El castell de Barbablava

Bartók, en la seva partitura de 1911, signa l’obra d’art, que és, en definitiva, un autèntic estudi de la soledat, de la manca de comunicació i il·lusió enfront de la realitat.

Reflex de la pròpia introspecció del compositor hongarès, escriu a la seva mare el 1905: “Soc un home solitari! Pot ser que tingui alguns amics a Budapest, però hi ha vegades en les quals de sobte m’adono que estic absolutament sol. I tinc la preconsciència que aquesta solitud espiritual serà el meu destí.

Miro al meu voltant a la recerca del company ideal, i no obstant això soc plenament conscient que és una cerca vana. Fins i tot si alguna vegada tingués èxit en la cerca d’algú, estic segur que aviat em decebria”.

Barbablava, prefiguració de Jack l’Esbudellador, és l’ombrívol i sanguinari ogre assassí d’esposes, i Judit, que ha abandonat la llar per seguir aquest enigmàtic personatge, serà aquella dona que fa preguntes incòmodes. Igual que a l’Elsa de Lohengrin, se li demana que faci confiança, que tingui una obediència cega per no perdre el seu amor per sempre.

Mentre Judit es va obrint pas pel fosc castell, apareixen set portes de les quals el duc té les claus. Cadascuna revelarà informacions sobre la personalitat i el passat d’un Barbablava que no aconsegueix superar velles cicatrius. Un fascinant recorregut amb una música increïble que fa d’aquesta partitura una obra colossal.

Avui obra mestra, va ser presentada al jurat d’un concurs de composició a la millor obra lírica de nova creació de la Comissió Hongaresa de Belles Arts, que va tornar la partitura amb una única paraula escrita a la portada: “Ineficaç”.

Crítica: El castell de Barbablava

16/04/2024

Bártok sin escena

El castillo de Barbazul es una de las joyas líricas del siglo XX. Una de las primeras obras que realmente se centraba en la parte más violenta y oscura de la naturaleza humana y que se pudo constituir como la primera gran ópera húngara. Esto quedó difuminado por la migración del compositor a USA en los años cuarenta debido a la segunda Guerra Mundial. Su trabajo vocal, su manera de crear las atmósferas y la acción dramática desde la tensión musical han sido reconocidos por muchísimos estudiosos y críticos desde el estreno de esta, su única ópera, en 1918 en la ópera de su natal Budapest.

La ópera en concierto siempre es un hecho trunco. Una partitura operística, sobre todo como esta de Bèla Bartok, está pensada para la representación escénica, sobre todo por su carácter simbólico y por el uso del lenguaje, casi recitativo o parlato que tiene muchísimo más sentido en la acción escénica que en un concierto. No pudimos más que recordar que hace varios años (2008) vimos una de las mejores producciones que se han hecho con esta obra, firmada por la Fura dels Baus. Aún así, se debe decir que en esta ocasión tuvimos la oportunidad de oír una versión interesante, que incluyó una concepción orquestal muy completa de Josep Pons, una voz con personalidad, la del bajo barítono Nicholas Brownlee y una buena interpretación de la mezzosoprano Victoria Karkacheva.

Un trabajo muy loable, si pensamos en la dificultad de la partitura. Sin embargo, podemos remarcar que la orquesta a veces no estaba equilibrada en relación con la voz de la mezzo, problema que no se tuvo nunca con el barítono, quien obtuvo un triunfo con el público liceísta.