Aquest projecte de Lara Brown té l’objectiu d’estudiar l'impacte del folklore en un cos contemporani, amb el ball com a necessitat innata de moure'ns de manera improductiva. La jota és el punt de partida coreogràfic i el projecte contempla la seva investigació a diferents territoris.
A Fira Mediterrània, en la línia de la “dansa que neix de la memòria”, la jota ha gaudit del seu espectacle de referència a Fira Mediterrània: “El movimiento involuntario” de Lara Brown. A través d’una explicació de caràcter històric, l’artista castellanolleonesa va desgranant com van ser els orígens de la separació conceptual entre dansa i ball popular i tradicional. Per acabar reivindicant la importància, i sobretot vigència d’aquest últim, en tant que representa una forma genuïna d’expressió del cos. Acompanya aquell text enregistrat amb un treball delicat de subratllat en l’escenari, a través de la representació en moviment dels diversos aspectes tractats. I molt destacablement en el terç final de la peça, amb el traç sobre les línies de colors fixades al linòleum i el joc de llums amb una instal·lació de papers de color que penja sobre l’espai. És aquí on confirma no només el valor que per a qualsevol afeccionat a la jota té ballar-la, sinó que la vincula, amb dignificació, als pressupòsits teòrics aquells que un dia decidiren escindir la relació entre les diverses manifestacions del cos que balla. Perquè implica sempre una sofisticació i expertesa que el ballarí professional professa i l’amateur exerceix en cada ballada a plaça i carrers.
Publicat a El Temps de les Arts
JORDI SORA i DOMENJÓ