If (l'últim desig)

Teatre | Dansa

informació obra



Direcció:
Vero Cendoya, Gabriela Izcovich
Intèrprets:
Alba Florejachs, Gloria Sirvent, Vero Cendoya
Ajudantia de direcció:
Mercè Vila Godoy
Il·luminació:
Sylva Kuchinow
Escenografia:
Sebastià Brosa, Sergi Corbera
Vestuari:
Laura García
Composició musical:
Adele Madau
Autoria:
Josep Maria Miró
Sinopsi:

L'escenari convertit en un decadent càmping atemporal. Tres dones. Tres germenes hi toronen on van passar els estius de la seva infantesa amb un propòsit. Complir l’ultim desig de la seva mare: Ser enterrada en el mateix càmping on han compartit tants moments.

Aquest propòsit constitueix el pretext per mirar enrere i fer balanç. La parcel·la del càmping, el marc on es projecten els seus desitjos i aspiracions, i en el qual se succeeixen escenes i monòlegs que presenten a cadascuna d’elles i la relació que les enfronta. Amb els seus records sobre la taula, comencen a sorgir les imatges d’allò que volien ser i on realment han arribat.

IF (L’últim desig) és un viatge emocional on el cos i la paraula ens porten de la mà cap a un ambient sòrdid i oníric , carregat de records , flashbacks i personatges imaginaris que simbolitzen la complexitat d’un dels màxims motors vitals. EL DESIG.

Crítica: If (l'últim desig)

01/02/2018

Vero Cendoya ens demostra amb humor i acurada gestualitat que enterrar una mare a un càmping, pot resultar quelcom catàrtic

per Ramon Oliver

Sembla ser que, de tant jugar al futbol pels més diversos camps amb  “La partida”, el seu molt ben acollit espectacle anterior –que per cert, del 25 al 27 de febrer es podrà veure a Barcelona, no pas al Camp Nou, sinó al Mercat de les Flors- , Vero Cendoya li ha agafat gust a la gespa. Tornant al futbol: hi ha seguidors d’un equip que, de tant com s’estimen els seus colors  i de tan com han gaudit al seu estadi, voldrien un cop morts reposar per sempre més  sota la seva gespa: recordeu que aquesta circumstància, ens la plantejava el molt culer Marc Artigau a la seva obra “Caïm i Abel”. Doncs , si resulta que has viscut molts  dels millors moments de la teva vida al càmping en el qual has passat un grapat d’estius, per què renunciar a que sigui precisament la seva gespa la que aculli el teu descans etern?

Així ho ha volgut la difunta mare  de les tres germanes que protagonitzen aquest espectacle amb el qual Cendoya, deixant una mica més de banda la dansa que a les seves propostes anteriors però sense oblidar-se mai de pautar de forma brillant la coreografia de cada gest i de cada moviment, transforma en acció escènica un text de Natza Farré. I davant tan insòlit enterrament, i de retorn al càmping de la seva infància, les tres germanes no poden evitar posar-se una mica a fer balanç . Un balanç d’aquells en els quals l’humor s’imposa al to solemne propi d’aquelles obres teatrals en les quals una circumstància dramàtica, fa sortir a la llum totes les frustracions acumulades al llarg de l’existència.

Però , evidentment, encara que li posin gresca al tema i ens facin riure sovint, també aquestes germanetes en tenen un munt, de frustracions que han deixat un pòsit d’amargor, i de somnis i projectes que encara es resisteixen a enterrar sota la gespa de qualsevol càmping repetint-se que encara poden ser possibles. Tot i que tampoc no tinguin masses perspectives de fer-los realitat. I tot i que , sovint, ni elles mateixes es creguin l’autoengany de realització personal que per moments volen fer-se creure entre elles, i a nosaltres mateixos.

En qualsevol cas, tot plegat ens arriba sense masses escarafalls ni excessos de dramatisme, encara que de tant en tant vingui de gust rebolcar-se en la gespa com si s’estigués fent un exercici de catarsi emocional. I ens arriba també sense necessitat de donar-nos  masses explicacions en torn a com els hi han anat sortint les coses al llarg de la vida a cadascuna d’elles, encara que agafant una mica d’aquí i una mica d’allà, et puguis fer un quadre força aproximat sobre la seva personalitat. I també , sobre les més o menys quotidianes disfuncions del seu grup familiar i d’aquesta mare recentment enterrada  que – com ja posa en evidència el seu últim desig funerari- es diria que no va respondre mai a la imatge de mare més o menys prototípica.  Però Cendoya i les seves excel·lents companyes escèniques – Alba Florejachs i Gloria Sirvent- , saben que de tant en tant i al ben mig del seu singular dol, toca fer un saludable exercici d’afirmació personal, i recordar-se l’una a l’altra que al cap i a la fi, la seva infància compartida no va estar pas malament, gens malament. I si ho va estar en algun moment, tampoc es tracta ara de fer-se mala sang. El que cal, és passar una bona estona al càmping de la vida. I fins i tot, substituir les baralles habituals que acostumen a ensenyar el nas  a l’hora de repartir-se herències per una partida de bingo ben plena d’humor, tristesa latent, petits i agradables retrets personals i atacs d’inevitable rivalitat.