Ein volksfeind (Un enemic del poble)

informació obra



Direcció:
Thomas Ostermeier
Sinopsi:

Transparència o benefici econòmic? Un director que busca el compromís polític més enllà de l'entreteniment porta a escena una peça fonamental del teatre europeu amb música en viu i la participació final del públic.

Si parlem de l'imaginari de ficcions que han marcat la història del continent europeu no faltaran a la llista ni les obres del dramaturg noruec Henrik Ibsen ni, en particular, Un enemic del poble, l'obra que porta a escena la Schaubühne Berlin, dirigida per Thomas Ostermeier. Amb un missatge universal que va més enllà de la història estricta que explica, ens presenta el doctor Stockmann, un metge que descobreix que les fonts que alimenten la ciutat balneària on viu estan contaminades per un patogen causat per la indústria i que, per tant, unes aigües suposadament medicinals s'han convertit en tòxiques. Urgeix fer públic l'assumpte i posar-hi solucions, però les autoritats locals, liderades per Peter, el germà del doctor, no veuen de bon ull fer emergir un problema que amenaça el benestar econòmic de la població i, en conseqüència, apostaran per silenciar un doctor que, progressivament, quedarà apartat de la comunitat. No, la qüestió ja no és la pol·lució de les aigües, sinó els mals d'una societat contaminada per l'ambició i els diners, l'autèntic objecte de les crítiques d'Ibsen i d'Ostermeier. Quin paper pot tenir la transparència en una societat completament lliurada al benefici comercial?

En aquesta versió, amb dramatúrgia de Florian Borchmeyer, el món que retratava Ibsen és més a prop que mai dels nostres temps, i fa emergir el desig de grans canvis que s'amaga sota l'aparent tranquil·litat i equilibri de la societat contemporània. Músics en viu a l'escenari acompanyen una representació fascinant i estimulant en la qual no falten les guitarres elèctriques, les corredisses per l'escenari i una pintura que regalima per les parets i fins i tot per sobre d'alguns dels intèrprets.

Signa la producció, creada el 2012 però encara de plena actualitat, la Schaubühne de Berlín, un dels teatres més prestigiosos d'Alemanya, que dirigeix, des del 1999, Thomas Ostermeier. Nomenat Officier des Arts et des Lettres pel ministeri francès de cultura, que el va promoure al grau de commandeur l'any 2015, Ostermeier va obtenir, l'any 2011, el Lleó d'Or de la Biennal de Venècia pel conjunt de la seva obra. Considerat un dels principals directors de la seva generació, és un gran renovador dels clàssics (des d'Ibsen i Shakespeare fins a Txékhov i Strindberg, entre molts altres), tot i que també ha portat a escena textos contemporanis d'autors com Fassbinder, Martin Crimp o Mark Ravenhill.

Crítica: Ein volksfeind (Un enemic del poble)

03/07/2022

¿De veritat et preocupa que t'encasellin en anuncis de cervesa?

per Andreu Sotorra

En un dels últims anuncis de temporada de la cervesa Free Damm Torrada, l'actor Pere Arquillué li deia a l'actor Julio Manrique, els dos com un parell de magnats prenent el sol a la coberta d'un veler davant l'skyline marítim de Barcelona: “¿De veritat et preocupa que t'encasellin en anuncis de cervesa?”. I Julio Manrique li responia: “Sincerament, no gaire”.

I, mira, crec que a Thomas Ostermeier, el director de la companyia Schaubühne Berlin, que tanca just abans del fosc la seva particular versió de l'obra «Un enemic del poble (Ein Volksfeind)», de Henrik Ibsen (Skien, 1828 - Oslo, 1906) amb un glop de cervesa a morro de la parella del doctor Stockmann, tampoc no li preocupa gaire que, si fos el cas, l'encasellessin en anuncis de cervesa.

La relació m'ha vingut al cap perquè precisament va ser l'actor Pere Arquillué qui va protagonitzar una de les versions més recents d'«Un enemic del poble», la que es va representar entre el 2014 i el 2015 a la mateixa Sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure de Montjuïc. Encara veig ara el patatxap, patatxop! i l'aigua per l'amor de Déu que entollava els protagonistes del balneari de ficció de Henrik Ibsen quan trepitjaven el bassal que apareixia i desapareixia de l'escenari com si fos l'aigua del pantà de Siurana quan arriba la sequera.

