Hivern de l’any 1464.
El cavaller valencià Joanot Martorell ja té ventilat el seu llibre. Ha estat treballant-hi durant quatre anys, sense parar d’escriure. Hi ha estampat tots els seus anhels i dimonis. Fa fred, plou i té fam. És vell i pobre. Tot i que n’està ben orgullós, demà anirà a ca Mossén de Galba i empenyorarà el manuscrit per 100 reals si abans, esta nit, res li ho impedeix. Un cavaller viu lluitant i mor en la batalla, encara que les últimes, les pitjors, sempre són amb un mateix.
A la falda de Montjuïc, presidint el Poble Sec, un espai singular acull diverses iniciatives socials i escèniques. És La Vilella, sala que gestiona la companyia SarGanTaNa i que rep el suport de Barcelona Activa. D'una banda desenvolupen el projecte Fractal ("la tecnologia al servei de la imaginació") adreçat a joves en risc d'exclusió social, per tal de formar-los com a tècnics de l'espectacle, posar-los en contacte amb companyies i agrupacions culturals i facilitar-los una primera experiència professional. Eventualment La Vilella obre les seves portes a altres espectacles, com en el cas d'aquest fulgurant JOANOT, un monòleg escrit i interpretat per Joan Nave que, amb posada en escena de Joanmi Reig, aconsegueix d'explicar-nos en poc menys d'una hora les peripècies de l'heroi cavalleresc Tirant lo Blanc i les circumstàncies de l'escriptor que el va crear, Joanot Martorell. Amb un escenari sembrat de grans pàgines manuscrites amb lletra gòtica de la cèlebre novel·la, l'intèrpret fa tots els personatges que convoca: el narrador, l'ermità Guillem de Varoic, Tirant, Diafebus, i tota la cort de Constantinoble, i va definint amb un simple gest o una inflexió de veu el florilegi femení que vigoritza el relat. Per la seva pell desfilen la ingènua Carmesina, la rescalfada Viuda Reposada, l'enginyosa i audaç Plaerdemavida, a més de l'emperador cagadubtes o el valerós Tirant. Un prodigi de versatilitat i precisió. Però, per fer-ho encara més difícil, dedica tota una segona part a presentar-nos la personalitat turbulenta, animosa i escèptica de Martorell, incorporant tots els detalls biogràfics que la investigació acadèmica ha anat perfilant en els darrers anys: des de la mort amb un fill a les entranyes de la germana Isabel, esposa d'Ausiàs Marc, el qual no va perdonar l'elevada dot que li devien els Martorell, fins la total ruïna de la família, de manera que ha d'empenyorar l'última cosa de valor que li quedava: el manuscrit original de la millor novel·la catalana de tots els temps. Un espectacle intens i depurat, en què l'art actoral de Nave fa vívida i intensa l'evocació del creador literari i les seves espurnejants criatures. No us ho perdeu!