Jacuzzi

informació obra



Composició musical:
Clara Peya
Intèrprets:
Laia Alsina Riera, Oriol Guinart, Antònia Jaume
Ajudantia de direcció:
Jordi Centelles
Escenografia:
Sergi Corbera , Laura Clos (Closca)
Vestuari:
Joana Martí
Il·luminació:
Xavi Gardés
So:
Xavi Gardés
Assesoria de moviment:
Roberto G. Alonso
Companyia:
La Solitària
Autoria:
Aleix Aguilà
Sinopsi:
Jacuzzi és un musical de cambra amb text de Marc Rosich i música original de Clara Peya, una peça a cavall entre la farsa desmesurada i el thriller polític. Àngela Amat, l’alcaldable d’esquerres a les imminents eleccions municipals, amaga un secret: s’està instal·lant a casa seva un caríssim jacuzzi de gamma alta. Per tal que la informació no arribi a la llum pública, Àngela vol fer signar a l’instal·lador una clàusula de confidencialitat... però ell només hi accedirà si li deixen fer ús privat de l’equipament un cop a la setmana. Aquest, però, no és l’únic secret que amaga Àngela: la política progressista fa anys que està embolicada amb Agnès Amich, la flamant cap de comunicació del partit conservador. Amb aquest excés de secrets guardats a l’armari, la campanya electoral es presenta insostenible

Crítica: Jacuzzi

28/05/2019

Abstingui's si no disfruta en un bany de bombolles

per Jordi Bordes

Davant la transcendència del dia a dia polític (i les petites o grans jugades per afeblir l'adversari) Marc Rosich treu la seva cara més fstiva. Sense manies, fannuamena de comèdia musical que no fa intel·ligents ni permet descobrir vergonyes mirant al mirall de l'escena però que oxigena. Les metàfores fosques i doloroses queden per a uns altres muntatges. Com a N&N (espectacle inspirat en l'amenaça de Núñez i Navarro de fer fora la Sala Beckett de Gràcia, com al final es va produir), Rosich parteix d'un fet dramàtic per fer-ne una farsa amb tota la salsa que un s'hi pugui imaginar. L'obra s'emmarca en la línia de comèdia un punt gore, de novel·leta de misteri previsible però divertidament patètica com The feliuettes o Cobi, Curro Naranjito. Es faci creure el que es vulgui, tothom disfruta d'un bany calent relaxant d'escuma amb bombolles. Aquest espectacle convida a aquest tipus de festa dels sentits, atrevint-se a cantar a través d'un fil musical (el signa la Clara Peya més petardera de la seva trajectòria, probablement).

La peripècia, ja d'entrada molt estúpida, va fent-se més i més grossa. Jugant amb els tòpics a favor. Sense manies. El disbarat pren grans proporcions en la petita Sala Flyhard. Tot està molt mesurat perquè el públic entri en el joc que també diverteix els actors, provocant-se i jugant a uns personatges caricaturitzats a l'extrem, amb tota la voluntat. La farsa està servida. El gran teatre del món mostra les seves baixeses humanes, els crims que tothom amaga sota l'estora de la dutxa. I, a la bestiesa de l'escena dins del jacuzzi (sense aigua) hi contrasta la descoberta de les dues noies que es reconeixen unides pel destí de la literatura de Ramon Llull. Una divertida picada d'ullet a una altra versió (aquella, amb una voluntat d'ensenyar valors al públic infantil: Renard o el llibre de les bèsties).

El grand guignol és tant desmesurat que fins i tot els líders polítics més excèntrics no s'hi veuran reflectits. Els supera. Potser, fins i tot, envejaran, aquesta capacitat de sobreposar-se i de resoldre els conflictes (fragmentant-los part a part) i enterrant-los pels jardins de la família adinerada.Aquesta farsa política coincideix (en cartellera, també) amb la versió d'Els Ocells de La Calòrica, una peça estripadament divertida que s'ha desmarcat d'un discurs revelador. els banys d'escuma poden afartar. Però fer-se'n un, només pel plaer de la novetat i de la decisió d'enriolar-se sense remordiment de consciència acaba sent més sa que la lectura d'un tractat de Maquiavel.