Thomas Ostermeier es fa seva la profetització de Henrik Ibsen més d'un segle enrere. L'ús i abús de l'egoisme capitalista, l'ús i abús de la indústria i l'ús i abús del turisme descontrolat provoquen la contaminació de l'aigua del balneari del qual és responsable mèdic el doctor Stockmann, el mateix que descobreix, després de moltes investigacions, que la contaminació ve provocada pels residus de les fàbriques, una de les quals és propietat del seu sogre.

Per reflectir aquesta relació familiar de l'obra, diguem que hi ha sogre —acompanyat d'un magnífic gos pigall—, hi ha criatura ploranera en off i hi ha parella Stockmann, amb alts i baixos, tot i que les contrarietats sovint enforteixen les relacions just en el moment que més trontollen, i no dic res més, per no espatllar el seguiment dels espectadors.

El director alemany de la companyia berlinesa ha portat el conflicte del balneari del doctor Stockmann a l'actualitat. Els personatges podrien ser els mateixos de qualsevol regió europea d'avui mateix que es trobés en un dilema similar: perdre el modus vivendi del turisme de balneari o ser honest i sincer amb la protecció del medi ambient. Sense anar més lluny, fa dies que una zona de ponent de Catalunya tenia l'accés a l'aigua potable clausurada justament per una inexplicable contaminació de pesticides.

En aquesta versió d'«Un enemic del poble» hi ha música rock, hi ha balada, hi ha guitarra en directe, bateria, micros i una mica de rap improvisat a l'hora de preparar l'equip de so imprescindible per quan arriba l'escena del debat entre els protagonistes i tot l'auditori d'espectadors. I tot plegat embolcallat d'una pàtina d'humor en una escenografia de fons de pissarra negra amb esbossos de guix que sembla com si l'escenògraf hagués decidit deixar-los en estat brut sense materialitzar el projecte. Una escenografia que es transformarà a la llarga, després de més de dues hores i mitja sense intermedi, en un canvi d'espai només amb les lletres guixades, de la casa d'Stockmann a la redacció del diari, i en una soll a cops de pintura com si fos un llençament de tomàquets i verdures, quan s'ambienta en el local que Stockmann ha aconseguit per pronunciar el seu discurs d'ètica moral i ecologista a la població en què es converteix tot l'auditori.

Aquest és un dels moments més esperats de l'obra de Henrik Ibsen quan s'obre un debat amb el públic que aquí s'improvisa sense retallades de durada de temps —cal dir que l'auditori d'aquestes dues funcions ha estat més que conscienciat i animat a rebatre segons quins arguments del director del diari conxorxat amb el regidor de l'ajuntament i germà del doctor Stockmann— i que un col·laborador en directe (Thomas Sauerteig) afegeix l'atractiu de fer de pont de traducció simultània entre les intervencions dels espectadors i les rèpliques també més o menys improvisades de l'actor alemany que representa el poder polític i mediàtic.

De Thomas Ostermeier només es pot esperar un bon ritme, un bon treball d'actors i una mirada desinhibida, fresca i en algun moment també arrauxada. La marca de la casa és la marca de la casa. I gràcies precisament a aquesta marca de la casa, un té la sensació que, ni que la trama d'«Un enemic del poble» sigui de les més conegudes —aquí se n'han vist almenys quatre versions des del 2007, la més recent al Teatre Gaudí Barcelona—, Ostermeier la serveix com si fos nova de trinca, tot i que no ha evitat canviar la importància de l'article d'Stockmann escrit en paper i la redacció tradicional de diari que té l'obra per l'impacte que a hores d'ara tenen els mitjans digitals, sobretot quan es tracta de destapar una denúncia com la que es proposa destapar el doctor Stockmann, ni que li costi el càrrec.

Ho torno a preguntar: ¿De veritat els preocupa a la jove parella del doctor Stockmann que, després del glopet final a morro, els encasellin en anuncis de cervesa? Sincerament, jo crec que no gaire. I aquesta és la clau de l'èxit internacional del director Thomas Ostermeier i la companyia berlinesa i de l'incombustible «Un enemic del poble» que dóna corda, precisament, al poble —o els espectadors— perquè expulsin la desafecció que arrosseguen amb l'estafa que els propina el poder. (...)