Don Pasquale. Damiano Michieletto

informació obra



Direcció:
Damiano Michieletto
Sinopsi:

Don Pasquale, un home vellard i decadent que viu un autèntic malson, decideix prendre per esposa Norina amb l’objectiu d’anul·lar els plans del seu nebot Ernesto. Ernesto, però, amb l’ajuda del doctor Malatesta, es compromet a atrapar Don Pasquale a la seva pròpia trampa, encarregant el paper de núvia a Norina, la seva promesa. Primer dòcil i després absolutament intractable, Norina sobresurt en el joc de les falses aparences.

El xoc entre dues generacions aviva la comèdia alhora que també produeix una corrent subterrània de nostàlgia. Té dret a estimar i viure un senyor d’edat? El salt al buit d’aquell que estima amb valor.

Don Pasquale, estrenat al Théâtre Italien de París l’any 1843 (on Donizetti s’havia instal·lat des del 1838), presenta una història còmica d’un engany sobre un altre engany; títol estimat que ha aixecat més d’un somriure al públic de moltes generacions. Ja des de la brillant obertura, capolavoro que ignora el model rossinià, es va desplegant una vivaç elegància i una perfecta simbiosi entre música i text. Obra mestra d’un geni on la música ja és de per si eminentment teatral.

A partir de la partitura radiant de Donizetti, segons diu la llegenda, escrita només en 10 dies, l’enginyosa producció de Damiano Michieletto segueix sent divertida i plena de vida com mai. Amb sinceritat i profunditat dramàtica, en aquesta proposta situada a l’actualitat reconeixem els personatges com a arquetips de la commedia dell’arte però del nostre petit món i, immediatament, resulten commovedors. Michieletto obre un camí cap al cor d’una obra aparentment alegre, considerada l’apoteosi de l’òpera bufa.

La riquesa melòdica, un del principals aspectes musicals, subratlla la farsa; una farsa extremadament cruel com ho és el càstig a Falstaff de Verdi. Una comèdia molt divertida i alhora emotiva, pertorbadora i burlesca.

Crítica: Don Pasquale. Damiano Michieletto

06/10/2022

Bofetada agridulce con gran talento español

per Imma Fernández

El Liceu ha subido el telón de la nueva temporada con un título muy apetecible y asequible para el gran público, la ópera bufa ‘Don Pasquale’, de Gaetano Donizetti, en una propuesta escénica minimalista y contemporánea de Damiano Michieletto, bajo la batuta de Josep Pons. Con un reparto liderado por talento español, brillaron, tanto en la interpretación vocal como en la dramática, los dos protagonistas de la historia: el veterano bajo-barítono zaragozano Carlos Chausson, metido en el pellejo del pobre rico viejo Don Pasquale, y la joven catalana Sara Blanch. La soprano de coloratura resolvió con muy buena nota toda su actuación dibujando una poderosa y desenfadada Norina, y desenvolviéndose también estupendamente como la supuesta y díscola Sofrinia, que recién salida del convento acabará atormentando al setentón con sus exigencias. Gasta Blanch un gran carisma escénico, idóneo para un texto que defiende la emancipación femenina y critica los hábitos de la época -matrimonios de viejos con jovencitas, aún presentes en algunas sociedades-. En el papel de Ernesto se lució Xabier Anduaga, más en lo vocal, con sus espléndidos timbre y emisión. Menos destacado fue el doctor Malatesta del polaco Andrzej Filonczyk.

La acción transcurre a buen ritmo (alguna escena muy esquinada se perdía en algunas localidades) y Michieletto acentúa el drama bufo apuntalando con unos pocos elementos escenográficos la evolución narrativa y la cruel humillación de la que es objeto el protagonista. Esboza una casa sin paredes, introduce un croma con imágenes proyectadas, marionetas y un significativo cambio de mobiliario, del rancio viejuno a la modernez del diseño, cuando la supuesta Sofronia se hace absoluta ama de la casa de Don Pasquale y pone patas arriba su hogar, su rutina y hasta su dignidad. Es entonces cuando, muy bien recreado por Chausson, se dispara, sin caer en excesos, la vulnerabilidad y patetismo del viejo -con la icónica bofetada de Norina y el doliente ‘È finita Don Pasquale’ donde asume su derrota- provocando la empatía del espectador, que acaba compadeciéndole. La jugarreta orquestada por el doctor Malatesta, Norina y Ernesto divierte pero deja un poso agridulce subrayando el triste destino (la residencia) de nuestros mayores.