El soroll dels ossos quan cruixen

informació obra



Autor:
Suzanne Lebeau
Intèrprets:
Sonia Espinosa, Adeline Flaun, Eva Parets
Direcció:
Quique Culebras
Ajudant de direcció:
Carmen Flores
Il·luminació:
Javier Servet Muñoz
Composició musical:
Santi Palau
Vídeo:
Núria Nia
Traducció:
Sonia Espinosa, Guillermo Reyes
Companyia:
Companyia Almaradas
Sinopsi:

Continent africà. Guerra. Elíkia és una nena de dotze anys, segrestada després que el seu poblat natal fos arrasat. Es converteix així en una nena soldat i dona del cabdill dels rebels, Rambo. Després de passar tres anys amb els rebels, i amb un fusell kalashnikov com a únic company, decideix  fugir i endur-se amb ella a Joseph, un nen de vuit anys, nouvingut al campament. Elíkia i Joseph s'endinsen a la selva a la recerca de la salvació, amb l'objectiu d'arribar a Namba, el  poblat d'on prové en Joseph. La narració d'aquesta fugida s'enllaça amb el testimoni de l'Angelina, la infermera que atén els dos nens quan, un cop ja han aconseguit escapar, arriben a l'hospital. Angelina compareix davant d’un  tribunal, que podria ser el de la ONU, per explicar la historia de l'Elíkia, basant-se en el quadern ple de vivències que la 


Crítica: El soroll dels ossos quan cruixen

03/10/2013

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l'antiga base de dades)

per Ferran Baile

Interessant Teatre-denuncia de text, molt recomanable en especial pel públic jove

Una molt vàlida proposta de la jove companyia catalana Almaradas 

El soroll dels osssos quan cruixen (El ruido de los huesos que crujen). Un impresionant document sobre els nens soldat, amb text de la reconeguda escriptora canadenca Suzanne Lebau (Montreal, 1948), direcció de Quique Culebras (www.teatrodecerca.com) i música de Santi Palau.  A l´escena tres joves actrius, plenament entregades, donant vida a uns personatges particularment difícils. L´actriu catalana Sonia Espinosa i la francesa Adeline Flaun (ambdues al costat de la documentalista Núria Nía, creadores de la companyia Almaradas, nascuda de la lectura i voluntat d´estrenar aquesta obra), i una entonada i intensa Eva Parets, impecable en la dicció, donant vida a l´infermera-narradora, que vertebra les diferentes escènes en que la nena soldat i el nen més petit, al que li ha salvat la vida, fugen de rebels i soldats. 

Quan la vaig veure a la Fira de Teatre de Titelles de Lleida (mes de maig), encara li faltava un punt de millora, guanyar ritme i escursar-la una mica. Aspectes que han estat curosament treballats a les representacions que s´ofereixen a Plataforma-Eolia. Espectacle esteticament molt cuidat que combina treball d´actors amb màscares-titelles i que aconsegueix moments de gran emotivitat, en especial quan el nen soldat es deixa despullar per l´infermera i es fa trencadís entre el dolor per les greus ferides i la falta de costum de rebre una caricia, de rebre afecte. Duració, 80 minutos. www.almaradas.com 

Molt adecuat dins del marc de l´escola Eolia, aconsellem als seus alumnes i altres alumnes de teatre que no es perdin el muntatge, una proposta compromesa i força aconseguida d´unes emprenedores i valentes i decidides actrius que no els hi porten pas gaires anys més. Tot un estímul.

Atenció : l´obra es representarà el mes d´octubre, sols els divendres 4 i 11 i els dissabtes 5 i 12 (aquestes quatre representacions en català) i els diumenges 6 i 13, en castellà. www.eolia.es