Don Pasquale. Amics de l'Òpera de Sabadell

Amics de l'Òpera de Sabadell

Òpera bufa en tres actes (Sobretitulada en català).

Text del propi Donizetti i Giovanni Ruffini, basat en el llibret d’Angelo Anelli Ser Marcantonio per el compositor Stefano Pavesi.

ACTE PRIMER

Don Pasquale vol casar Ernesto, el seu nebot, amb una dama noble i rica, però el noi està enamorat de Norina, una vídua jove i capriciosa però d’orígens humils. Davant la negativa, Don Pasquale, home ja d’una edat, decideix desheretar el nebot i casar-se ell mateix. El seu amic Malatesta li ha buscat una bona esposa, però aquest en realitat ha tramat un pla per afavorir Ernesto. Proposa a Don Pasquale que es casi amb la seva germana Sofronia, model de virtuts, però aquesta en realitat serà Norina disfressada. El vell accepta encantat i li dóna una última oportunitat al nebot per casar-se com ell vol, però aquest refusa de nou. Norina i Malatesta es troben per polir la conspiració que, n’estan segurs, tindrà èxit.

ACTE SEGON

Ernesto no coneix els plans de Malatesta i decideix marxar lluny per oblidar. Malatesta i la futura núvia arriben a casa de Don Pasquale que, entusiasmat, decideix casar-se d’immediat. Carlotto, un cosí de Malatesta, exercirà com a notari, fals, i signarà el contracte. Arriba Ernesto per acomiadar-se i Malatesta, ràpid de reflexos, aconsegueix explicar-li-ho tot, de manera que no ho espatlli. Ernesto, encantat, accedeix fins i tot a fer de testimoni del casament. Un cop casada, Sofronia canvia radicalment d’actitud i es mostra capriciosa i tirana: vol duplicar el servei i pujar-los el sou, Ernesto com a cavaller de companyia i despeses i més despeses, tot menyspreant el nou marit. Don Pasquale s’enfila per les parets.

ACTE TERCER

Don Pasquale, més mort que viu, veu com les factures s’acumulen. L’esposa vol sortir aquella nit sense el marit i quan aquest li ho vol prohibir, rep una bufetada. A més, ella deixa caure una carta on suposadament se cita amb un amant. Don Pasquale la llegeix i fa venir de seguida Malatesta perquè l’ajudi a desfer aquest matrimoni. Els dos amants es troben al jardí i quan el vell arriba fent l’acostumat terrabastall Ernesto fuig. Malatesta pren la paraula i diu que hi haurà una nova dona a la casa: Norina. Sofronia diu que mai de la vida i Don Pasquale, per tal de mortificar-la, accepta el casament del nebot. Al final li diuen que Sofronia és en realitat Norina i que l’han enganyat. I ell, per tal de veure’s alliberat, perdona tothom i tot acaba bé.

Estrenada al Thêatre-Italien de París, el 3 de gener de 1843.

Crítica: Don Pasquale. Amics de l'Òpera de Sabadell

22/02/2022

La delicia de Donizetti en un domingo

Don Pasqule (1843), como casi todas las óperas buffas de la Italia noucentista, es una gran heredera de la Commedia dell'arte y de la capacidad italiana para crear hermosas melodías, formas divertidas de ridiculizar los vicios humanos y melodías encantadoras. Ver una ópera buffa italiana siempre es una oportunidad de disfrute y placer sin complicaciones. Gaetano Donizetti (1797 – 1848) hace una de sus obras maestras del género cómico.

Eso fue lo que nos pasó a todos los asistentes al teatro La Faràdula de Sabadell, donde la ópera de Cataluña estrenó su penúltima producción de esta que es su 39ª temporada. Primero hay que aplaudir el enorme esfuerzo que significa una celebración como esa. De cada producción se dan ente 6 y 9 funciones por varias ciudades catalanas y permite que el publico que se ve impedido a asistir a Barcelona y al Liceo pueda hacerlo en su propio pueblo o en uno muy cerca. Esto es una labor encomiable.

Después se tiene que destacar varios aciertos importantes: la producción, sin ser innovadora o moderna, era sencilla, bien hecha, pero sobre todo muy bien dirigida por Carles Ortiz, que logró el tono cómico sin excesos, sobre actuaciones ni recursos baratos. Nos hizo pasar una tarde divertida, encantadora y placentera, gracias a la relación acción y música que logró sobre el escenario.

No menos impresionante fue el trabajo de Xavier Puig, mucho más de lo que se espera de una orquesta de provincias, con tempos muy acertados y sin avasallar a los cantantes con matices fuera de lugar. Respeto al estilo y en general un trabajo bien hecho, que nos regaló una sonoridad muy mejorada en la orquesta desde la última vez que la escuchamos.

Serena Sáenz es una soprano en pleno desarrollo, aunque su aria de inicio adoleció de homogeneidad en todos los registros y su agudo final fue casi fallido (cosa que nos sorprendió porque la habíamos escuchado en Lucia y en el concurso Caballé sin ninguno de esos problemas), fue en crescendo y hacia el final nos dejó en conjunto una Norina encantadora, chispeante y adorable. todo esto no puede más que adjudicarse a que es la primera vez que canta este papel y nos da la esperanza de ver una carrera muy prometedora.

Inexperiencia y juventud es también lo que se puede decir del tenor Pablo Martínez, una voz hermosa de tenor ligero, pero con una inestabilidad importante que hizo que no hiciera todos los agudos tradicionales y que nos diera un Ernesto mucho más seguro escénica que vocalmente.

Por el contrario, será la experiencia, la larga trayectoria y el profesionalismo de Toni Marsol en el papel titular lo que se llevaría la función. Que gusto y que disfrute es ver a un cantante tan profesional, entregado y cuidadoso con su trabajo. Gracioso, con un cuidadoso fraseo y una articulación idónea para la pronunciación, nos dio un Don Pasquale divertido, convincente y sólido. Manes Esteve hizo también un muy buen Malatesta, con todos los detalles cuidados y un buen estilo belcantista que en el barítono buffo siempre es más difícil de lo que se piensa. El dúo del último acto que hicieron ellos dos fue lo mejor de la noche, sin lugar a dudas.

Un montaje sin aspavientos, ni pretensiones, bien ejecutado y encantador. Es decir: una delicia para el espectador y una muy buena opción para introducir a los jóvenes a la ópera.