Àlex Ollé presenta la versió furera de la faula l'Histoire du soldat d’Igor Stravinsky. Una colpidora adaptació convertida en una denúncia i profunda reflexió sobre els conflictes bèl·lics d’avui dia i en una crida a la pau i la llibertat. Estrenada a Lió la passada primavera amb un èxit de públic i crítica aclaparador, aquest encàrrec fet per a la commemoració del 100è aniversari de l’estrena de l’obra a Lausana, arriba per primera vegada a Espanya de la mà del Festival de Peralada. La revisió de l’obra es planteja com una peça de més gran envergadura que la d’una obra de cambra. El maligne és presentat com la veu de la inconsciència, com a l’alter ego del protagonista, on el bé i el mal no són agents externs al soldat, sinó “aspectes que conformen la seva personalitat i una clara mostra de la complexitat humana”. La producció s’edifica sobre unes fortes arrels cinematogràfiques, que mantenen la partitura original de Stravinsky, el text de Ramuz, juntament amb passatges de Jean Cocteau, Paul Valéry i la punyent carta de suïcidi signada per Daniel Somers, un soldat que no va ser capaç de superar l’estrès posttraumàtic desprès de participar en la guerra de l’Iraq i que tanca l’obra. Una clara i devastadora denúncia al sistema que convida a una profunda reflexió. Una única ocasió per descobrir aquest meravellós espectacle de La Fura dels Baus a casa nostra.
Algunes escenes contenen imatges de vídeo susceptibles de ferir les persones sensibles, així com als més joves.
Gairebé sempre, la pervivència de la literatura popular de tradició oral es deu a la tasca de folkloristes que, com mossèn Alcover o Joan Amades –per posar-ne exemples propers–, van dedicar-se infatigablement i perseverant a recollir, transcriure i publicar la riquesa de contes, llegendes, poemes o cançons transmesos oralment des de temps immemorials.
Aquesta és també la via que va seguir el relat que donà peu a una de les partitures més conegudes d’Igor Stravinsky: Història del soldat. Recollida inicialment per Alexandr N. Afanasiev (1826-1871), Charles-Ferdinand Ramuz la va convertir en llibret (1917) a instàncies del mateix Stravinsky, aleshores exiliat a Suïssa. La precària situació econòmica del compositor va fer que l’obra fos concebuda com una mena de peça teatral o obra de cambra per ser «llegida, tocada i ballada» per una petita companyia o una troupe de circ formada per set músics i tres actors que l’haurien de representar per tot el territori. Un projecte que, malauradament, la irrupció de la virulenta grip espanyola va tallar de soca-rel.
La vivacitat de la música i les evidents possibilitats dramàtiques han afavorit les múltiples i diverses versions i adaptacions –una de les últimes ha estat la d’Albert Tola i Ferran Carvajal amb l’OBC– que s’han fet de les vicissituds d’aquest soldat de permís que, de camí cap a casa, topa amb el diable, hi fa un pacte i li dona el seu pobre violí a canvi del llibre que el farà ric.
Nascuda com un encàrrec de l’Opéra de Lyon per commemorar els cent anys de la seva estrena a Lausanne, el 1918, sota la batuta d’Ernest Ansermet, la proposta d’Àlex Ollé i la Fura dels Baus sobresurt per la seva contemporaneïtat i una posada en escena impecable en què destaca la col·laboració de Ramon Simó i Valentina Carrasco. Sobre la base original i conservant-ne l’esperit fàustic, plasma essencialment la influència de la pel·lícula Johnny Got his Gun (Johnny cogió su fusil) i la carta de suïcidi de Daniel Somers, un soldat nord-americà que no va poder superar el trauma que li provocà haver lluitat a l’Iraq, ambdues realment estremidores.
El director barceloní ofereix una lectura actual i crítica que posa de manifest l’horror i les conseqüències de la guerra i que ens arriba a través d’imatges filmades, terribles i explícites, però sobretot gràcies a Sébastian Dutrieux, un actor que s’erigeix amb força i mestria com a narrador, soldat i diable en un treball esgotador, de matisada expressió física i vocal que sap mostrar l’angoixant patiment del seu personatge.
D’altra banda, si la partitura d’Stravinsky beu de diferents –i llavors modernes– influències, com el jazz, la música de circ, el rag-time o el tango, també ho fa la d’Oller, que combina diferents disciplines –música, teatre i cinema– per confegir una història d’avui construïda a partir de la contraposició (o juxtaposició, segons com es miri) de vàries històries paral·leles protagonitzades pel mateix soldat en diferents realitats. L’una s’inspira en el film de Trumbo, i el mostra físicament a l’escenari, en estat de coma al llit d’un hospital on el visiten amics i familiars; l’altre, sorgit a partir de la carta de Somers, ens fa sentir la veu del seu deliri esquizofrènicament desdoblat a través d’un alter ego que s’identifica amb el diable. Mentrestant, a la paret del fons, s’hi projecten escenes que remeten al passat, imatges felices o colpidores que ajuden a construir el relat.
L’escenografia de Lluc Castells divideix l’escenari verticalment de manera que la part superior és ocupada per la jove i magnífica Orquestra Simfònica Camera Musicae i la inferior és destinada a la representació escènica. Sense trencar, però, la unitat dramàtica d’un muntatge formalment i emotivament reeixit que, salvant les distàncies, uneix Stravinsky i La Fura en la voluntat compartida de formular uns nous cànons estètics dins un corrent decididament innovador.