Els ossos de Montaigne

Teatre | Nous formats

informació obra



Direcció:
Glòria Balañà i Altimira
Dramatúrgia:
Sadurní Vergés
Intèrprets:
Marina Fullana , Laura Lliteras
Il·luminació:
Sylvia Kuchinow
So:
Àlex Polls
Vestuari:
Marta Rafa
Sinopsi:

Els silencis són una part essencial de la música, de la mateixa manera que les pauses ho són de la vida. Aquest muntatge vol reflexionar sobre el temps que s’atura bruscament, a partir d’escrits de diferents pensadors.

De cop i volta el món sencer es va aturar i les nostres vides van quedar en suspensió. La situació, però, tot i que potser mai s’ha viscut amb aquesta magnitud i de manera tan global, no és del tot insòlita. Qualsevol situació que suposi una interrupció del flux de vida esdevé un trencament en la continuïtat de les vides de les persones: una malaltia, una guerra, un accident… L’esquerda per la qual es precipita la fe en una pretesa vida segura i en la fortalesa de la humanitat s’ha obert moltes vegades.

Ens proposem acostar-nos a les possibilitats que obre la pausa com un lloc d’acció. O és més aviat un lloc d’espera? Quina és la potència subversiva, creativa, regeneradora de la pausa en la quotidianitat i alhora en el sentit de les nostres vides? L’inesperat i l’impredictible irrompen a escena per recordar-nos la nostra vulnerabilitat i potencien el sentiment d’incertesa. Quina és la nostra relació amb la vivència del temps quan tot queda suspès? Què passa amb el silenci que arriba? I quin és el valor de la pausa i el silenci en l’art? Aquestes són algunes de les qüestions que bateguen rere aquesta proposta escènica, nascuda de les beques “premis Barcelona 2020”.

Tot comença amb la recerca dels ossos del pensador francès del Renaixement Michel de Montaigne, un autor que es va retirar de la vida pública durant deu anys per tal d’escriure els Essais, en els quals es preguntava per la seva pròpia naturalesa i per la manera com s’havia de viure la vida. En el moment en què sembla que es localitzen les seves restes mortals, l’acció queda suspesa i ens endinsem en un espai auster, habitat per tres figures femenines i un seguit de pensaments. Una dramatúrgia sonora a través de la qual escoltarem aquests pensaments dialogarà amb la dramatúrgia visual escènica, desplegada en un llenguatge físic i coreogràfic. Sentirem, entre altres, i de vegades en la llengua original en què van ser escrits, fragments de Plató, del mateix Montaigne, de Pascal, John Cage, Susan Sontag, Slavoj Zizek, Franco Bifo Berardi o Paul B. Preciado, entre altres.

Tot plegat és el resultat de la unió de talents diversos. El primer, el de la impulsora del projecte, la directora teatral i dramaturga Glòria Balañà que, a més d’haver creat les seves pròpies dramatúrgies, ha dirigit muntatges com Decadència, d’Steven Berkoff, Cloud nine, de Caryl Churchill, Les cadires, d’Eugene Ionesco, Boys don’t cry, de Victòria Szpunberg (Grec 2012) o Hamletmachine, de Heiner Müller. La directora ha treballat amb el dramaturg i traductor Sadurní Vergés, autor d’una vintena d’obres teatrals (Els ulls dels altresRosa mutabilisLlopsSense tuCom si et tingués al costatFollow the White RabbitHard RockEl vespre català, etcètera) i creador de dramatúrgies per a la dansa (LélekMatereaL’escorça…). La interpretació va a càrrec de les ballarines i coreògrafes Marina Fullana i Laura Lliteras, que formen la companyia Unaiuna, amb la qual han presentat recentment la seva darrera creació, Hacemos como que bailamos. La dramatúrgia sonora ha estat composta per Àlex Polls, dissenyador de so i músic amb una llarga trajectòria en arts escèniques, mentre que l’espai i les imatges són de l’artista multidisciplinari Alfonso Ferri, la il·luminació és de Sylvia Kuchinow i el vestuari, de Marta Rafa, premiada diverses vegades pels seus dissenys en diferents espectacles. I amb la complicitat de Xavier Gonzàlez, d’Escenapart, en la producció.

