Flor de maig proposa una nova mirada a la tradició des d'una perspectiva de postmodernitat, fusionant llenguatges i amb la dansa d'arrel com a base, en diàleg amb la dansa urbana i contemporània. La peça parteix de la llegenda de La Dama de Can Fàbregues, vinculant-la amb diversos elements de la tradició popular, i capgirant el desenllaç per llegir-lo des d'una perspectiva de gènere contemporània.
Un altre espectacle que es va presentar a l'Ésdansa, també fruit del Pla d’Impuls i l’Obrador d’Arrel de la Fira Mediterrània 2022 va ser la de Xavier Gumà i Verònica Hernández, que també van impartir el taller “Fusió i Arrel”. En aquest cas, la fusió entre dansa tradicional i contemporània no es donava només en l’espectacle, sinó que ja venia pressuposada en la unió de tots dos creadors: Gumà, format en dansa tradicional i urbanes i Hernández, en dansa contemporània, concretament en el Gaga. Tots tres estils es combinen a “Flor de maig”, una peça amb sis intèrprets i bagatges diferents que es proposa actualitzar la llegenda de La Dama de Can Fàbregues, alhora que reinterpreta les danses tradicionals. Agafant la força expressiva i dramatitzada de totes tres danses (tradicional, contemporània i urbanes), el grup aconsegueix commocionar el públic i narrar la llegenda amb el moviment, el gest i l’estètica, tractant la violència cap a la dona. Al taller vam poder experimentar també els diferents elements rítmics i coreogràfics emprats per a la creació de la peça, i vam aprendre un tros de la coreografia que en pocs minuts combinava el pas bàsic de les jotes, el bounce de les danses urbanes, i el centre baix del contemporani, i en paral·lel, els corresponents ritmes en cada moment! De fet, com ells mateixos deien “el ritme és i ha de ser una religió”, per la dansa.