Don Pasquale. Damiano Michieletto

Damiano Michieletto

Don Pasquale, un home vellard i decadent que viu un autèntic malson, decideix prendre per esposa Norina amb l’objectiu d’anul·lar els plans del seu nebot Ernesto. Ernesto, però, amb l’ajuda del doctor Malatesta, es compromet a atrapar Don Pasquale a la seva pròpia trampa, encarregant el paper de núvia a Norina, la seva promesa. Primer dòcil i després absolutament intractable, Norina sobresurt en el joc de les falses aparences.

El xoc entre dues generacions aviva la comèdia alhora que també produeix una corrent subterrània de nostàlgia. Té dret a estimar i viure un senyor d’edat? El salt al buit d’aquell que estima amb valor.

Don Pasquale, estrenat al Théâtre Italien de París l’any 1843 (on Donizetti s’havia instal·lat des del 1838), presenta una història còmica d’un engany sobre un altre engany; títol estimat que ha aixecat més d’un somriure al públic de moltes generacions. Ja des de la brillant obertura, capolavoro que ignora el model rossinià, es va desplegant una vivaç elegància i una perfecta simbiosi entre música i text. Obra mestra d’un geni on la música ja és de per si eminentment teatral.

A partir de la partitura radiant de Donizetti, segons diu la llegenda, escrita només en 10 dies, l’enginyosa producció de Damiano Michieletto segueix sent divertida i plena de vida com mai. Amb sinceritat i profunditat dramàtica, en aquesta proposta situada a l’actualitat reconeixem els personatges com a arquetips de la commedia dell’arte però del nostre petit món i, immediatament, resulten commovedors. Michieletto obre un camí cap al cor d’una obra aparentment alegre, considerada l’apoteosi de l’òpera bufa.

La riquesa melòdica, un del principals aspectes musicals, subratlla la farsa; una farsa extremadament cruel com ho és el càstig a Falstaff de Verdi. Una comèdia molt divertida i alhora emotiva, pertorbadora i burlesca.

Crítica: Don Pasquale. Damiano Michieletto

09/10/2022

Un Don Pasquale joven

Como todo el mundo sabe, Don Pasquale (1843) es una obra maestra del belcanto tardío, que está profundamente influenciada por la Commedia dell'arte italiana y por todos los intermezzi que fueron el antecedente de la ópera buffa italiana. Aspectos que para el momento histórico en que se estrena, ya no formaban parte de la "moda" operística.

El papel femenino, como todas las protagonistas de este tipo de ópera, no recibe las consecuencias de la acción dramática, sino que es la generadora de la misma, lo que le da una fuerza e importancia que la mayor parte de sus contemporáneas no comparten. Esto es una de las características que hacen de estas óperas vigentes en este siglo, donde las mujeres en efecto, están siendo dueñas de su vida.

En el caso de la producción que vimos en el Liceo tenemos efectos desiguales. Una concepción escénica muy interesante y fresca, cuidadosa con la composición, el color y el movimiento, pero que por desgracia no está pensada para la correcta proyección vocal. Esto, aunado a una dirección de orquesta que no siempre cuidó el equilibrio sonoro con los cantantes, fueron los factores que hicieron que parte de la ópera no pudiera oírse correctamente, lo cual es realmente un problema. Además de que el estilo interpretativo del bel canto quedó en segundo plano.

En general, el elenco estuvo formado por cantantes jóvenes promesas de la lírica catalana, cuyo desempeño fue muy correcto. Serena Saenz ha madurado este papel desde su presentación en Sabadell y tanto su hermosa presencia física, como su facilidad para la coloratura, le permiten hacer una Norina encantadora. Carles Pachón, un barítono dúctil, con un muy buen trabajo actoral, pero que fue a quien menos pudimos escuchar por los problemas antes mencionados. Se debe remarcar que al tenor Santiago Bellerini sí que pudimos escucharlo siempre y que hizo un trabajo tanto vocal como escénico, muy disfrutable. Alessandro Corbelli nos regaló un Don Pasquale divertido y bien construido.

En general es un espectáculo divertido, fresco y que te deja con una sensación de juventud, pero que adolece del trabajo fino del belcanto.