Els ossos de Montaigne

Teatre | Nous formats

informació obra



Direcció:
Glòria Balañà i Altimira
Dramatúrgia:
Sadurní Vergés
Intèrprets:
Marina Fullana , Laura Lliteras
Il·luminació:
Sylvia Kuchinow
So:
Àlex Polls
Vestuari:
Marta Rafa
Sinopsi:

Els silencis són una part essencial de la música, de la mateixa manera que les pauses ho són de la vida. Aquest muntatge vol reflexionar sobre el temps que s’atura bruscament, a partir d’escrits de diferents pensadors.

De cop i volta el món sencer es va aturar i les nostres vides van quedar en suspensió. La situació, però, tot i que potser mai s’ha viscut amb aquesta magnitud i de manera tan global, no és del tot insòlita. Qualsevol situació que suposi una interrupció del flux de vida esdevé un trencament en la continuïtat de les vides de les persones: una malaltia, una guerra, un accident… L’esquerda per la qual es precipita la fe en una pretesa vida segura i en la fortalesa de la humanitat s’ha obert moltes vegades.

Ens proposem acostar-nos a les possibilitats que obre la pausa com un lloc d’acció. O és més aviat un lloc d’espera? Quina és la potència subversiva, creativa, regeneradora de la pausa en la quotidianitat i alhora en el sentit de les nostres vides? L’inesperat i l’impredictible irrompen a escena per recordar-nos la nostra vulnerabilitat i potencien el sentiment d’incertesa. Quina és la nostra relació amb la vivència del temps quan tot queda suspès? Què passa amb el silenci que arriba? I quin és el valor de la pausa i el silenci en l’art? Aquestes són algunes de les qüestions que bateguen rere aquesta proposta escènica, nascuda de les beques “premis Barcelona 2020”.

Tot comença amb la recerca dels ossos del pensador francès del Renaixement Michel de Montaigne, un autor que es va retirar de la vida pública durant deu anys per tal d’escriure els Essais, en els quals es preguntava per la seva pròpia naturalesa i per la manera com s’havia de viure la vida. En el moment en què sembla que es localitzen les seves restes mortals, l’acció queda suspesa i ens endinsem en un espai auster, habitat per tres figures femenines i un seguit de pensaments. Una dramatúrgia sonora a través de la qual escoltarem aquests pensaments dialogarà amb la dramatúrgia visual escènica, desplegada en un llenguatge físic i coreogràfic. Sentirem, entre altres, i de vegades en la llengua original en què van ser escrits, fragments de Plató, del mateix Montaigne, de Pascal, John Cage, Susan Sontag, Slavoj Zizek, Franco Bifo Berardi o Paul B. Preciado, entre altres.

Tot plegat és el resultat de la unió de talents diversos. El primer, el de la impulsora del projecte, la directora teatral i dramaturga Glòria Balañà que, a més d’haver creat les seves pròpies dramatúrgies, ha dirigit muntatges com Decadència, d’Steven Berkoff, Cloud nine, de Caryl Churchill, Les cadires, d’Eugene Ionesco, Boys don’t cry, de Victòria Szpunberg (Grec 2012) o Hamletmachine, de Heiner Müller. La directora ha treballat amb el dramaturg i traductor Sadurní Vergés, autor d’una vintena d’obres teatrals (Els ulls dels altresRosa mutabilisLlopsSense tuCom si et tingués al costatFollow the White RabbitHard RockEl vespre català, etcètera) i creador de dramatúrgies per a la dansa (LélekMatereaL’escorça…). La interpretació va a càrrec de les ballarines i coreògrafes Marina Fullana i Laura Lliteras, que formen la companyia Unaiuna, amb la qual han presentat recentment la seva darrera creació, Hacemos como que bailamos. La dramatúrgia sonora ha estat composta per Àlex Polls, dissenyador de so i músic amb una llarga trajectòria en arts escèniques, mentre que l’espai i les imatges són de l’artista multidisciplinari Alfonso Ferri, la il·luminació és de Sylvia Kuchinow i el vestuari, de Marta Rafa, premiada diverses vegades pels seus dissenys en diferents espectacles. I amb la complicitat de Xavier Gonzàlez, d’Escenapart, en la producció.

Crítica: Els ossos de Montaigne

31/05/2023

Armar-se de silenci

per Ana Prieto Nadal

El Centre de les Arts Lliures recupera Els ossos de Montaigne, un muntatge que es va estrenar el juliol passat en el marc del Festival Grec. La directora Glòria Balañà Altimira, que fa un parell de mesos va estrenar amb gran èxit de crítica i públic Tot el que passarà a partir d’ara ‒amb text de Joan Yago‒, s'associa aquí amb algunes personalitats i pressupòsits de l'escena híbrida de casa nostra. Signa la dramatúrgia Sadurní Vergés, que ha confegit un fascinant mosaic de cites i reflexions a partir de clàssics com Plató i Blaise Pascal, però també de creadors contemporanis com, entre d'altres, John Cage, Susan Sontag, Slavoj Žižek, Franco Bifo Berardi o Paul B. Preciado.

