El degà de l'escena argentina, Federico Luppi, encarna un general de la dictadura militar implicat en l'incendi del teatre El Picadero el 1981. Un monòleg que ens mostra com funciona el pensament autoritari. El de llavors i el de sempre.
"El reportaje", de Santiago Varela, ens acosta al moment de preparació d'una entrevista televisiva a un exgeneral de la Nació Argentina, que s'ha de fer a la presó on compleix condemna per haver participat a la brutal dictadura genocida que va assolar l'Argentina a partir del 1976.
L'interès del programa rau en el fet que aquest militar expliqui com va participar en activitats de censura en l'àmbit cultural i, més concretament, en l'incendi del teatre El Picadero de Buenos Aires, que es va cremar una nit de finals de juliol del 1981.
En aquest teatre, un grup d'autors, directors, escenògrafs i tècnics acabava d'estrenar un cicle de peces, de mitja hora cada una, que es feien en sèries de tres cada dia de la setmana, fins a un total de vint-i-una peces. El cicle es va anomenar Teatro Abierto i anys després va acabar essent una icona de la resistència cultural durant la dictadura.
En homenatge a aquest cicle, la Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación va organitzar, el 2013, el concurs de dramatúrgia Nuestro Teatro. Les obres guanyadores, agrupades també de tres en tres, es van programar durant sis mesos al nou El Picadero, inaugurat el 2012, amb el mateix esperit de llibertat creativa que el de Teatro Abierto. "El reportaje" acompanyava "Padre e hijo, contemplando la sombra de un día", de Luis Gabriel Cano i "El cruce, farsa sindicalista", de Fabricio Rotella.
Federico Luppi ha volgut passar comptes amb els excessos de la genocida dictadura argentina. Als seus 79 anys i després de superar fa dos mesos una operació del cor, el degà de l'escena del seu país ha donat una lliçó d'interpretació al Lliure de Gràcia posant-se en la pell d'un general condemnat pels seus crims com exmembre de la colpista junta militar i, en concret, per estar implicat en l'incendi del emblematic teatre El Picadero. En aquest espai un grup d'autors, directors i actors estrenaven obres dins del cicle denominada 'Teatre Obert', una cita que es va convertir en icona de la resistència cultural contra la dictadura militar de Videla.
Un concurs de dramatúrgia organitzat per recordar aquells fets va fer que, fa dos anys, es presentaran un grup de peces, entre les quals hi havia 'El reportatge 'de Santiago Varela. Aquest excel·lent text ens apropa als preparatius i la realització d'una entrevista televisiva amb el militar a la presó on està reclòs. Una periodista (Susana Hornos) és l'encarregada de formular les preguntes que intentaran posar llum a les ombres de les actuacions del general responsable d'Assumptes Culturals durant aquells anys de brutal repressió.
L'actor, administrant molt bé els seus minvats recursos físics que, n’obstan aixó, l’ajuden a perfilar millor la situació actual d'aquest exclosos personatges, aconsegueix traslladar-nos al món interior d'un fonamentalista que segueix defensant uns valors antidemocràtics que van portar a l'extermini i desaparició de milers de persones. En el pla cultural, aquells excessos van desencadenar la més fèrria censura coneguda al país. El general arriba a justificar la repressiva actuació apel·lant al mandat diví, tal com succeeix avui amb els més extremistas moviments.
Luppi impressiona enfundat en aquest estelat uniforme militar. Des de la seva mermada situació física és capaç de transmetre el terror que van provocar les seves decisions. Quan s'aixeca de la butaca on està assegut i dirigeix el dit amenaçador contra l'entrevistadora, una sensació de calfred recorre la sala. I encara més quan demana un primer pla per llançar les seves sentències justificatòries del que va fer. El seu menyspreu a les urnes, a la llibertat d'expressió i al teatre, després d'expressar la seva admiració per aquest art i alguns artistes que figuren entre els desapareguts, recorren la narració. Naturalment, acaba justificant com a mal menor la crema de El Picadero executada per tallar la difusió d'idees contràries al pensament únic vigent.
‘El reportatge' té la virtut d'oferir, a més del perfil psicològic d'un militar colpista, un retrat del que va succeir en els anys més negres de la recent història argentina. Llàstima que tan documentada peça i la magistral actuació de Luppi només s'hagin pogut gaudir tres dies a Barcelona.