirà introduint-se en les diverses tasques de la factoria, des de fer d´arponera a esbudelladora. La seva ment privilegiada li permet, no sols memoritzar dates i dades, si no visualitzar millores de futur (obrir una nova fabrica al Japó), combinant realitat i pragmatisme. La seva sensibilitat busca donar, dins del seu tràgic destí, millors condicions de vida i de desenllaç a les tonyines i a altres sers animals destinats al mateix destí.

El muntatge

Les Engruna Teatre entusiasmades per a dur a escena la novel.la, es van veure encara més encoratjades amb la carta blanca i els ànims que els hi va donar la pròpia autora, en qui van connectar personalment en una breu estada a Madrid.

Ha estat un treball de més de dos anys, un treball en equip, coordinat per la directora i fundadora de la companyia, Mireia Fernández, treballant la dramatúrgia realitzada per la premiada Denise Duncan (Esta linda la mar, Negrata de merda) i enriquida per la experta mirada externa del reconegut Jokin Oregui (director fundador de l´excel.lent companyia Marie de Jong). Anna Farriol (Isabella) i Iría Corominas (Karen), les dues actrius que també es desdoblen en altres personatges, també han participat en les tasques creatives, com a membres plens d´Engruna Teatre en aquesta segona etapa.

Rajos làser, luminotècnia, ombres, màscares i una banda sonora amb la cirereta d´una il·lustrativa cançó, conformen una sensible, poètica, suggestiva i espectacular posta en escena. Caldria donar-li més potencia a la cançó per que el dia de l´estrena la lletra no s´escoltava amb la claredat necessària, i es fonamental. La música es d´Albert Ciurans. El disseny de llums es de Guillem Gelabert i el de so, de Jordi Sala.

En aquesta llarga i apassionant gestació han estat en contacte amb l´Associació Asperger de Catalunya i han tingut ocasió les actrius de nedar amb companyia de tonyines a una piscifactoria.

Un precís i preciós muntatge que ens invita a la reflexió sobre el món en que vivim. Sobre el tracte i el respecte que hauríem de tenir per la natura i la nostra relació amb els altres ser vius amb els que convivim o dels que ens beneficiem i dels seus sentiments i patiments. Més que a la mort en sí, els humans tenim por del dolor i així també cal pensar que els hi passa a tots els sers vius.

Una brillant escriptora i guionista

Sabina Berman va néixer a Ciudad de México (llavors México Distrito Federal), el 1955, dins d´una família d´origen jueu-polac. Es escriptora, dramaturga, guionista i periodista. Ha guanyat dos premis nacionals de periodisme i quatre premis nacionals de teatre a México. Ha escrit tres novel·les, La Bobe i les dues de la saga Karen Nieto, La ley de Darwin i La mujer que buceo dentro del corazón del mundo (escrita el 2006, premi LIBeratur a la Fira de Frankfurt, la més important fira literària del món, i traduïda a 33 idiomes). En cinema ha col·laborat amb cineastes del nivell d´Alejandro Gómez Iñarritu (Amores perros, Birdman) i Alfonso Cuarón (Roma). També es habitual comentarista i guionista a la televisió.


El toc Engruna

Engruna Teatre va néixer a Sabadell, on segueix tenint la seva basa, el 2006. Des dels inicis s´ha caracteritzat pel seu treball acurat i per la seva recerca de nous reptes i formes creatives. En la primera etapa van treballar la doble vesant teatral i amb titelles, El molinet màgic i La nina del cap pelat i en versió teatral amb objectes Codi Postal 00. Els muntatges més recents han estat Loops, Univers i Sopa de pedres i els de petits format, El perque de les coses i El secret de la detectiva Klaus. Per saber-ne més i veure imatges, www.engrunateatre.com

 

text : ferranbaile@gmail.com