El Titellaire, l'Ombra i el Doble

informació obra



Autoria:
Toni Rumbau
Intèrprets:
Toni Rumbau (manipulació titelles), Eudald Ferré
Sinopsi:

Toni Rumbau presenta a El Titellaire, l’Ombra i el Doble una conferència-espectacle en la que convida els espectadors a submergir-se en alguns dels misteris més recòndits d’aquesta pràctica mil·lenària dels titelles.

Sinopsi

Per fer-ho, el titellaire conferenciant recorre a la clàssica tècnica del titella de guant, ben coneguda per l’autor, que l’ha practicat en bona part dels seus espectacles. Per altra part, les ombres, aquest procediment que permet doblar en negatiu la realitat mitjançant la llum i una misteriosa reducció a les dues dimensions, és l’altre llenguatge emprat per l’autor per endinsar-se en les zones més profundes del mite titellaire.

La proposta juga amb els registres típics del teatre de titelles: l’humor i la poesia escènica basada en la síntesi, la ironia i les paradoxes de dualitats sorprenents i contradictòries.

Una conferència-espectacle que vol ser coneixement, joc i ritu de transformació vers la llibertat profunda, humil i llibertària del titella tradicional.

Més de 45 anys de professió condensats en una conferència-espectacle on es destil·len alguns dels arcans de l’ofici titellaire.

Després d’uns anys de dedicació exclusiva a l’escriptura i la recerca sobre el món del teatre de titelles, visual i d’objectes a través de la triple revista digital Putxinel·li, Titeresante i Puppetring, Toni Rumbau retorna als escenaris, no per actuar, però sí per explicar què és això del teatre de titelles.

Els titelles com dobles del titellaire, capaços de desafiar la lògica del servilisme teatral i de rebel·lar-se contra la repressió de les seves congènites i primordials pulsions llibertàries.

Crítica: El Titellaire, l'Ombra i el Doble

19/02/2024

L´apassionant relació del titella i el titellaire

per Ferran Baile

Ocasió de poder veure una conferència-espectacle magistral, L´ombre i el doble, sobre la relació del titella i el titellaire, a cura del escriptor, dramaturg i mestre titellaire Antoni Rumbau. Un espectacle que al llarg de dues dècades i escaig i s´ha pogut veure en diversos idiomes, hi serà per pocs dies a La Quàntica, l´entranyable sala dirigida per l´actor-director-dramaturg-productor i promotor cultural Arnau Vilardebó.

Al llarg de l´espectacle i amb el diàleg del titellaire i el titella, s´aniran obrint finestres i llums de coneixement sobre els misteris amagats i poc confessats de la pràctica mil·lenària del Teatre de Titelles, Ombres i Objectes. L´humor i la poesia escènica van de la ma en aquest descobriment-coneixement de les relacions entre artista i objecte i com l´anima humana passa, dona vida i s’expressa mitjançant l´objecte-titella-ombra inanimat. Espectacle imprescindible per a qualsevol amant del món del Teatre de Titelles i objectes i del Teatre en general.

Dirigit per un altre notable titellaire, Eudald Farré (fundador de la companyia Pa Sucat i del Festival Internacional de titelles Guant), grup i amb el també titellaire Pepus Serrat com a tècnic. En la confecció dels diversos apartats de l´espectacle hi ha col·laborat destacats titellaires : la construcció dels titelles a cura de Mariona Masgrau, Nartxi Askargorta-Txo titelles (màscara doble) i Martí Doy (titella-doble); vestuari titelles Paulette San Martín; dibuix de siluetes i ombres, Clementina Kura Kura; escenografia, José Menchero; il.luminació Menchero-Rumbau-Farré i música d´Octavi Rumbau Masgrau.  

