El amor brujo és l’obra més universal, brillant i arrabatadora de Manuel de Falla. És per això que un segle després aquesta obra segueix essent moderna en les melodies i arranjaments musicals de Manuel de Falla com en l’argument passional escrit per María de la O Lejárraga. Des dels primers acords, l’obra crema amb força, fon els esquemes i trenca tòpics.
Per a la commemoració del centenari de la seva estrena, La Fura dels Baus amb Carlus Padrissa al capdavant, han preparat una nova versió escènica on, a més, es podrà escoltar fragments de "Noches en los jardines de España", "El sombrero de tres picos", "La vida breve" i la cançó "Amor gitano" per introduir la relació entre Candela i Carmelo. Amb una posada en escena màgica on intervenen l’agua i el foc, la força física dels moviments corporals, el poder de les olors i la llum que, com l’amor, pot sobrepassar tots els límits. Una combinació d’innovació, adaptació i ritme en un nou espectacle músic-teatral carregat de màgia i bruixeria, narrada sota la mirada cinematogràfica de José Val del Omar.
La Fura dels Baus, en estat pur.
Carlus Padrissa, fundador de La Fura dels Baus, té un currículum tan ampli com agosarat. Ha voltat per mig món i ha treballat al costat dels noms més prestigiosos de gairebé tots els camps. A Peralada, hi va debutar el 1997 amb una obra de Debussy, hi va tornar 4 anys més tard amb Gluck i enguany revisita el Festival amb l’obra potser més emblemàtica de Manuel de Falla: El amor brujo, com a centre d’un muntatge que per raons de durada també ha inclòs tres peces breus del mateix compositor –Noche en los jardines de España, El sombrero de tres picos i La vida breve–, així com una cançó popular; una tria que ajuda a aglutinar el muntatge i que, d’alguna manera, fa de preludi als convulsos amors entre Candela i Carmelo.
Responsable de la direcció d’escena i de l’escenografia, Padrissa és fidel a l’estètica que va donar fama a la cèlebre companyia nascuda el 1979, bàsicament per haver sabut aportar un concepte dramatúrgic aleshores absolutament nou i transgressor; un concepte, però, que ara comença a sentir el pas del temps i que necessitaria, crec, una certa revisió si, com assenyala el mateix director al programa de mà, vol tornar a trencar motlles.
Tot i amb això, l’espectacle –encertadament revestit d’un to feminista i al·lusiu a la violència de gènere– compta amb més pilars que ajuden a bastir-lo prou sòlidament, com ara l’execució musical a càrrec de l’Orquesta Joven de Andalucía, molt ben dirigida per Josep Vicent; les interpretacions d’Oscar Martín, piano, i del sensacional Riki Rivera, guitarra espanyola; i la magnífica i sentida veu de la cantaora Marina Heredia en el paper de Candela –la gitana que lluita per recuperar l’amor de l’home que la maltracta i que tot just casada, l’abandona. La cantant és també la protagonista d’una de les imatges “fureres” més belles: l’engabiament de l’esposa dins l’esquelet d’una immensa núvia de ferro i tuls; d’un giny que no sempre, però, es fusionarà tan bé com aquí en el conjunt de l’espectacle.
El foc i l’aigua, elements tan primitius com la bruixeria i els encanteris –i la ignorància–, hi són expressivament presents, ajudats de les enigmàtiques imatges que es projecten al fons de l’escena, com a just i reivindicatiu homenatge al seu autor, José Val de Omar, un cineasta avançat al seu temps i considerat un pioner del cinema experimental.
Ara bé, el que realment dóna entitat a aquesta segona versió d’El amor brujo –que, al contrari de la primera, estrenada ara fa cent anys, remarca la figura de María Lejárraga com a autora del llibret– és la vibrant música de Manuel de Falla, d’aquest compositor andalús de pare valencià i mare catalana que va revolucionar el panorama musical espanyol de principis del segle XX.