Instruccions per enterrar un pare

informació obra



Direcció:
Yago Alonso, Carme Marfà
Dramatúrgia:
Yago Alonso, Carme Marfà
Intèrprets:
Edu Buch, Sara Diego, Teresa Vallicrosa
Escenografia:
Elisenda Pérez
Il·luminació:
Xavi Gardés
Vestuari:
Iztok Hrga
Sinopsi:

Què hi ha després de la mort? Despeses.

 

I això ho sap perfectement el Toni. El seu pare acaba de morir, però aquesta no serà l'única mala notícia per a la família: no tenen diners per pagar la funerària. El Toni no sap com explicar la situació a la seva mare, l'Aurèlia, i, amb la complicitat de la seva filla Emma, intentarà dur a terme l'únic pla que se li acut: enterrar el pare pel seu compte.

 

Instruccions per enterrar un pare denuncia, amb humor i naturalisme, quant costa morir-se. També parla de la dignitat. Del llegat que ens deixen els nostres pares, i de com els tornem allò que ens han robat. Dels rituals, de la importància que tenen per a la societat i de com cohesionem les famílies, siguin com siguin

 

Una reflexió des de l'humor sobre la mort, sobre les diferències entre joves i grans a l'hora d'encarar-la i sobre la importància d'acomiadar-se.

 

#InstruccionsSF 

Crítica: Instruccions per enterrar un pare

04/03/2020

El futur passa per customitzar els teus morts

per Ramon Oliver


No cal que Ada Colau s’entossudeixi en muntar sí o sí la funerària per la qual sospiren els comuns: ni el més econòmic servei funerari municipal, pot millorar l’oferta que ens presenta  el tàndem format per Carme Marfà i Yago Alonso;  el mateix tàndem que ens va ensenyar com de vegades posar-se a comptar “Ovelles” , enlloc d’ajudar-te a dormir, pot transformar-se en un malson que et treu la son. I el que també et pot treure la son, és precisament no tenir ni un trist forat on caure’t mort. O tenir el forat ( per sort els protagonistes d’aquesta comèdia disposen del seu propi pavelló fúnebre familiar, una feliç circumstància argumental potser un xic forçada) , però no poder omplir-lo amb una mica de cara i ulls. Dit d’altra forma: no disposar de prou líquid al compte bancari com per permetre’t ni la tarifa més “low cost” que t’ofereixi la funerària de torn, ficar el mort en un  taüt com déu mana, i organitzar-li una cerimònia de comiat prou digne.

Doncs, com us deia – i com ja suggereix aquest títol d’espectacle que a poc que lliguis caps, et fa pensar en l’empresa sueca que li ha ensenyat a mitja humanitat a fotre un clau en el sentit menys eròtic de l’expressió- , del que es tracta quan no hi ha líquid, és de demostrar que ets un o una manetes també pel que fa a enterraments casolans. Quelcom que et pot fer riure per no posar-te a plorar: la comèdia de Marfà i Alonso ( que s’apunta a la  tendència “Trending Topic” d’una temporada teatral barcelonina més farcida de cadàvers i “memento mori” que mai; fins i tot Concha Velasco se li ha afegit! ) , resultaria en realitat ben trista, si no fos perquè el seu ben administrat humor  ho impedeix. Però el rerefons de tot plegat no fa altra cosa que recordar-nos fins a quin punt la precarietat de la vida , pot acabar fent que també el seu últim acte es converteixi en quelcom lamentablement precari; lamentablement indigne de posar-li punt i final a una vida viscuda amb total dignitat. I així, no hi ha forma d’enfrontar-se al dol amb enteresa.

Val a dir que la urgència d’enterrar el cadàver abans que aquest comenci a fer una mica massa de fortor ( cal dir les coses pel seu nom) i el punt grotesc al que convida la situació, ha fet que aquest cop el text del tàndem, tot i resultar ben reeixit i funcionar com un divertiment macabre ben engreixat, resulti  alhora lleugerament més esquemàtic que el de la seva excel·lent anterior proposta ( la qual, per cert, podreu recuperar quan les “Ovelles” comencin a pastar per La Villarroel el proper mes de maig). Aquests personatges ens resulten més prims que els d’aquella altra comèdia familiar, com alhora ho resulta alguna que altre trifulga argumental que dona lloc a “revelacions” familiars també lleugerament forçades.

Però aquests punts febles passen força desapercebuts, quan s’imposa l’angoixa de tenir a punt el teu fèretre convenientment customitzat per tal de donar-li un toc de color personal i  biogràfic a la trista caixa de fusta. I el bon tercet protagonista ( Buch i Vallicrosa estan excel·lents; Sara Diego defensa amb dignitat però certes vacil·lacions un paper que potser necessitaria també estar més treballat) et garanteix que d’aquesta cerimònia mortuòria en sortiràs amb un somriure als llavis digne dels millors funerals.