 

El titellaire i el dramaturg

En l´Antoni Rumbau i coincideixen moltes facetes. Nascut a Barcelona, el 1949, va estudiar Filologia a l Universitat de Barcelona i en descobrir l´ampli món dels titelles es va submergir plenament dins seu. Atret per el que passava a la veïna Portugal, durant l´admirable i no suficient coneguda Revolució dels Clavells (1974), va coincidir a Lisboa amb l´artista plàstica Mariona Masgrau, que estava exiliada, i una altre persona interessada en el món de l´art, l´Eugenio Navarro, singular artista mig canari-mig anglès. Junts van formar la històrica companyia de titelles La Fanfarra, el 1976. Aquesta companyia que va ser de les primeres en treballar els titelles al carrer (1977), en plena transició i la companyia que més ha voltat repetidament arreu del món (quatre continents). El 1984 van crear el Teatre de butxaca Malic que va funcionar fins el 2002. Van cultivar el teatre d´ombres i titelles de guant i de fil. En aquesta primera etapa i fins el 1992, en Toni Rumbau era el creador dels textos i acompanyava l´espectacle com a narrador i músic. Va crear el personatge Malic, aventurer ibèric, que va protagonitzar un seguit d´espectacles, Les aventures d´en Malic, Malic a la Xina i Malic a Nova York. Altres destacats espectacles d´aquesta primera i llarga etapa van ser La reina blanca, Els Pastorets i La Llegenda de Sant Jordi. Temps desprès i col·laborant sempre, la Mariona Masgrau (1949-2007), va iniciar un exitós camí com a solista i l´Eugeni i en Toni també (A dues mans-1987, L´ombra i el doble-1999 i A mans plenes-2009). L´Eugeni Navarro el 2005,  crea el teatre de titelles La Puntual, que actualment dirigeix el seu fill, també titellaire, Néstor Navarro i Salvany.

L´escriptor, l´historiador, el comunicador

Paral·lelament al seu treball com artista-titellaire-dramaturg l´Antoni Rumbau, notable entès en l´art operístic ha escrit dos llibrets d´òpera, Euridice i els titelles de Caront (2001) i Saló d´Anubis (2007), musicats per en Joan Albert Amargòs, i La gran bastarda (Thot Arts-2020). Del 1993 i fins el 2007, va crear i dirigir el Festival d´òpera de butxaca i noves creacions.

A l´hora va tirar endavant el 2012, el projecte d´una revista virtual informativa a tres bandes y amb tres idiomes sobre el món dels titelles, www.putxinelli.com (els titelles a Catalunya), www.titeresante.com (els titelles a l´estat espanyol) i www.pupetring.com (els titelles arreu del món). Revista que segueix en actiu i es una de les més destacades i seguides dins de la seva especialització.        

En la seva faceta d´escriptor ha publicat novel·les (La catedral en runes- La catedral en ruinas (2001-Arola), La colla de la platja i el futur de Catalunya (2008-Arola), El titellaire, l´ou, Barcelona i l´extravagància (2018-novel.la per entregues) i Reunión de muertos-2020-Thot Arts), assajos (Malic la aventura de los títeres (2007-Arola), Rutas del Polichinela-Títeres y Ciudades-2012-Arola), Guignol-Kasperl,Jan Klaasen-Vasilache (Thot Arts-2020), Guaretelle-Don Roberto-Punch and Judy (Thot Arts-2020) Variaciones contemporàneas-El teatro popular de títeres de guante-(Thot Arts-2021) i llibrets de teatre (tots els espectacles de titelles i òpera). La major part dels seus llibres estan publicats en català i castellà. Alguns assajos han estat traduïts i publicats en portuguès i italià.

El 1965 va crear i dirigir la interessantíssima exposició Figures del desdoblament, al Centre d´Art de Santa Mònica. Aquell any crea el Festival If-Noves tendències, biennal, que segueix celebrant-se.

 

Per saber-ne més : www.tonirumbau.org i https://rutaspolichinela.blogspot.com

 

text : ferranbaile@gmail.com