Nou espectacle de Tortell Poltrona i la
nova companyia del Circ Cric. Relata la trobada de dos pallassos amb
uns éssers llegendaris, els grinyols, habitants de la muntanya
Montseny. Amb aquest espectacle Poltrona ha aconseguit unir molt bé
l’essència del festival, que fusiona el verd de la zona amb els
colors vius del món del clown.
La muntanya màgica de les
ametistes té un enorme efecte crida a tota mena de personatges
fantàstics que s’apleguen a la seva falda i poc a poc, sense
presses, però sense pausa, van creant tota una sèrie d’habilitats
talentoses i extraordinàries mentre els seus cossos s’adapten al
vell mitjà natural on habiten.
Mira, ja hi som: TP, Tortell Poltrona! –crida tot assenyalant les inicials que coronen l’escenari de l’auditori del castell de Peralada. Acompanyat de la imprescindible senyoreta Titat, acaben de creuar la platea i s’enfilen a l’estrada.
Ja fa estona que la funció ha començat i que una munió d’ulls i ullets contemplen expectants tot el que passa a la Muntanya de les ametistes; un bosc màgic poblat per uns éssers molt especials anomenats “grinyols” al qual arriben, buscant recer, una parella de pallassos que fuig d’un món que ja no aixopluga les antigues caravanes i carpes de circ.
Allà hi coneixeran en Pescallunes (Toni Gutiérrez); el gegant dels turons (Enric Tarragó), forçut i bonàs capaç de fer volar literalment el menut grinyol constipat (Debi Cobos); la bonica dona d’aigua (Leti García) que ha encantant el seu tímid acompanyant (Fernando Melki), el follet trapella (Asvin López)..., hi admiraran les acrobàcies aèries que portadors i àgils, molt ben compenetrats, duran a terme des del trapezi, la corda, el quadrant o mà a mà… i riuran les ocurrències d’uns divertits carboners exllenyataires amb faixa i barretina (Roberto Carlos Rodrigues i Antonio Firmino) mentre fan de saltimbanquis i aprenen el sempre difícil art dels malabars.
Els números circenses se succeeixen lligats per la dolça veu de Luara Mateu (narradora) com a fil conductor d’un espectacle que evidencia el que per a Jaume Mateu ha de ser el circ: poesia visual. D’aquí la importància de la il·luminació, l’escenografia (Txell Janot i Jaume Vilà) i la música (Kquimi Saigi i Arnau Figueres) que, plegades, aconsegueixen crear l’atmosfera de somni que s’hi viu i en la qual també s’instal·len en Tortell i la Titat, per fer-hi teatre –“Xeeeecspiiiir”–, música –és clar– i els seus famosos números de la baralla d’aigua i de la mosca assetjada.
Jaume Mateu i Montse Trias saben guanyar-se el públic petit –ningú no és capaç de resistir-se al seu famós “Queeee bèèèèstia!”–, però també el gran –al qual dediquen divertides picades d’ullet al·lusives a la política de subvencions, al procés constituent o a l’excés d’empatia faunística– i saben establir amb els espectadors una complicitat tan estreta com evident encara que siguin fora de la seva acollidora i domèstica carpa habitual.
A casa nostra, el Circ Cric és tot un referent. I ho és gràcies a la tossuderia i la bona feina d’una parella amb esperit de tità i ànima de pallasso que ha sabut suplir la modèstia de mitjans i la manca de recursos econòmics amb dosis impagables d’il·lusió, generositat i, sobretot, d’imaginació i ganes d’anar sempre endavant.
Estrenat el passat 27 de març a la seu oficial de Sant Esteve de Palautordera, a Grinyols no grinyola res; al contrari, llisca suau sense que s’hi sentin sorolls estrident ni crits de dolor de cap animaló, ni tan sols de la Maria Collonera, la seva mítica mosca amb butlla, almenys fins que Catalunya sigui independent.