El darrer dia del Cafè de la Granota

informació obra



Direcció:
Xisco Segura, Josep M. Aragay
Adaptació:
M. Àngels Largo, Armand Villén
Intèrprets:
M. Àngels Largo, Armand Villén
Escenografia:
Xisco Segura
Vestuari:
Àngela Gil
Il·luminació:
Cia. Mea Culpa
Producció:
Cia. Mea Culpa
Companyia:
Basket Beat Band Barcelona
Sinopsi:

Mequinensa, 1971. Pràcticament ja no queda cap casa dempeus al poble. Falten pocs dies perquè les aigües del pantà inundin els carrers. L’ Adelaida i el Fernando, propietaris del Cafè de la Granota, es disposen a entrar per darrera vegada al seu establiment. Abans, però, hi ha un aldarull entre l’ Adelaida, que està força encesa, i les forces de l’ ordre. Un cop a dins rememoren les diferents situacions i personatges que han passat al llarg del temps pel Cafè a través de records, fotografies, anècdotes i objectes.

Crítica: El darrer dia del Cafè de la Granota

09/09/2016

Una riada de comicitat i emocions

per Iolanda G. Madariaga

Potser el fet que el recull de contes El cafè de la granotade Jesús Moncada és una de les lectures recomanades per a l’alumnat d’ensenyament secundari, va ser important alhora de triar-lo per fer-ne una versió teatral. Però l’espectacle depassa en molt aquest primer objectiu de il·lustrar teatralment l’obra de Moncada. Tot i que el format -durada d’una hora aproximadament, tan sols dos actors i una escenografia força senzilla- apunta a un tipus de muntatge enfocat a moure’l pel circuit juvenil, l’espectacle té la consistència necessària per ser exhibit en temporada en sales adequades. Compta també amb l’aval del premi a l’espectacle revelació en el Litterarum 2015 de Mora d’Ebre. En molt bon criteri, La Seca l’ha programat per obrir la seva temporada a la sala Leopoldo Fregoli. El darrer dia del cafè de la granota recull quatre dels catorze contes que Moncada va aplegar en El cafè de la granota (1985), però en el plantejament mateix hi ha moltes esquitxades d’anècdotes i relats dels altres deu. Maria Àngels Largo i Armand Villén, els mateixos intèrprets, han construït la dramatúrgia a partir del dia de la mudança que els portarà al nou poble construït per allotjar els vilatans d’una Mequinensa inundada per les aigües del pantà. En aquesta estranya circumstància -plena de records, enyorances, ires, desitjos i melangies-, l’Adelaida i el Fernando, propietaris del Cafè de la Granota, esclataran per oferir-nos tot l’univers d’afectes i desafectes amb el que han construït el seu món. Un món on el riu -com no podria ser d’altra manera- hi té una presència fonamental: mite i realitat s’escolen per la mateixa llera, solcant la vida dels mequinensans. Amb aires de comèdia, comptant amb l’humor i la ironia que destil·la l’obra de Moncada, els artífex d’aquest espectacle han volgut servar al màxim les formes lingüístiques de la parla de la zona i, en fer-ho, han erigit un monument a la llengua viva. Han sabut allunyar, però, el fantasma d’un costumisme pintoresc i prou, amb un ús del temps i l’espai teatral libèrrim. Els personatges depassen l’espai de la representació (un espai a la italiana), ara dirigint-se a personatges fora d’aquest, ara interactuant amb el públic o envaint literalment el pati de butaques. L’espai escènic, obra del també director Xisco Segura, és una aposta per la màxima senzillesa: una taula de taberna acabada de baixar d’unes antigues golfes i un munt de caixes de cartró, de les que serveixen per embalar tota mena d’objectes, i que, posats a jugar, tan poden valdre per construir la grada d’un estadi, com per amagar-s’hi. Tot això s’arrodoneix amb la gran tasca interpretativa de Maria Àngels Lago i Armand Villén: ambdós juguen un personatge principal -Adelaida i Fernando- i un altre dins la mateixa funció, els uns (els de Villén) dins el propi relat; l’altre extern a aquest, però detonant de la història de L’assassinat del Roger Ackroid. Fet i fet, una complexa forma interpretativa emmascarada per la senzilla comicitat i la tendresa amb que els dos actors fan brillar els seus personatges principals.