Se situa explícitament la creació o ideació de la peça en el context de la pandèmia per coronavirus. A l'avantsala del teatre, les tres intèrprets ‒Daniela Brown, Marina Fullana i Laura Lliteras‒ evolucionen enfundades en monos EPI, clar referent de l'emergència sanitària; entre plàstics, cintes mètriques i tubs d'assaig, s'entreguen a les tasques de mesurar, assenyalar, testar i classificar, amb un rerefons sonor d'excavació arqueològica que remet a les prospeccions fetes al soterrani del Museu Aquitània de Bordeus, l'any 2019, per comprovar si les restes humanes que allà hi havia eren les de Michel de Montaigne (1533-1592). El cèlebre autor renaixentista va ser un dels primers a experimentar en el camp de les ‒avui anomenades‒ escriptures del jo, inaugurant el gènere de l'assaig i trencant així amb els límits o maneres de produir coneixement de la seva època. Persuadit que el favor més gran que podia fer-li al seu esperit era deixar-lo en completa ociositat, va retirar-se del món durant una dècada per escriure els Essais, on, des de l'assumpció de la pròpia ignorància, s'autoretrataria en una confessió en veu alta i parlaria de la condició humana en el trànsit entre dues èpoques.

Unes campanades, que connectaran després amb Anthem de Leonard Cohen ‒“Ring the bells that still can ring”‒, marquen el desplaçament del públic cap a l'interior de la sala, on cada espectador disposarà d'uns auriculars per sentir un discurs polifònic que parla del silenci com d'allò que no es pot mesurar, un motlle buit. El lúcid flux de pensament, on s'entrecreuen reflexions i cites diverses, permet auscultar les necessitats del nostre temps. Allò a què s'orienten els extractes és a examinar el sentit ‒el valor‒ de la pausa en l'art i en la vida. Paradoxalment, per vehicular aquesta dissertació sobre el silenci ‒postulat com una manera d'emancipar-se de la submissió al món, o de resistir a l'èxtasi de la societat de l'hiperconsumisme‒, la dramatúrgia se serveix d'un entramat sonor que ens penetra l'oïda, a partir de diferents efectes ‒fantàstic disseny de so, com sempre, d'Àlex Polls‒ i, sobretot, de les veus d’Àlex Brendemühl, Daniela Brown, Núria Lloansí, Núria Montes i Sadurní Vergés. Hi ha un joc rítmic amb el llenguatge i l'espai sonor, partitura que marca l'evolució escènica o s'hi superposa.

Dissociats del discurs ‒però no de l'acústica‒, el moviment i la paràlisi dels cossos ocupen l'escena. L'espai ha estat dissenyat per Alfonso Ferri i el tenyeixen les llums de Sylvia Kuchinow. La delicada direcció de Glòria Balañà ha estat coreografiada en col·laboració amb Marina Fullana i Laura Lliteras, ballarines de la companyia Unaiuna que omplen l'escena abillades amb vestits llargs, visos i diferents capes ‒el suggeridor vestuari és de Marta Rafa‒. Les acompanya l'actriu Daniela Brown, que se suma al llenguatge físic per oferir, sobretot al final, rèpliques textuals, entre d'altres de Teresa d'Àvila ‒ella sí que té les restes ben escampades pel món, i no Montaigne‒. Totes tres es mouen amb gracilitat i subtilesa en un temps improductiu; el ritual les salva de la violència. Conjuguen en llatí el present del verb amo ‒després, s'imposarà el balbuceig‒. Interactuen amb les peces d'un tauler d'escacs i amb plats ‒el recipient buit com a metàfora d'una altra cosa‒ que s'intercanvien; el so de la ceràmica contra el terra produeix un cert tipus d'emoció. S'estrenyen en una abraçada confusa pel que fa a les intencions i conseqüències. I cauen, curtcircuiten, col·lapsen. Les genolleres que entreveiem sota els vestits de les intèrprets prefiguren l'armadura metàl·lica que se'ls dispensarà al final, en dues parts que es repartiran Fullana i Lliteras ‒l'una es posa la cuirassa; l'altra, les gamberes‒, fusionant els membres armats dels dos cossos en un de sol, acoblament coreografiat que pot fer pensar en els trompe-l’oeil de Macarena Recuerda Shepherd; després, una subtil armadura vegetal ‒pels auriculars s'escola una cita de Tarkovski‒ substituirà el ferro.

Els ossos de Montaigne escenifica un temps mort, un replegament indispensable per a la regeneració. S'hi insereixen, sense referenciar-les, unes paraules de Franco Bifo Berardi, el teoritzador de la psicodeflació, que parla de convulsió planetària i de l'estrès que pateix el cos col·lectiu de la societat. S'estableix, a més, un constant i fructífer paral·lelisme entre aquesta detenció o parèntesi ‒reacció d'autodefensa a escala global‒ i l'art com a recés o retir. Hi ha una esquerda en tota cosa ‒“There is crack in everything”, cantava Cohen‒, i és per aquesta esquerda que entra la llum.

El fet que presideixi la sala una reproducció de L'Àngelus de Millet situa en el centre el motiu de la salutació angèlica, pregària recollida en record dels morts que suspèn el temps. La proposta teatral tematitza la necessitat d'aturar-se ‒com va passar durant la pandèmia‒ i pensar en el futur des de la possibilitat del canvi, potser per arrasar amb tot. Aquests són alguns dels pensaments que es verbalitzen, així com la idea que tota crisi esdevé una oportunitat per canviar de perspectiva ‒ni que sigui per “sincronitzar els avorriments”‒. Ressona també la buidor teoritzada per Gilles Lipovetsky: el narcisisme postmodern, la desrealització eufòrica o embriagadora del món, la crisi cultural i espiritual. Potser, tal com afirmava Pascal, la infelicitat dels homes prové de no saber estar en repòs a la cambra. El món no és sinó un sacseig permanent, va escriure Montaigne. Davant d'això, la peça de Vergés i Balañà constitueix un elogi ‒estimulant, pulcre, exquisit, sensorial‒ de la lentitud i la pausa. 


Article publicat a Núvol el 31 de maig de 2023