Aquesta coreografia de Bonachela és plena de força emocional, és una reflexió sobre la transitorietat de la vida amb una interpretació brillant dels ballarins. La música en directe està signada pel compositor Bryce Dessner, guanyador de dos premis Grammy. Quatre dies després de la seva estrena, el món es va aturar per la Covid; les composicions es van enregistrar durant el confinament, els ballarins van assajar aïllats i, amb l’emoció afegida d’una pandèmia que ha deixat al descobert tantes vulnerabilitats, Impermanence va tornar als escenaris.
Experimenta el poder de la dansa i la música en directe mentre l’impressionant conjunt de la Sydney Dance Company actua al costat d’un quartet de corda. La impermanència és una exploració visceral i emocionant de la juxtaposició de bellesa i devastació.
La companyia més internacional d’Austràlia, la Sydney Dance Company, està dirigida pel coreògraf català Rafael Bonachela. La seva carrera l’ha dut a combinar l’alta cultura i la cultura popular, que ha treballat en diverses formes d’art, com dansa contemporània, instal·lacions artístiques, concerts de pop, musicals, cinema, anuncis i moda. Bonachela va néixer a La Garriga i es va mudar a Londres per unir-se a la llegendària companyia de dansa Rambert, a la qual va pertànyer del 1992 al 2004. El 2008 Bonachela va estrenar la seva primera producció extensa, 360°, per a la Sydney Dance Company. Menys de sis mesos després el van nomenar director artístic de la companyia, notícia que va anunciar una nova era en la dansa contemporània australiana.
La composició musical Impermanence de Bryce Dessner és un encàrrec de l’Australian String Quartet i la Companyia de Dansa de Sydney. Aquest encàrrec ha rebut finançament del Govern australià a través del Australia Council for the Arts, organisme governamental per al finançament i l’assessorament de les arts.
Sydney Dance Company té la seu a la terra de Gadigal. Presentem el nostre respecte als majors del passat i del present i estenem aquest respecte a tots els Pobles de les Primeres Nacions de les terres i les aigües on viatgem i actuem.
Un dia, te’n vas a gaudir de la bellesa gòtica de la catedral de Notre-Dame de París, amb la sensació que dona sentir-te dins d’un temple que forma ja part de l’eternitat, perquè és impossible concebre la Història de l’Art sense incloure en ella aquest gloriós edifici. I l’endemà, contemples com allò que semblava impossible s’ha fet possible, i una part d’aquella bellesa, ha quedat calcinada com si res. Un dia, t’aixeques del llit amb el miratge d’invulnerabilitat que dona sentir-te a anys llum d’aquells temps en els quals, m’entres el poble aixecava fantàstiques catedrals gòtiques, la pesta negra podia deixar reduïda a la meitat la població de tota Europa. I l’endemà , t’aixeques amb la noticia que no pots sortir de casa perquè corre pels carrers un virus que deixa al seu pas milers i milers de cadàvers. Així de fugaces són les seguretats de la nostra vida. Així de vulnerables són les sensacions, les relacions , les emocions, els moments de plenitud , els edificis materials o immaterials als quals ens agafem constantment , per tal de defugir el vertigen que provoca la fugacitat i l’abisme. I d’aquesta fugacitat i d’aquesta vulnerabilitat, neix un espectacle que el coreògraf Rafael Bonachela (un dels nostres “catalans universals”, des que se’n va anar cap a Londres per integrar-se a la companyia Rambert, abans de inventar-se passos de dansa per a Kylie Minogue i acabar dirigint la Sydney Dance Company) i el músic Bryce Dessner ( integrant d’aquest gran referent del rock indie que és la banda The National i creador de bandes sonores tan aclamades com ara les de la pel·lícula “The Revenant”) van començar a concebre just després que les flames devoressin Notre-Dame. Impressionats per aquell incendi , i també per aquells altres devastadors que van assolar milers d’hectàrees dels boscos australians ,tots dos van començar a donar-li forma a una coreografia de mitja hora de durada que, amb el ben il·lustratiu títol de “Impermanence” , visualitzes a través la dansa i la música en directe la sensació de fragilitat transmesa per aquells focs . Però llavors va arribar la pandèmia. I les dimensions de la tragèdia, van fer que també creixessin les dimensions de l’espectacle (ara ja de seixanta minuts) , i les dimensions del neguit que origina tornar a enfrontar-se al fet que allò que per un moment ens pot semblar destinat a ser permanent, no ho és en absolut.
El caràcter transitori de tot el que ens envolta , començant per nosaltres mateixos, alimenta doncs cada fragment d’una coreografia en la qual la transitorietat es pot expressar tant mitjançant el moviment del grup que gairebé es trepitja a ell mateix, com quan els cossos formen duets , tercets , figures quadrangulars, o es queden aïllats en la seva individualitat. I totes aquestes sensacions són explorades a fons per una companyia que mostra la seva excepcionalitat al costat d’un quartet de corda, el Quatuor Zaide, que ens recorda a cada moment fins a quin punt la música en directe , transforma per complert i atorga una més potent dimensió a qualsevol expressió coreogràfica. El directe només li cedeix el pas a l’enregistrament quan, arribat el moment final, la sempre impressionant veu d’Anohni ( abans conegut com l’Antony Hegarty d’Antony and the Johnsons) s’apodera de l’escenari per tal d’acompanyar l’últim solo de la proposta. I diria que , malgrat la força del tema “Another World”, potser aquest és el moment més lleugerament qüestionable de l’espectacle, pel fet de resultar el moment més redundantment obvi del conjunt , aquell en el qual el muntatge agafa un caire més òbviament reparador i una més clara voluntat de voler transmetre una sensació de missatge .
La dansa de Bonachela es mou per un territori neoclàssic que, en qualsevol cas, defuig en tot moment la sensació encotillada que transmeten algunes formacions amb tarannà neoclàssic: la intensitat, la capacitat de sorpresa que genera sovint el moviment, la rapidesa en les transicions, i la ferocitat transmesa pel fantàstic conjunt de ballarins i ballarines, allunya del tot aquesta mena de perill. I aconsegueix donar-li forma a una notable proposta que Damien Cooper il·lumina també de forma excel·lent, per tal que la transitorietat plena de ímpetu vital, es faci alhora tangible mitjançant la llum.