Quins són els somnis i les frustracions d'una persona amb síndrome de Down? Elles mateixes ens ho expliquen a partir de la versió d'una de les obres més conegudes de la dramatúrgia universal, portada a escena per una companyia peruana.
"Ser o no ser". Amb la frase més coneguda del Hamlet de Shakespeare, la humanitat es pregunta, des del segle XVII, la finitud de la vida i la necessitat de prendre partit i d'actuar davant els esdeveniments. Ara, però, una companyia teatral peruana i la directora que la condueix, Chela De Ferrari, la fan servir també per interrogar-se i per interrogar el públic sobre les persones amb síndrome de Down i sobre el paper que han de tenir en la nostra societat. Què implica el fet de "ser" quan no existeix un espai on se't prengui en consideració? Com considerem la resta d'éssers humans la vida de les persones amb síndrome de Down? Quin sentit té la seva existència en un món regit per l'eficiència, la productivitat i uns models impossibles de bellesa?
Tot comença amb la trobada de la directora amb Jaime Cruz, un dels protagonistes d'aquesta funció. Era un acomodador del Teatre La Plaza, a Lima, que un dia li va confessar la seva gran ambició: pujar com a actor a l'escenari del teatre on havia treballat durant anys venent programes de mà. De Ferrari feia temps que volia portar a escena un Hamlet, però any rere any descartava el projecte perquè no trobava l'actor adequat, fins que es va produir aquesta trobada amb Jaime Cruz. La directora va veure en ell la possibilitat de donar-li un sentit nou representant-lo en una versió especialment lliure amb una companyia d'actors i actrius amb síndrome de Down encapçalats pel mateix Cruz. Frases i monòlegs del text original es combinen aquí amb experiències reals de la vida dels actors i actrius, i ens ofereix la possibilitat d'endinsar-nos en els pensaments, les esperances i els desencisos de persones que sovint són ignorades directament pels qui les envolten.
Signa la posada en escena Chela De Ferrari, una directora teatral nascuda a Lima que va estudiar pintura i teatre. És directora del Teatre La Plaza des que es va fundar, fa gairebé dinou anys. L'organització es defineix com “un espai de creació teatral que investiga i interpreta la realitat per construir un punt de vista crític que dialogui amb la seva comunitat”. L'any 2013 va crear “Sala de parto", un programa per estimular el naixement de noves obres i autors peruans. En la seva carrera com a directora i dramaturga ha realitzat més d'una vintena de muntatges teatrals, entre els quals La cautiva, de Luis Alberto León; Mucho ruido por nada, adaptada per ella mateixa a partir de l'obra de Shakespeare, i Hamlet. L'any 2019 va crear La Plaza Media, una àrea dedicada al desenvolupament de cinema i projectes transmèdia. Actualment edita la seva primera pel·lícula documental, Ser Hamlet, que documenta el procés d'assaig d'aquest muntatge teatral.
[Crítica revisada corresponent a l'estrena del Grec 2022]
Enmig d'una gira internacional sense precedents en el sector, la companyia creada per la dramaturga Chela De Ferrari (Lima, Perú, 1956) torna a aterrar a Barcelona, dos anys després que ho fes amb la mateixa proposta dins el Festival Grec del 2022, aleshores a la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya i, ara, al Teatre Lliure de Gràcia.
Els vuit actors del muntatge, set d'ells amb síndrome de Down i una amb discapacitat intel·lectual, es presenten tal com són i adverteixen que l'espectacle és tan divers com ho són ells mateixos. Divers i únic, esclar. Admeten que potser no acabaran de vocalitzar prou bé —no cal que es justifiquin perquè altres intèrprets sense cap disfunció tampoc han après encara a vocalitzar— o avisen que, en algun moment, potser se'ls anirà el sant al cel pel que fa al text (cap problema, el teatre té una tradició menystinguda i deixada al racó de pensar: l'apuntador). Per tot plegat, aclareixen, l'espectacle utilitza el sobretitulat, cosa que garanteix als espectadors un perfecte seguiment.
Tots vuit intèrprets són crescuts i fets amb la companyia peruana. Un d'ells, l'actor Jaime Cruz, era acomodador i venedor de programes de mà al mateix Teatro La Plaza del Perú i amb ell i la valentia de la directora Chela de Ferrari es pot dir que va néixer aquest projecte arran que Jaime Cruz tenia la vocació de ser actor.
Amb aquest «Hamlet» singular, és un dels que ha vist complir el seu somni. Tots fan, en algun moment, de Hamlet, i d'alguns dels altres personatges de l'obra de Shakespeare. Exposen sense subterfugis els seus dubtes al príncep danès i ho fan no només seguint el guió convencional de l'original de l'obra sinó a partir de la seva pròpia condició d'actors.
El ser o no ser de Hamlet, doncs, passa a ser el ser o no ser d'ells mateixos amb dubtes existencials que podrien ser també els dubtes existencials de qualsevol altre grup de joves com ells: ¿què passa amb l'amor?, ¿què passa amb el sexe?, ¿cal fer sempre el que diuen els pares? ¿quan deixaran de considerar-los criatures?... I encara els queden recursos i trapelleria per jugar una mica amb l'auditori, sempre que l'auditori, esclar, estigui disposat a canviar la fredor i la timidesa per la calidesa i la comprensió.
Algunes projeccions acompanyen el guió establert i algunes picades d'ullet dels vuit intèrprets transporten els espectadors a versions cinematogràfiques de «Hamlet» i alguns noms que s'hi han fet cèlebres al llarg del temps. Es completa així una dramatúrgia que ben aviat sembla que deixi «Hamlet» de costat i que configuri una manera de veure i viure la vida a partir de l'especificitat amb què els protagonistes la viuen. L'epíleg amb ball inclòs és una invitació oberta a espolsar els prejudicis del cos i a entendre millor la diversitat. (...)