En un laboratori de creació de la Fira Mediterrània 2015 Magí i Joana Serra posaven en comú amb artistes de la seva generació la seva experiència en la barreja de dansa contemporània i dansa popular catalana. Ara, Esvorell torna a la Fira com a espectacle acabat, després de mesos de treball i amb la mirada externa de Sònia Gómez (coreografia) i Roberto Oliván (moviment).
En la passada edició de la Fira, vam poder gaudir d’una estranya associació entre dansa popular tradicional i dansa contemporània, una especialitat encara considerada per molts com elitista i de difícil comprensió. En aquella ocasió, la pròpia Sònia Gómez feia una “relectura” contemporània de la dansa que interpretaven Joana i Magí Serra. Ara tornen amb un espectacle més elaborat, reconsiderant i ampliant-lo amb diverses danses tradicionals procedents de altres geografies. S’acompanyen també d’una reelaborada música popular tradicional que recorda bé les fonts però que té altres colors. Els músics, fent el paper d’intèrprets populars, deixen de banda les partitures i es barregen amb els ballarins i amb el públic que s’atansa també a ballar quan l’espectacle pren el to d’autènticament popular. Esvorell ens torna a posar davant el dilema essencial (o no tant!) de si la dansa engendrà la música o viceversa. En tot cas, dins l’Esvorell -al que no se li veuen les costures- dansa i música dialoguen a la mateixa alçada: a peu de plaça! D’altra banda, es té cura d’aspectes molt importants com vestuari i il·luminació que en l’origen de l’espectacle no s’havien tractat. El primer tast es va fer al pati del Kursaal manresà i ara, respectant la gratuïtat, ha passat a formar part de la programació de la seva sala petita, el que dona pas a una acurada il·luminació. El vestuari s’allunya dràsticament del folklore per presentar-nos unes vestimentes còmodes i aparentment “casual”, que no fan distincions de gènere massa marcades, però que introdueixen alguns elements (algun estampat, alguna sobreposició, etc.) que recorden peces concretes de la indumentària folklorista. També, alguna forma, s’han sintetitzat i modernitzat els elements d’atrezzo. El fil dramatúrgic de l’espectacle, essent molt subtil, ens va portant del més difícil, o críptic, d’establir-ne relacions, al més fàcil i popular, engrescant així al públic que, finalment, a instàncies dels intèrprets s’anima a participar d’aquest bocí de vida que és Esvorell.