A través de les històries i preocupacions de 12 joves europeus l’espectacle dóna una visió de la societat contemporània, una societat perduda i sotmesa a una forma de feixisme. La peça ens pregunta: quan som realment lliures en els nostres pensaments i les nostres accions?
La força de l’obra rau en tres mecanismes: l’alternança entre narració i text projectat, el contrast entre allò que es diu i el moviment en escena i l’omnipresència de la música electrònica que ens reitera l’alienació i el feixisme.
El Conde de Torrefiel combinen la dansa abstracta amb la literatura, i ho trossegen a fragments petits i ràpid. A l’inrevés dels seus títols, perquè el d’aquest muntatge és Escenas para una conversación despúes del visionado de una película de Michael Haneke, i segur que provocarà escenes per conversar després del visionat d’aquesta peça tan rabiosament contemporània.
El Conde de Torrefiel sap provocar i ho fa emparant-se en una raó. Són tant punkies com vulguin, tant en la factura de les seves escenes, com per la desesperança que projecten. Els monòlegs, d'esquena, juguen amb personatges reconeixibles, de novel·la social urbana, (quina por la València que pinten aquesta colla d'amics que la defineixen de país feixista i en què les ambulàncies s'han de passar, si no s'entra a Urgències). El seu llenguatge és lúdic, còmic però són els antagònics dels comedy perquè les escenes crues les completen amb un moviment i amb uns enquadraments (amb o sense elements d'atretzzo) que vénen a ser instal·lacions en el buit. I que van degradant-se cap a festa passada o esclats post-dadaistes!
Són divertits i desinhibits, evidentment. Però no són gens gratuïts. Evidentment, que pot generar controvèrsia la seva escena de la processó de Setmana Santa (ells ja avisen que és "molt rara") però és la seva manera de trencar amb els costums establerts, inamovibles. De fet, com a dramaturgs de La Veronal ja van fer una aproximació prou revolucionària en la residència de la Fira de teatre al carrer de Tàrrega (Los pájaros muertos, 2011, que s'inspiraven en Picasso).
El Conde de Torrefiel és avui un valor en alça. La peça que va estrenar al festival TNT (Terrassa Noves Tendències) també té la contundència, el joc, la sexualitat mes desfassada però ho concilia amb unes gotes de bellesa i una relació d'amistat de dues amigues que, al cap i ala fi, es consolen d'unes vides prou grises i insatisfetes (La chica de la agencia de viajes nos dijo que había piscina en el apartamento, 2013). Cal veure com avancen en aquesta dramatúrgia teixida entre imatges potents i un text decadent, però que fa molt fàcil i pròxim (encara que sigui desconegut per a l'espectador) la motivació de cada escena.
És, cal advertir-ho una companyia per a ments ben obertes que no s'espantin de la desinhibició més extrema. Hi ha excès i gens de narcisisme.