Flying Pigs és un viatge al voltant de la catarsi. Ens endinsem en el caos de la matèria per fer aflorar els sentits a la recerca d’un instant efímer de bellesa i de plaer. Un camí d’esforç i renuncia essent inevitable el sacrifici d’emocions. Emocions provinents de paràmetres passats que ens aferren a qui érem ahir i que ens bloquegen dins una forma determinada que hem de poder desmuntar o desvirtuar per convertir-se lliurement en una de nova: la desitjada. Els llocs que inspiren la vitalitat de l’obra sorgeixen a partir de referents populars sagrats i artístics de l’imaginari col·lectiu com ara festes populars, concerts o discoteques, reunions familiars, festivitats religioses, tradicions com la matança del porc mallorquina o obres d’art com la Capella Sixtina.
Flying Pigs és un espectacle que combina tres tècniques diferents, aixoplugades sota el concepte (i la refrescant evolució actual) de la dansa contemporània cap a produccions que integren altres disciplines, fent el resultat més ric i interessant. Aquestes disciplines, en el nostre cas, estan distribuïdes entre els set intèrprets, tres ballarines, tres cantants-actors i una violinista. Tots tres 'grups' recreen trese conceptes d'espai durant la funció: les ballarines, vestides de negre, ens ofereixen un espai dinàmic, amb uns moviments corporals vius i un constant trasllat de part a part de l'escenari. Els tres cantants, de blanc, ens remeten a un espai més fixe, formant un bloc en tot moment, que es belluga a una velocitat infinitament més lenta i rocallosa. Ells ens proporcionen el fons sonor de les seves veus, interpretant alternativament peces que van des del cant pla a peces conegudes de Madonna o Queen, totes amb un nexe -subtil, però reconeixible- comú sobre la religió i l'alliberament de l'ànima. Finalment, la violinista, amb vestit de gala i amb l'ajut d'un sofisticat violí elèctric, posa la base musical a tot l'espectacle, incloses les cançons, en molts moments ajudada dels 'loops' que aquesta mena d'instruments permeten, superposant i repetint els fragments que ella mateixa interpreta amb el directe mateix, creant 'capes' sonores de fins a 6-7 loops superposats. En algun moment, però, es reprodueixen fragments pre-enregistrats. Tot plegat avança, barrejant els tres mons i als seus intèrprets, que ens ofereixen moments visuals de molta potència, conceptualment lligats a la catarsi dels profunds sentiments d'allò sagrat i allò tradicional, no necessàriament separats.
Un espectacle, en definitiva, d'aquells que aconsegueix que no perdis l'atenció en cap moment, atret per la intensitat i qualitat dels intèrprets, la varietat de les propostes (la llum també juga de vegades un paper interessant, igual que el terre, creuat per línies fetes en sorra vermellosa) i el sentit transcendent de les imatges que proposa, perfectament ajudades per part sonora. A mi, al menys, em va entusiasmar.
I sembla que al públic -heterogeni en edats i estils- que gairebé omplia les grades d'una sala amb un escenari clarament destinat a la dansa contemporània.