Crítica: Els ossos de Montaigne

31/05/2023

El terratrèmol que ens humanitzarà

per Jordi Bordes

Sense una trama argumental (sí que hi emergeix una introducció i un final que fa d’epíleg que aprofita la coincidència de la troballa de l’esquelet de Montaigne) deixa que els pensaments esclatin com lemes inacabables, amb reflexions que s’amunteguen unes darrere les altres. La mirada lúcida del pensador i assagista, el seu pensament humanista, escèptic i catòlic, contradictori, convida a llegir-lo amb més calma. La quietud que tant celebrava dins del castell no és tal, perquè el seu cervell és irrefrenable. L’espectacle demana una atenció contemplativa, no militant: L’espectador que vulgui abraçar molt estrenyerà ben poc. En canvi, deixar que la tempesta caigui sobre i que algunes idees entrin com un raig de sol enmig d’un cel encapotat és una benedicció. I, al davant tres cossos donen ànima tot resseguint (per empatia o per contrast) la sonoritat de les paraules, la potència radical d’un Montaigne que se sap en un món de privilegi i carregat d’injustícia que, com a alcalde de Bordeus, va provar de relativitzar amb una sort mitificada però insuficient.

Els ossos de Montaigne es va estrenar el Grec del 2022 i ara fa una estada a l’Escenari Joan Brossa del Centre de les Arts Lliures, fins l’11 de juny. L’arrencada del muntatge és a la seu de la Fundació Brossa i s’accedeix a l’escenari per una esquerda desconeguda pel públic entre els dos espais. La proposta es distancia de la conferència performativa: d’aportar un personatge concret que exposi racionalment l’univers de Montaigne. És fidel al desordre del pensament capriciós i convida al públic a rebre l’embat de les marees que les duen d’un lloc a un altre, intuïtivament. Al costat d’aquests aforismes se n’amunteguen d’altres que en són hereus. No s’indica quasi mai si són pensaments de John Cage, de Susan Sontag o de Blaise Pascal. En tot cas, el teatre és «una altra manera d’anomenar la vida», com apunta Cage.

La dramartúrgia fa una referència a Tarkovski : «No us sembla que les plantes senten, mediten, que els arbres s’entenen? No corren cap a enlloc. Nosaltres, en canvi, correm, esperitats, i diem coses banals». L’home ha passat a ser l’amo de l’Univers i el sotmet sense escoltar la Natura ni tampoc Déu que li ha brindat l’oportunitat al Gènesi. L’home és mortal i per això, companyies com Pagans, ja en feien un cant a la simbiosi de la Natura a Paraules que trenquen ossos. Però són múltiples els exemples que transiten cap a la contemplació del paisatge, com qui mira un partit de futbol, o com avancen le sobres d'un edifici. Xesca Salvà i Marc Villanueva en fan comunió a Paramecis i meteorits, per exemple. O les darreres edicions del Sismògraf (2023, 2022, 2021) en mostren un ampli ventall.

La proposta d’Els ossos de Montaigne es vesteix d’una coreografia des de les paraules que procura representar o bé que se serveix del so dels mots, com si fos música ballable. El públic, per cert, sent les reflexions per uns auriculars, per garantir que les cites reboten a les temples mentre els ulls contemplen una acció més o menys disassociada. El taulell, els plats estan micofonats i algunes paraules dites en directe reverberen suaument.

A l’escena, les fitxes d’escacs són signe d’una societat jerarquitzada, d’uns moviments il·lògics (que ignoren les normes del joc). Amb un vestuari d’’època, Daniela Brown, Marina Fullana, Laura Lliteras sobreviuen un confinament desesperat. Els terratrèmols els doten d’armadures i d’una vulnerabilitat que els agermana, per fi, amb la Natura.